Jägare

"Mannen dömdes för vållande till annans död till villkorlig dom och böter."

Jävlar, här skjuter gubben ihjäl en annan människa... Han blev inte så speciellt grovt dömd... Tokigt...

Han ska nog inte jaga mer, frågan är om han skulle få vara med i något jaktlag om han fick bössan tillbaka... :galen

För mig är det helt ofattbart att man kan ta fel på en älg och en människa...

Är man så hetsig när man är på jakt att man skjuter på allt som prasslar i buskarna eller?

Nu vet jag att man ska passa sig för att få jägarsläktet mot sig här på SH, men ibland kan jag bli småless på jägareförbundet och många av dess talesmän. Det klagas på att vargen tar jakthundar, medan i själva verket jägarna själva skjuter ihjäl fler hundar av misstag och ännu fler stryker med i trafiken. Samtidigt skulle människoliv sparas om en naturlig vargpopulation tilläts reducera älgstammen och därmed viltolyckorna. En annan sak som jag kan irritera mig på är att så få fjällnära områden är fredade från småviltsjakten (samma småvilt som den idag nästan utrotade fjällräven är beroende av i brist på lämmel - man kunde jaga dess konkurrent rödräven istället).

Har förresten hundar i jaktsammanhang att göra? I många andra länder anses jakt med hund vara extremt osportsligt; som att skjuta apor på skansen.

mb skrev:
Samtidigt skulle människoliv sparas om en naturlig vargpopulation tilläts reducera älgstammen och därmed viltolyckorna.

<Jägarmod>Ahmän, då finns det ju färre älgar att skjuta!
:kocko Nä, skjut alla djur utom de som vi får skjuta, för de skall vara kvar så vi kan skjuta dem!</Jägarmod>

He är som med det mesta. De flesta jägare är mycket vettiga människor med god insyn i samspelet i naturen (ordvitsen oavsiktlig och icke salongsfähig ändå) men de som hörs mest är, ptja, som de som hörs mest brukar vara.

:rolleyes:

Det lär ju va fuzzhats av, under jaktsäsongen. :)

Bifogat

• fuzzhat.jpg
    fuzzhat.jpg
    89.6 KB · Visningar: 36
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden