iTunes ?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tycker att iTunes är himlans bökigt efter att ha vant mig vid Winamp. Men men, nu måste jag använda iTunes av olika anledningar.

Med winamp hade jag ordning och reda på min låtar. Varje album låg i sin egen folder på disken.... men med iTunes !!?!?! Där samlas ju all musik i "Library". Det är ett satans otyg, för det blir en enda röra av all musik och ett helvete att göra nya playlists. Min musik är inte rippad utan nedtankad på olika håll, så filerna har bara ett namn. Ytterst få innehåller info om artist, album, genre etc vilket gör det svårt att sortera på ett vettigt sätt

Nu undrar jag... För att göra en playlist i iTunes, MÅSTE musiken ligga i Library innan ? Fattar inte hur iTUnes har blivit så populärt, för det suger... Eller så är jag extremt korkad bara.

Starstriker skrev:
Tycker att iTunes är himlans bökigt efter att ha vant mig vid Winamp. Men men, nu måste jag använda iTunes av olika anledningar.

Med winamp hade jag ordning och reda på min låtar. Varje album låg i sin egen folder på disken.... men med iTunes !!?!?! Där samlas ju all musik i "Library". Det är ett satans otyg, för det blir en enda röra av all musik och ett helvete att göra nya playlists. Min musik är inte rippad utan nedtankad på olika håll, så filerna har bara ett namn. Ytterst få innehåller info om artist, album, genre etc vilket gör det svårt att sortera på ett vettigt sätt

Nu undrar jag... För att göra en playlist i iTunes, MÅSTE musiken ligga i Library innan ? Fattar inte hur iTUnes har blivit så populärt, för det suger... Eller så är jag extremt korkad bara.
itunes är bra när man har lärt sig det. du trycker ctrl+n har jag för mig så skapar du en "smart playlist" sökfältet autocompletas också vilket gör att det går fortare att skapa en lista än vad det tar för mig att skriva detta. anledningen till att itunes är populärt är att ipoden mer eller mindre kräver det.

iTunes funkar sååå mycket bättre om man har vettiga originalreleaser med id3-taggar redan från början... Tack Apple. :tummenupp

Du kan dra och släppa mp3-låtar direkt till en playlist utan att dessa finns i biblioteket sedan tidigare. När du gör detta läggs de dock till i databasen tills du manuellt raderar dem från iTunes.

För att iTunes ska funka bra så i stort sett krävs det att dina mp3-låtar är ordentligt id3-taggade. Exempelvis hamnar låtarna i ett album i oordning om id3-info saknas för spårnr. Finns det något ifyllt i id3-taggen ignorerar iTunes filnamnet helt och hållet.

Det beror också på vad du menar med "library" (eller bibliotek som det heter på svenska :7peta). Dels har iTunes en databas över alla filer som visas i biblioteket och där i finns alla låtar man nån gång spelat med iTunes samt dess plats på hårddisken. Dels finns också en speciell mapp dit iTunes kopierar låtarna om man har ställt in att den ska göra detta. Den ligger som standard någonstans under en mapp med ditt användarnamn i Documents and settingsmappen. De gånger jag installerat iTunes på en Windows-maskin har jag sökt upp alla mp3-låtar på disken och markerat allt i sökrutan o bara dragit o släppt i iTunes. På så sätt slipper man leta efter var man har sina låtar senare.

Blev lite mycket det här, hoppas du fick svar på din fråga. (jag tyckte också att iTunes var skitjobbigt i början men nu skulle jag aldrig byta tillbaka till winamp eller liknande).

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg