JÄvla Svin!!!!#2

Z Fredde skrev:
Hhmm, skumt.

Svärmorsan är reporter på en tidning, och jag frågade henne för 2 månader sedan då jag var på familjerätten och tjaffsade med personalen där. Ville då ha på band att dom tog parti för vissa personer..... Och det skulle då vara ok, utan att dom visste det. Men.....det är värt att kolla upp iaf.

//Fredde

Jepp det är värt :D Bättre att ha rätt än fel :tummenupp

Alt.1: Få ett kostnadsförslag från verkstaden på exakta beloppet på reparationen. Faxa över den och fråga om han vill ta det på sin försäkring, alt. göra upp i godo! Vägrar han så hotar du med att anmäla honom för smitning. Vägrar han fortfarande....

Alt.2: Anmäl honom.. Smitning är ett relativt grovt brott! Du har ju ett oberoende vittne så det skall inte vara några problem. Han åker dit så det visslar om det.. Det VET han ju också eftersom han är Advokat så han borde, om han är smart, välja Alt.1

Jag skulle försöka med Alt.1 till att börja med. Även om jag skulle vara jäkligt sugen att sätta dit den saten för smitning. Men å andra sidan så kanske han aldrig såg att han körde ner hojen. Man ju inte sätta dit någon för en olyckshändelse.. Det fodrar ju dock en ursäkt och att han tar på sig skadan utan trassel! Annars hota -> Anmäl, direkt..

rallyanders skrev:
Detta är uppföljaren på en tråd jag skrev för drygt ett par veckor sen. Senariot i korthet: En norsk advokat backar ner min hoj med sin BMW o smiter. En servitör ser förloppet och tack vare regnr får jag tag på den skyldige. Han sa till en början att han skulle ta det på sin försäkring men nu har han ändrat sig. Han ville göra upp i godo men gick inte med på 4000:- som jag föreslog.(repartionern skulle kosta ca 10 tusen) Nu ska jag istället anmäla honom för smitning. Har ni några tips och råd hur jag ska gå till väga för att sätta dit honom på bästa sätt?? Jag har ju vittne...

/Grabben med en repig hoj :mad:

men varför skulle du gå med på 4000 när det skulle gå på 10000?

"Straffbestämmelserna i 4 kap. 8 och 9 a §§ brottsbalken om brytande av telehemlighet respektive olovlig avlyssning omfattar INTE förfaranden som innebär att den ene av deltagarna i ett telefonsamtal utan sin samtalspartners vetskap spelar in samtalet på band eller lämnar sitt tillstånd till sådan inspelning"

rallyanders skrev:
Detta är uppföljaren på en tråd jag skrev för drygt ett par veckor sen. Senariot i korthet: En norsk advokat backar ner min hoj med sin BMW o smiter. En servitör ser förloppet och tack vare regnr får jag tag på den skyldige. Han sa till en början att han skulle ta det på sin försäkring men nu har han ändrat sig. Han ville göra upp i godo men gick inte med på 4000:- som jag föreslog.(repartionern skulle kosta ca 10 tusen) Nu ska jag istället anmäla honom för smitning. Har ni några tips och råd hur jag ska gå till väga för att sätta dit honom på bästa sätt?? Jag har ju vittne...

/Grabben med en repig hoj :mad:

kolla så att vittnet kan identifiera personen som körde bilen. annars händer ingenting.

kom ihåg att du får ingen ersättning i rättsfall, lös det med ett baseboll trä på hans bmw. det e värt resan till norge jag lovar....

foobar skrev:
En vanlig hederlig polisanmälan. Sedan kan du ju skicka en faktura på reparationerna till honom. Betalar han dem inte så lämnar du ärendet till kronofogden. Eller varför inte till Baltic Inkasso :D

Lycka till säger jag, jag stod parkerad på stan när nån j-l backade på den, ett vittne såg bilen studsa bakåt så han skrev ner regnumret.
Jag ringde upp fanskapet och han blånekade, polisanmälde honom såklart.
En konstapel ringer upp en vecka senare och frågar lite saker kring händelseförloppet och säger att han även talat med vittnet som vidhöll sina iakttagelser.

En vecka senare får jag ett brev på posten där det står att utredningen är nerlagd pga brott inte kan styrkas !!!

För att det ska vara smitning måste man bevisa att han märkt det hela också, t.ex. om han går ut o tittar o sen kliver in o åker iväg. Men en polisanmälan kostar inget.

Men smitning el inte har ju inte så mycket med ersättningen att göra. För den räcker vittnet. Men nån måste styrka skadorna och kostnaderna oxå. Hans f-bolag kanske kan hjälpa till. Eller ditt. I princip borde du kunna sätta kronofogden på honom. Fast först kräva ersättning skriftligen.

Men allt sånt där kostar tid o pengar, det är väl det han hoppas på. Inte blir det enklare när fler länder är inblandade heller.
/u

ulf_lundin skrev:
Hans f-bolag kanske kan hjälpa till. Eller ditt.
Jepp, låt försäkringsbolagen sköta det där. De kan gången.

Råkade själv ut för en liknande sak Falkenberg förra året, fast då var det min bil som blev påbackad. Det hände absolut ingenting förrän mitt försäkringsbolag gick in och tog tag i ärendet.

Och btw, du, vem du nu är, som fixade en buckla på min bil i depån i Anderstorp natten mellan lördagen och söndagen nu i helgen kan dra åt helvete :mad:

Back