JÄTTE-OT! Kylteknisk fråga om r134a

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Finns det någon med kyltekniska kunskaper som kan berätta hur en påfyllningsnippel i ett AC system med r134a ser ut?

Är den gängad, eller ser den ut som en tryckluftskoppling? (dvs inga gängor)
Jag kommer inte åt infon härifrån (Förenade Arabemiraten) och skulle behöva veta detta då jag tänkte kila över till ac-killen här och handla en.

Lite bilder kan man ju alltid googla fram, men de är otydliga och visar bara ventilen i större sammanhang.

den är med en ringfattning där man klämmer fast honan från ac-maskinen, dvs ej gängor, de är olika för lågtryck och högtryckssida, i ventilen sitter ett stift man kan trycka ner för att öppna ventilen.

Den stora är högtrycksidan (de är inte likadana alltså mer än till utförandet)

Dr.Bike skrev:
Finns det någon med kyltekniska kunskaper som kan berätta hur en påfyllningsnippel i ett AC system med r134a ser ut?

Är den gängad, eller ser den ut som en tryckluftskoppling? (dvs inga gängor)
Jag kommer inte åt infon härifrån (Förenade Arabemiraten) och skulle behöva veta detta då jag tänkte kila över till ac-killen här och handla en.

Lite bilder kan man ju alltid googla fram, men de är otydliga och visar bara ventilen i större sammanhang.

Bara för att det är arcton i kylsystemet så kan väl påfyllningsnippeln se olika ut? Det beror väl på vilken bilmodell som du skall ha den till.

Akta så att du inte får arcton i ögonen bara!

nja själva ventilerna är samma i allmänhet på alla bilar jag sett iaf, fast en del har dem på rör och andra på torkfilteret osv.

Annars skulle det bli ett helsike att jobba med systemen, den gammla R12 ser dock helt annorlunda ut.

Silwer: Du är super! :tummenupp

Då har jag alltså FEL nippel. Tjöta lite med Ghost här, och den jag har är en 1/4" och det är förvisso r134a men.... inte för BIL tydligen.
Det är ju den du säger.

Finns det övergångar att gänga i den jag har till de med ring?
Och isf: OM jag nu råkar ha en sprejburksliknande refill... vilken sida fyller jag på?
Hög eller lågtryckssidan?

OM det nu är så att du har en dylik flaska :rolleyes:
Fyll på lågtryckssidan så slipper du risken att du fyller flaskan istället. :näsblod

:självärbästedrängiutlandet :D

Jo ska du fylla på högtryckssidan måste du ju kunna övervinna det trycket.
Jag får erkänna att jag inte sett några adapters någon gång som ger de nya nipplarna, fast som du var inne på så har jag förstås konverterat många R12 bilar till nya nipplar, men då har det rört sig om att byta nippel eller röret helt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg