Italiensk "själ".

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
I söndags skulle jag montera mitt begagnade strömbrytarhus på höger styrhalva. Motorcykeln i fråga är en Aprilia RS250 från nådens år 1998.

Strömbrytarhuset jag hade fått tag i var ifrån en RS125, vilket innebär att det sitter en startknapp där jag skulle vilja ha en ljustuta och lite andra skillnader.
Som tur är finns en till RS250 i mitt garage, så att få rätt kabel på rätt plats vara bara en fråga om att titta hur det satt på den andra. Så gjorde jag. Sen skred jag till verket efter att ha ritat finfina schematiska skisser för att visa den ena hjärnhalvan hur den andra tänkt.

Att pilla ur stiften ur kontaktstycket var en baggis. Haken var att ett stift behövde ha tre kablar in. Jag ville inte hålla på att greja med klämskarvar, så jag tog fram mitt namnlösa lödtenn från före sekelskiftet. Skalade kablar, tennade in dom och lödde ihop det hela på ett fantastiskt sätt. Sedan pillade jag i stiften enligt ordningen på mina skisser, och pluggade in det hela. SE! Det fungerade. Ett lyckorus kom över mig. Jag mekade vidare med att borra hål i styrhalvan för att strömbryteriet inte skulle snurra med runt när man ger gas. Fixade till motsvarande på andra sidan, och allt såg ut att bli bra.

Jag borde naturligtvis ha anat oråd när allt flöt på så bra.

När allt var klart så ville jag belöna mig med att njuta av den nyvunna funktionen på min MC. Jag vred om tändningen, och inget av det jag lött och donat med funkade. Lyckoruset ersattes av frustrationens värme i mina öron. Jag juckade på kontaktstycket och då funkade det. I en bråkdel av en sekund åt gången. Där var den dagen förstörd.

Jag bestämde mig för att göra om alltihop nån annan dag.

Så igår var det den andra dagen. Jag hade tur med jobbet, så jag passerade mina inköpsställen under arbetstid. Första stoppet blev MC-varuhuset där jag köpte Renthalgummin till styret. Sen åkte jag till Roffes modellflyg på Upplandsgatan. Nu undrar ni säkert vad jag skulle där att göra. Jo, förstår ni, i min ungdom lekte jag med radiostyrda ting. I de eldrivna varianterna fanns en typ av standardkontakt på ackumulatorerna. Stiften i dessa kontakter var i mitt grumliga minne identiska med stiften i apriliakontakterna. Jag hade förutseende nog klippt av en av mina lödda kablar och tagit med den, inklusive stiftet. Och visst var de identiska, åtminstone trodde jag det. Jag köpte raskt sex stift. Guldpläterade och allt.

Jag jobbade vidare och passerade Woody bygg i Huddinge. Här hade jag tänkt köpa lödtenn och krympslang. Krympslang fanns inte, men flera sorters lödtenn. Mannen bakom disken frågade vad jag skulle ha det till, och jag berättade. Jag fick veta att han minsann ägde en Yamaha själv. Jag avslutade samtalet snabbt och tog det rekommenderade tennet och drog. Jobbade lite till och åkte sen förbi Mekononen i grottan i Östberga. De säger själva att det ligger i Älvsjö, de skäms väl. För oinvigda kan jag berätta att nästan alla som bor i Östberga heter Taikon i efternamn. Jag har inga fördomar, men...

Jag köpte krympslang i tre olika dimensioner. Här skulle jävlar i mig bli seriöst och fint. Jobbade undan det sista och skyndade mig sen till garaget. Monterade gummina. De bjöd på lite motstånd, men efter en halvtimmes blåsande med tryckluft och mycket slit så satt de där. Sen till det viktiga. Pillade ur alla gamla stift ur kontaktstycket och jämförde med de nya. Det föreföll stämma. Jag klippte raskt av alla kablar en bit ifrån stiften (se bild). Sedan skalade jag kablarna och började klämma på de nya stiften. Jag tänkte börja med det svåraste, och tog itu med stiftet som skulle ha tre kablar. Det gick ganska bra, men bara en liten stund. Jag klämde dit kablarna, och skulle säkra det hela genom att löda också. Det skulle jag nog ha struntat i. Så fort det kallnat ville jag kolla omdet verkade hållbart och bra. Vickade lite på kablarna, vilket ledde till att de raskt gick av där lödtennet "slutade". Suck.

Jag fick isär det igen, och nöjde mig med att klämma in två kablar, och skarva in den tredje en bit upp. Löda, löda, krympa på krympslang. Det verkade funka. Jag klämde på alla andra stift och pillade i dom i kontaktstycket. Satte ihop hane och hona och NU funkade det. Vis av skadan från dagen innan så vickade jag på kontaktstycket lite. Och där var min gamla nemesis GLAPPET igen. Suck igen.

Isär med kontaktstycket. Det föreföll som att stiften jag köpte var mindre i diameter än originalstiften. Pillade ihop honorna med instrumentmejsel och vidgade hanarna med samma verktyg. Satte ihop och NU funkade det. Tills jag vickade på kontaktstycket. Nu glappade det dock bara lite. Mera finmek med mejseln och sen funkade det. I glädjeruset startade jag hojen inne i garaget, vilket ledde till en dimma värdig Lützen.

Halvt förblindad av avgaser och lycka öppnade jag garageporten och rullade ut hojen. Här skulle åkas lite i de snö- och isfria spåren på gatan. Startade hojen igen, men den ville inte riktigt svara på gas. Sen stannade den. "Jaha?" täntke jag och började felsöka. Felet var enkelt, soppaslangen var itne ansluten. Jag har en drybreak-koppling på slangen, så det rann i alla fall inte ut litervis med bensin på marken. Satte ihop slangkopplingen och började kicka frenetiskt. Inte ett liv. Nu började tvivlet komma krypande, men jag försökte hålla huvudet kallt. Jag hällde i mer bensin i tanken och väntade en stund. Sen kickade jag frenetisk en stund igen. Inte en tillstymmelse till att tända. Suck.

Nedslgen och bitter rullade jag in min italienska skönhet igen, fotograferade min missnöjda nuna och åkte sedan hem. Fy fan vad bra det går.

Det här blev en lång historia, hoppas nån orkar läsa hela skiten och kan gotta sig åt min usla sejour i garaget. Skadeglädje är den enda sanna glädjen, och här var den, serverad på silverfat. Varsågoda.

Lite bilder:
 

Bifogat

  • PICT2552.JPG
    PICT2552.JPG
    105.1 KB · Visningar: 148
  • PICT2560.JPG
    PICT2560.JPG
    105.6 KB · Visningar: 196
  • PICT2568.JPG
    PICT2568.JPG
    107.9 KB · Visningar: 137
  • PICT2569.JPG
    PICT2569.JPG
    99.5 KB · Visningar: 145
  • PICT2570.JPG
    PICT2570.JPG
    94.4 KB · Visningar: 139
twinner skrev:
2041936 Hur gör man ett sånt där >U< med 2 prickar över?


haha! du trycker en gång på knappen jämte "å" då kommer inga tecken tycka upp, sedan trycker du på "u" reslutatet => ü :tummenupp
 
#Lind skrev:
2041972 haha! du trycker en gång på knappen jämte "å" då kommer inga tecken tycka upp, sedan trycker du på "u" reslutatet => ü :tummenupp
hmm jag var för långsam :D Ü...

"Trevlig" läsning...Jag känner igen de där "bra" stunderna i garaget.
 
Mattias skrev:
Jag juckade på kontaktstycket och då funkade det.
Klart det småfunkade då, av rädsla, nästa steg hade ju varit att olla stycket.

Mattias skrev:
köpte Renthalgummin. Monterade gummina. De bjöd på lite motstånd, men efter en halvtimmes blåsande med tryckluft och mycket slit så satt de där.
Durex is da shit





:rolleyes: :lol
 
Det är vid tillfällen som dessa man ska klippa skallen i en av en själv uppstäld skåplucka. Det är härligt! Jag imponeras av ditt tålamod.
 
Det där är vardagsmat Mattias.

Oavsett om man är ALDRIG så förberedd, har ALLA manualer, och dessutom har LÄST dem ;) så kommer man ändå aldrig att lyckas fullt ut.
Murphy skrattar diaboliskt, och NÅGOT kommer att strula.
Inte ens om NASA´s hela forskarkår + datorkraft PLUS ett komplett F1-stalls alla mekaniska resurser står till ens förfogande, så kommer det att lyckas.

Möjligen stämmer det Västmanländska uttrycket bra på denna av Murphy helt dominerade situation: "Dä går allri! - Å skulle de gå, då blir e inte bra ändå!" ;)
 
Haha, fan du har ordets gåva Mattias. Du kanske ska bli poet och överlämna mekande och fotande åt andra :)
 
:lol

Tack för att du delar med dig. Det var underhållande läsning, minst sagt. Teddy noterar: Mattias använder Biltema avbitartång.
 
Slit ut hela jävla kabelstammen, sen direktkopplar du batteriet till startmotorn via en ful kontakt från biltema som du najar fast på styret.. klart! (jag hatar el)
mvh/J.
 
Dr.Bike skrev:
2043005 Det där är vardagsmat Mattias.

Oavsett om man är ALDRIG så förberedd, har ALLA manualer, och dessutom har LÄST dem ;) så kommer man ändå aldrig att lyckas fullt ut.
Murphy skrattar diaboliskt, och NÅGOT kommer att strula.
Inte ens om NASA´s hela forskarkår + datorkraft PLUS ett komplett F1-stalls alla mekaniska resurser står till ens förfogande, så kommer det att lyckas.

Möjligen stämmer det Västmanländska uttrycket bra på denna av Murphy helt dominerade situation: "Dä går allri! - Å skulle de gå, då blir e inte bra ändå!" ;)
Fast nu var det ju en Aprilia.
 
Jag är så facinerad över hur sånna små skitsaker kan ta sån tid/ork och energi att laga. Jämför det här med en trasig vevstake eller vattenpump. Samma frustration men då är den mera berättigad.
 
Mattias skrev:
2042043 Det är bara för att den inte varit igång i mer än en minut i min ägo. :positiv
Man undrar varför du köpt ytterligare en RS250, är de så roliga att köra att det är värt allt krångel?
Jag lovar att erbjuda dig garageplats om, eller kanske när, den skär ihop i mina hemtrakter. :)

/A
 
Rundningsmärke skrev:
2044564 Man undrar varför du köpt ytterligare en RS250, är de så roliga att köra att det är värt allt krångel?

Faktiskt. Det finns inget annat som är mer GP som man kan köra på gatan.

Rundningsmärke skrev:
2044564Jag lovar att erbjuda dig garageplats om, eller kanske när, den skär ihop i mina hemtrakter. :)

/A

Den kommer inte att gå sönder. Väl...?
 
Du fick ju varje fall på handtagsgummina, du får glädja dig åt det lilla. Babysteps :).
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top