iTunes, bra eller anus?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Har någon provat det här med att faktiskt betala för musiken man laddar ner?
Är priset rimligt?

Personligen tycker jag att priset helt klart slår skivbutiken, exempelvis green days nyaste album som kostar 90 spänn medan ginza tar 150 + frakt.
Men att betala strax under 30 spänn för radios nyaste låt..
30 spänn.. en låt.. :död

Å andra sidan slipper man share-programmen man kastat många svordomar åt.
Det kanske är värt pengarna. Eller vad säger du?

Varför betala för nånting man kan få gratis?
Det gynnar ju (nästan) bara storbolagen ändå...

Itunes är dock jävligt bra....

Inget klagomål på kvalitéten iaf. Har testat köpa en låt därifrån och åtminstone jag hör ingen skillnad i kvalitét mot en 192 kbps mp3a. Funkar ju otroligt smidigt att köpa också. Nackdelen är väl att mindre kända artister oftast inte finns med i utbudet. Man hittar mer på fildelningsnätverken, än så länge iaf.

Lorge skrev:
Varför betala för nånting man kan få gratis?
Det gynnar ju (nästan) bara storbolagen ändå...
Precis, varför köra kundvagnen på bandet när man kan smita ut bakvägen med den.

morlock skrev:
Precis, varför köra kundvagnen på bandet när man kan smita ut bakvägen med den.

Nej nej, inte ALLS samma sak. Risken är ju bra mkt större att de tar fast en om du smiter ut med kundvagnen, än om du laddar ner musik.
Tillfället gör tjuven!

Muskedunder skrev:
Har någon provat det här med att faktiskt betala för musiken man laddar ner?
Är priset rimligt?

Personligen tycker jag att priset helt klart slår skivbutiken, exempelvis green days nyaste album som kostar 90 spänn medan ginza tar 150 + frakt.
Men att betala strax under 30 spänn för radios nyaste låt..
30 spänn.. en låt.. :död

Å andra sidan slipper man share-programmen man kastat många svordomar åt.
Det kanske är värt pengarna. Eller vad säger du?

Menar du att du helre betalar 90 spänn för några låtar på datorn än att få skiva, fodral, booklet som du kan ställa i skivhyllan för 150? Kanske jag som är gammalmodig men jag tycker det är vansinne.

Jag testade köpa lite låtar. Fungerar bra... Billigt.

Först var folks argument mot E-handel av musik: "Ääee, det är för dyrt o köpa på nätet!"...

Sen sänktes priserna -"äe, det är för bökigt..:"

Nu är det aslätt och billigt att handla, -"Ähh det är inte gratis... "

honkiie skrev:
Menar du att du helre betalar 90 spänn för några låtar på datorn än att få skiva, fodral, booklet som du kan ställa i skivhyllan för 150? Kanske jag som är gammalmodig men jag tycker det är vansinne.

En bra skrivare kostar 1000 kr max .. cm-omslag kan man köpa för 4 kr även alla omslag går hita på nätet för de som vill.
Klart man inte betalar 150 kr för en skiva som blir smutsig och repig när man kan ha den i sin dator och föra över till sin iPod.. eller skicka ut musiken trådlöst via Apple AirTunes till vald stereoanläggning i sitt hus samt bränna ner låten till en Mp3 CD, eller vanlig Audio CD.

Apple skall alltid behöva visa vart skåpet skall stå :tummenupp

Mvh/OSX Tiger

honkiie skrev:

Fördelen är också att man INTE behöver köpa 15 låtar av ett album där kanske bara 2 låtar är bra, utan endast de låtar som är bra ;)

Eureka skrev:
Fördelen är också att man INTE behöver köpa 15 låtar av ett album där kanske bara 2 låtar är bra, utan endast de låtar som är bra ;)

Grejen är ju att man vet ju inte vilka låtar som är bra. Låtar som man tycker är dåliga nu kanske "blir" bra senare. Jag har massa gamla album där jag förr tyckte att det bara fanns en eller två bra låtar, nu finns det helt plötsligt massa bra låtar på dom albumen. Det är lite som med digitalkameror, det är ju dom dåliga korten som är roliga att kolla på så här ett antal år efteråt, men dom har man väl antagligen raderat för all framtid. Analoga fotoalbum äger.

Hmm...har faktiskt testat flera olika ställen där man kan köpa mp3, tycker det fungerar mkt bra! Men sen är det nog inget för mig....bra musik ska man allt ha "booklet" och ÄKTA omslag till. Det är ju först då det är på riktigt....men sen uppmuntrar jag alla som tidigare använt fildelningsprogram till att köpa musiken via t.ex iTunes...säljer de bra så lär de väl bredda utbudet, så även mindre grupper är tillgängliga?

Anton_Ljunghusen skrev:
Är det samma kvalitet som när man köper en skiva då?
Nej, det är det inte. Men det duger för det mesta, och det är inte lätt att höra skillnad. Skulle vilja säga att det är omöjligt att höra skillnad för de flesta av oss lyssnare, på det mesta av det vi lyssnar på. Men för en del musik och testljud kan nästan alla höra att det blir något konstigt med internet-versionen, och någon liten procent hör skillnad hela tiden, så det går inte att säga generellt. Men om jag ska gissa på statistik så blir säkert 90% av alla som köper musik på nätet nöjda med kvaliteten.

Är det förresten 192 kbps på iTune-musiken, eller 128?

Fler och fler artister lägger ut hela album för provlyssning (låg kvalitet), och ofta går det att lyssna på prov från alla låtar på t.ex Amazon.com

naugas skrev:
Nej, det är det inte. Men det duger för det mesta, och det är inte lätt att höra skillnad. Skulle vilja säga att det är omöjligt att höra skillnad för de flesta av oss lyssnare, på det mesta av det vi lyssnar på. Men för en del musik och testljud kan nästan alla höra att det blir något konstigt med internet-versionen, och någon liten procent hör skillnad hela tiden, så det går inte att säga generellt. Men om jag ska gissa på statistik så blir säkert 90% av alla som köper musik på nätet nöjda med kvaliteten.

Är det förresten 192 kbps på iTune-musiken, eller 128?

Fler och fler artister lägger ut hela album för provlyssning (låg kvalitet), och ofta går det att lyssna på prov från alla låtar på t.ex Amazon.com

128 kbps AAC är formatet på filerna. Ungefär som 160 kbps Mp3, kanske något bättre.

Okey men sålänge man inte hör nån skillnad även om man har värstingstereo så låter det ju bra. Skulle väl egentligen vara av moraliska skäl till att man betalar för tankad musik, risken att torska nu finns väl knappt

Eureka skrev:

Man kan föra över skivan till sin dator ifall man nu vill. Ifall det är bara två låtar på skivan som är bra så behöver dom inga pengar för dom, då tankar jag hellre. Att skriva ut booklet, bränna ut skivan och försöka få en bränd skiva att verka original tyder på en trasig dna stege.

floodi skrev:
anus.....

musik ska köpas på skiva.... :yoparty

Säger det samma. Synd bara att man inte har råd. Men om man köper en äkta skiva så kan man ju faktiskt överföra musiken till ACC i iTunes i valfri kvalitet (128-320 kbps), och utöver det har man den fina orginalskivan med musiken i opackat format på skiva om man skulle få lust att spela den på en värstingstereo.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt