IT/multimedia struktur hemma

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Jag behöver lite hjälp med lite bra/smarta IT lösningar hemma.

Det jag har fixat hittils är:
Telia Rauter för tele, bredband och TV
Telia trådlös överföring för 2 TV-boxar
Laptop och mobil trådlöst till nätverket (såklart)
Blu-ray trådlöst till nätverket
PS3 trådlöst till nätverket

Sedan har jag tänkt köpa en iMac 27

Det jag främst behöver hjälp med är hur jag ska fixa smart lagring av filmer och bilder. Jag har massor av hojfilmer (oklippta råfilmer) som ligger på DVD i dag och det blir nog en hel del HD film framöver som behöver lagras. Dom ska va så enkelt åtkomliga som möjligt från alla prylar.
Hur löser jag backupp bäst?

Helst ska det inte kosta en hel förmögenhet men jag vill inte inte nå billigt skit som bara strular.

Kan man ha en NAS trådlös så man kan gömma den i förrådet? Vill ha så lite prylar som möjligt synligt.

Nu ska den ju inte gömmas bakom blyväggar, men det är klart att man får nog kolla var den funkar bäst.
Jag har monterat trådlös rauter i ett par kåkar och jag upplevde att en gammal timmerkåk är sämre än en stenkåk. Är det nån som kan konfirmera eller dementera?

När det gäller NAS, vad har ni för erfarenheter, vad funkar bra och vad kostar det?

Jag har min NAS kopplat med sladd direkt i routern så den går inte trådlöst alls. Router och NAS står bredvid mitt skrivbord, så ska jag göra stora kopieringsjobb kopplar jag i sladd i datorn för att kunna köra gigabit. Men vi tar backup på två laptops trådlöst mot den utan problem, strömmar film m.m. så jag tycker det funkar fint.

Ska du däremot jobba direkt mot den för filmrendering och liknande bör du nog undersöka lite närmare vad som går att göra.

Jag har en readynas duo med speglade diskar, dvs det är två fysiska diskar med exakt samma innehåll. Bortsett från brand eller liknande så är det i mina ögon ett fullgott skydd för våra behov. Risken att både dator och NASens dubbla diskar pajar samtidigt får anses som mycket låg.

Jo anledningen att jag tänkt köpa en iMac är att jag ska lägga lite mer tid på filmer, så det är nog det mest krävande jag kommer att syssla med.
En tanke har varit att konvertera och ha ett komplett Mac-hem, dom har säkert en helhetslösning som är enkel att få att fungera. Men jag anar att det kommer att sluta en bit över 30 kkr då om jag ska ha en iMac27 och program också.

Readynas duo såg vettig ut. Jag har fiberuttaget mitt i vardagsrummet så det blir jobbigt att gömma mer än rautern där och jag vill undvika kabeldragning så mycket jag kan. Men jag får klura lite rummet är inte färdigmöblerat än.

Nu ska den ju inte gömmas bakom blyväggar, men det är klart att man får nog kolla var den funkar bäst.
Jag har monterat trådlös rauter i ett par kåkar och jag upplevde att en gammal timmerkåk är sämre än en stenkåk. Är det nån som kan konfirmera eller dementera?

När det gäller NAS, vad har ni för erfarenheter, vad funkar bra och vad kostar det?

Ja, timmerhus dämpar mer av någon anledning. Ang. NAS: Jag kör med WD ShareSpace som är Linux-baserat NAS. Går att optimera så den får riktigt bra prestanda och går ner i vila när den inte används. 4st diskar och kan RAID:as på olika sätt för bra säkerhet. Mycket disk och prestanda för pengarna...

Sätt NAS och router/switch och eventuella andra tjänster i nätet på kabel med Gbit-kapacitet, så slipper du problem med laggande filmer m.m. Klienterna ute i nätet kan sitta trådlöst, men man bör planera detta noga (N-standard, rätt kanaler, bra täckning osv) och försäkra sig om att kapaciteten räcker.

Du kan ha flera trådlösa routrar som kompletterar varandra för bättre täckning. Antennernas position och avstånd från väggen spelar roll. Man kan också bygga eller köpa antennförstärkare

Du kan ha flera trådlösa routrar som kompletterar varandra för bättre täckning. Antennernas position och avstånd från väggen spelar roll. Man kan också bygga eller köpa antennförstärkare

Nja, sanning med modifikation.
För det första så kompletterar man med accesspunkter och inte routrar.
För det andra så visst, man kan få bättre täckning men farten i nätet minskar oftast då även en accesspunkt tar en del av den trådlösa kapaciteten.

Det bästa är om man kan koppla in accesspunkter med kabel, då tar de inte av den trådlösa kapaciteten men det är sällan man har de möjligheterna hemma.

njae, du behöver inte accesspunkter. Du kan använda routrar som accesspunkter, speciellt om man har oss mjukvara på dem. i N-nät har du väldigt bra prestanda om du har fri sikt, men har du bara ett par gipsväggar emellan så reduceras signalstyrkar till typ noll.

njae, du behöver inte accesspunkter. Du kan använda routrar som accesspunkter, speciellt om man har oss mjukvara på dem. i N-nät har du väldigt bra prestanda om du har fri sikt, men har du bara ett par gipsväggar emellan så reduceras signalstyrkar till typ noll.

Ja, du kan använda vissa routrar som accesspunkter men långt ifrån alla. Är det då inte bättre att kalla det för vad det är istället då då istället för att sprida felaktig information som mindre kunniga tar för sanning.

Och just gipsväggar stör väldigt lite medans träväggar stör mer och sen finns det andra faktorer som elstammar, microvågsungnar och en massa annat... t.ex. upptäckte en kollega att zaccosäck kunde slå ut hela det trådlösa pga den statiska laddningen som blev i den.

NAS-tips..

Jag kör Netgear Stora. Enkel, billig (1500 gav jag inkl 1 TB) och enkel att få att funka. Stöder FTP, med premium kan man ha den som torrentklient etc..

Jag har all media på den, och spelar upp via PS3, allt anslutet genom router så det enkelt går att se på dator eller styra in till sovrums-TVn osv.

Inget häftigt eller high-tech, men jag förstår det (IT-dum), det är billigt och det funkar.

:tummenupp

NAS-tips..

Jag kör Netgear Stora. Enkel, billig (1500 gav jag inkl 1 TB) och enkel att få att funka. Stöder FTP, med premium kan man ha den som torrentklient etc..

Jag har all media på den, och spelar upp via PS3, allt anslutet genom router så det enkelt går att se på dator eller styra in till sovrums-TVn osv.

Inget häftigt eller high-tech, men jag förstår det (IT-dum), det är billigt och det funkar.

:tummenupp

Enkelt är bra. :tummenupp

Att köra en NAS trådlöst bara för att man inte orkar dra trådat är lite dumsnålt tycker jag...

Sätt upp Linux nas på en äldre (billig) dator som du raidat och placerat i något förråd. Naturligtvis trådat. Alltid trådat om det inte är en klient f.ö.
Skicka backup växelvis låt säga varannan vecka med någon polare så har du hyfsad säkerhet för brand också.

Stort TACK för alla tipps :tummenupp
jag anade att det skulle löna sig att skapa en tråd här :)

Så en NAS får det bli och eftersom jag är ute efter enkelt och fungerande får bli plug and play även om det kostar nån tusing mer.
Alla är är tydligen eniga om att trådlöst går bort, så då blir det att klura lite på placering och kabeldragning.

Något mer man ska passa på att fixa när man ändå är i farten med att uppdatera allt här hemma?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph