Iveco 3510, racebuss

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Letar lite efter race-/crossbuss och har fastnat lite för Iveco Daily från tidigt 90-tal.
1. Är 76kW's turbo diesel-motorn hopplöst slö eller duger den att frakta hojen & arslet i?
2. Något speciellt man ska kolla extra noga på, kända fel osv.
3. Med dagens bränslepriser är förbrukningen högintressant. Är den hopplöst törstig eller går den t.o.m hålla runt litern om man är snäll med högerfoten?

Fyll på med vad mer ni vet om modellen!

Tack på förhand!

/Chris

Fråga Offkeff. Sök på diesel, van, Iveco osv på racingforumet. Där har vi snackat mycket rejsbussar.

1. Är 76kW's turbo diesel-motorn hopplöst slö eller duger den att frakta hojen & arslet i?

Inget du rejsar med, men den är vridstark och du den är lika snabb/långsam även om du lastar den fullt.

2. Något speciellt man ska kolla extra noga på, kända fel osv.

Inget mer än rost och spindelleder mig veterligen, servar man dem går de i evigheter. Man kan ju kolla att de bytt olja i bakaxeln iofs.

3. Med dagens bränslepriser är förbrukningen högintressant. Är den hopplöst törstig eller går den t.o.m hålla runt litern om man är snäll med högerfoten?

Min drog som mest 1.3l/milen då med plattan i botten och ~130km/h, mellan 100-115 som var behagligast att åka gick det på 1.1(även blandad körning låg på 1.1), jag körde en extrem "snik-runda" till karlskoga, 90 hela vägen och ett ägg under pedalen, och kom ner på 1.03, efter det sket jag i det och körde glatt i 120 på 1.1 istället. Dessutom drog den inte mer om man hängde på ett släp.

Verkar ju bra!

Då är det bara att försöka hitta en lämpligt objekt för rätt pengar.

oFFkeFF skrev:
1653291
Inget mer än rost och spindelleder mig veterligen, servar man dem går de i evigheter. Man kan ju kolla att de bytt olja i bakaxeln iofs.

Livar upp en gammal tråd. Hur ter sig problemet när spindellederna ger upp?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg