Italiensk Kvalitet

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Tvättade nyss hojen och när jag sedan kör iväg så slocknar hela instrumentpanelen. Stannar och "bootar om" men inget händer. Jaja, hojen går iallafall, tänkte jag, och åker vidare hemåt. Efter en bit rusar varvräknaren upp till 10500 och parkerar sig där, samtidigt som alla andra instrument får liv, men fryser vid ett visst värde. Väl hemma på parkeringen slår jag av tändningen, men inte faan slocknar instrumenten för det, utan indikerar glatt 10500 varv, och 66 km/h... :( Kopplar ur batteriet och låter den torka, och sen fungerar det igen till min stora glädje.

Nån mer som har sådana här problem? Fårstår att man inte ska spola direkt på känsliga ställen, men nån måtta får det väl vara.

Nåja, lyckades iallafall klura ut att mina bromsskivor fram inte alls är skeva, som jag trodde, utan att det bara var nitarna som håller skivorna som hade fastnat. Efter att ha spolat rent och ryckt i skivorna ett tag så pulserar dom genast mycket mindre. Ska ge dom en omgång till om ett par dar, för att få bort det sista lilla darret i bromsarna, sen är allt som det ska på hojen. :)

Kanske ska nämna att hojen i fråga är en Mille -02:a också...

Brukar vara en bra vana å ta det varligt med elsystem å vatten på italienska fordon ... i varje fall de lite äldre.
Kan nog vara en bra idé å göra rent kontakter å smörja upp sånt emellanåt.

Mest en vanesak ... man lär sig vart man ska tvätta varligt å inte ;)

Kan nog vara en bra idé å använda lite 5-56 eller liknande på hojen efter tvätt me ... så minskar du risken för skivor etc. som fastnat.

Hastighetsmätaren på pappas vfr bottnade när han åkte i en uppförsbacke, efter en tvätt...När vägen planade ut igen så la den sig i rätt position igen. Så höll den på tills den torkade...

En sak jag inte förstår: Nått sånt har aldrig hänt på min kawa (med vajerdriven hast.mätare) Måste vara extra skyddat mot kortslutning.. :crash

Psychodad skrev:
Tvättade nyss hojen och när jag sedan kör iväg så slocknar hela instrumentpanelen. Stannar och "bootar om" men inget händer. Jaja, hojen går iallafall, tänkte jag, och åker vidare hemåt. Efter en bit rusar varvräknaren upp till 10500 och parkerar sig där, samtidigt som alla andra instrument får liv, men fryser vid ett visst värde. Väl hemma på parkeringen slår jag av tändningen, men inte faan slocknar instrumenten för det, utan indikerar glatt 10500 varv, och 66 km/h... :( Kopplar ur batteriet och låter den torka, och sen fungerar det igen till min stora glädje.

Nån mer som har sådana här problem? Fårstår att man inte ska spola direkt på känsliga ställen, men nån måtta får det väl vara.

Nåja, lyckades iallafall klura ut att mina bromsskivor fram inte alls är skeva, som jag trodde, utan att det bara var nitarna som håller skivorna som hade fastnat. Efter att ha spolat rent och ryckt i skivorna ett tag så pulserar dom genast mycket mindre. Ska ge dom en omgång till om ett par dar, för att få bort det sista lilla darret i bromsarna, sen är allt som det ska på hojen. :)

Kanske ska nämna att hojen i fråga är en Mille -02:a också...

Idags läget så skall saker & ting fungera efter en tvätt.
F*n hur tänker tillverkarna ?????
.....att det aldrig regnar..... :confused:

kiko skrev:

Kan nog vara en bra idé å använda lite 5-56 eller liknande på hojen efter tvätt me ... så minskar du risken för skivor etc. som fastnat.

Låter lyckat och använda 5-56 på skivorna, då fastnar dom garanterat inte. Inte ens när du vill det........ :D

///M

Mingves skrev:
Låter lyckat och använda 5-56 på skivorna, då fastnar dom garanterat inte. Inte ens när du vill det........ :D

///M

Näe, det tänker jag nog undvika. Eventuellt lite innanför nitarna som håller skivan. Ska även lossa oken för att ge dom lite extra motion också, samt kolla beläggen. Det är en superskön, stum känsla i handtaget för övrigt, bara ett svagt pulserande kvar att få bort.

Ganska skönt att slippa byta skivor iaf. Dom kostar ju en slant. :skrämd

Mingves skrev:

///M

Hehe ... oki, jag bjuder på den ;)
Idén va väl inte å smörja skivorna i sig utan nitarna så ett de inte fastnar ... flytande skivor fungerar ju i regel bäst om de är just flytande :)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti