Jägare se hit! (Kikarsikte)

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Har köpt en 22wm och behöver ett sikte till den. I en perfekt värld hade Zeiss eller swarowski varit ett självklart val men nu är min budget väldigt begränsad för tillfället.

Vad kan jag få för glugg, begagnad inget hinder, med minst 6ggr förstoring för ca 1000 kronor.

Går det att hitta nåt vettigt och skottfast för den pengen? kanske något från egun.de? Erfarenheter?

Har köpt en 22wm och behöver ett sikte till den. I en perfekt värld hade Zeiss eller swarowski varit ett självklart val men nu är min budget väldigt begränsad för tillfället.

Vad kan jag få för glugg, begagnad inget hinder, med minst 6ggr förstoring för ca 1000 kronor.

Går det att hitta nåt vettigt och skottfast för den pengen? kanske något från egun.de? Erfarenheter?

Skottfast behöver du nog inte fundera på när det gäller 22WM!! Wildmarks i Mockfjärd säljer nå billighets sikten som tydligen skall funka något sånär, dock så antar jag att du vet att, gällande kikarsikten så får man definitivt vad man betalar för. Varför ska du ha så mycket som 6ggr förstoring? Om jag var som du skulle jag kolla efter en beg Leupold 3-9 X 50 (om den får plats) Vari XVI.
Om du nu måste ha så mycket förstoring. Panga på:tummenupp

Skottfast behöver du nog inte fundera på när det gäller 22WM!! Wildmarks i Mockfjärd säljer nå billighets sikten som tydligen skall funka något sånär, dock så antar jag att du vet att, gällande kikarsikten så får man definitivt vad man betalar för. Varför ska du ha så mycket som 6ggr förstoring? Om jag var som du skulle jag kolla efter en beg Leupold 3-9 X 50 (om den får plats) Vari XVI.
Om du nu måste ha så mycket förstoring. Panga på:tummenupp

Kommer mest att jaga ripa med bössan, gillar att ha lite större förstoring. Begagnade leupold har jag funderat på. Behöver ju dock inte vara X50 dock. Behöver inte så goda skymmningsvärlden och ett sånt grovt sikte ser lite konstigt ut på en liten 22:a

Men det är väl tyvärr som du skriver, man får vad man betalar för..

Jag tycker inte du ska skjuta intet ont anande oskylldiga djur överhuvudtaget...samla frimärken eller nått istället...

Det finns inga oskyldiga djur.

Last edited:
Ja faktiskt, hur visste du det?

Jepp håll dig då till gräset så käkar vi andra det gottiga istället då, kanon va. dessutom fixar vi ju nästan tallriksmodellen på en gång:tummenupp

Kommer mest att jaga ripa med bössan, gillar att ha lite större förstoring. Begagnade leupold har jag funderat på. Behöver ju dock inte vara X50 dock. Behöver inte så goda skymmningsvärlden och ett sånt grovt sikte ser lite konstigt ut på en liten 22:a

Är nog inga problem att montera med en 50 tub om du så vill, bara lite högre fästen, som kan vara bra dessutom då det inte är tal om några snabba skott!! Då har du mer nytta av bössan till annan jakt oxå ex rävvak, som du fixar bra med 22WM o ett bra sikte. Om jag vore i dina skor så skulle jag nog satsa på lite bättre kvalite än hobbexsikten, misstänker du kommer tröttna fort på att titta in i en mjölkvägg. Dessutom Ripjakten kan innebära lite kyla (som du säkert vet) o då kommer definitivt inte de billiga siktena att funka, som du vill. Nä satsa på beg kvalite istället:tummenupp Finns en sida som heter www.torspohandel.com eller nåt sånt kolla den!

Last edited:

Har du kontakter i USA, så be någon där skicka över ett. Stor prisskillnad! Jag köpte ett leupold för halvapriset där. Butikspris i sverige ligger på ca 13kkr. Borde även finnas bra kikar för 1000:- där. Däremot för 1000:- i sverige så kan du nästan lika gärna skjuta ifrån höften. :pannkyss

//KaliZ

EDIT: http://www.torsbohandels.com/

Är nog inga problem att montera med en 50 tub om du så vill, bara lite högre fästen, som kan vara bra dessutom då det inte är tal om några snabba skott!! Då har du mer nytta av bössan till annan jakt oxå ex rävvak, som du fixar bra med 22WM o ett bra sikte. Om jag vore i dina skor så skulle jag nog satsa på lite bättre kvalite än hobbexsikten, misstänker du kommer tröttna fort på att titta in i en mjölkvägg. Dessutom Ripjakten kan innebära lite kyla (som du säkert vet) o då kommer definitivt inte de billiga siktena att funka, som du vill. Nä satsa på beg kvalite istället:tummenupp Finns en sida som heter www.torspohandel.com eller nåt sånt kolla den!

http://www.torsbohandels.com/ Ska de vara.... :)

Trevligt samtalsämne! När vi ändå håller på att kasta ut länkar till Torsbo så tar jag till orda och söker efter en krutvåg! Söker en balansvåg typ RCBS 505. Finns inte att hitta ióm man inte vill slänga ut 1200:- för en ny..... Ingen hemmaladdare som har en liggande??

//spenk

Trevligt samtalsämne! När vi ändå håller på att kasta ut länkar till Torsbo så tar jag till orda och söker efter en krutvåg! Söker en balansvåg typ RCBS 505. Finns inte att hitta ióm man inte vill slänga ut 1200:- för en ny..... Ingen hemmaladdare som har en liggande??

//spenk

Ska kolla med en kille i morgon inte alls omöjligt han har en (ordförande i laddarklubb), återkommer då jag pratat med han.

Har ett fint liggandes - Skall ta några bilder till dig om du vill ?
vart skall jag mejla dem ? Skicka PM

DU får det BILLIGT isf !

K

Last edited:
2705519 Ska kolla med en kille i morgon inte alls omöjligt han har en (ordförande i laddarklubb), återkommer då jag pratat med han.
Det vore strålande! Dra iväg ett PM så fort du vet, jag drar iväg på en liten semester, drar österut blir borta 3 veckor:D Om han har en så kan vi ju ordna det när jag kommer hem.

BTW fick tips om Phuket's shooting range, KANON tänkte jag, då blir man inte utan krutdoft..... Sen var jag inne på deras hemsida och kom fram till att besöket uteblir. Det såg inte SÅ exotiskt ut som jag hade räknat med... synd.

Har fått korn på ett äldre sikte 6-24*42.

Väldigt hög förstoring men funderar att hänga på det på 6,5:an istället och sätta den gluggen 3-9 på 22:an.

Sällan man använder 24 ggr men vid toppjakt eller lek på bana så... Intressant att jaga ripa med 24 ggrs förstoring =)

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...