IT-kollegor: Hjälp i Adobe Acrobat sökes.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Halloj!

Sitter på kontoret och jobbar i Adobe Acrobat 5.0. Har installerat programmet nyligen och klurat ut de flesta funktioner jag vill åt. Har dock ett problem kvar att lösa. Skulle säkert lösa problemet själv med lite tid, men sitter i tidsnöd så jag provar här på forumet.

Scenario:

Chefen sitter och jobbar i ett CAD-program där han gör ritningar och beställnings-/orderblanketter. Dessa pdf:ar han senare och slänger ut på servern i min mapp.

Min uppgift är sedan att göra vissa fält redigerbara. Dvs, kunder ska kunna tanka hem orderblanketterna, fylla i dem, dvs i de fält där de tillåts skriva. Detta har jag löst.

Frågan är dock, kan man göra så att kunden kan fylla i dokumentet och sedan maila den editerade pdf:en till oss. På så vis kan kunden välja att fylla i pdf:en, skriva ut den och faxa till oss. Eller, vilket vi helst vill, kunden fyller i blanketten, spar den på sin hårddisk i editerat utförande och mailar därefter pdf:en till oss, dvs beställningen.

Hur löser jag detta? Går det? Som det är nu när jag provkör i Adobe Acrobat Reader 5.1 och "leker" kund, så kan jag givetvis fylla i orderinfon, det funkar. Men, när jag ska spara dokumentet så säger han att jag inte kan spara den editerade filen, utan blott filen i dess urpsrungliga form, dvs icke ifylld.

Går det att lösa genom att göra någon inställning eller är det inte genomförbart? (Jag vill själv minnas att jag fyllt i någon pdf-blankett på nätet och sedan mailat den ifyllda blanketten till skaparen.)

Tacksam för hjälp snarast. Svara i forumet eller maila: joakim@hlf.se
 

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Ort
S.Sandby, Skåne
Hoj
TRX 850
Har ingen aning egentligen men synd om du inte ens får ett svar så... kan det inte bero på vilka behörigheter som har satts på pdf filen när den skapades?
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
LasseB skrev:
Har ingen aning egentligen men synd om du inte ens får ett svar så... kan det inte bero på vilka behörigheter som har satts på pdf filen när den skapades?

Nope, tror inte det. Jag har sökt med ljus och lykta i programmet, sökt i hjälpfunktionen, har mailat några polare, har bett polares polare som är jättekunniga höra av sig och har även pratat med Adobes svenska support. Vet dock inte hur kompetent den senare är då det inte är ovanligt att det sitter ett gäng fårskallar och läser rakt upp och ner ur FAQ-pärmar och de kan själva ingenting utan sin söta lilla pärm.

Grejen är ju att jag har lyckats fixa till pdf:en så man kan öppna den i Acrobat Readern, fylla i önskade fält och därefter skriva ut "ordern". Dock, i detta fall får ju kunden faxa ordern och vi vill ju kunna få den på mailen.

Enligt svenska Adobes kundsupport kan man lösa detta genom att på webhotellet koppla pdf-filerna mot cgi-script och via webben fylla i pdf:en och maila direkt från browsern. Detta kräver ju dock att den som driver webhotellet är duktig på cgi och övriga tekniska bitar. Jag kan direkt svara på att företaget vi köper web-tjänsten av inte fixar detta själv, rent tekniskt. Dock kanske de driftsansvariga för servern måhända kan lösa detta.

Vidare, har just hittat ett nytt program från Adobe som heter Acrobat Approval 5.0 och som jag tror är helt nytt på marknaden. Måhända utför detta vad jag vill, av den kortfattade beskrivningen på den amerikanska sidan kan möjligtvis så vara fallet.

Har du tid Lasse kan du gärna ringa mig, måhända har jag missat något och det är alltid nyttigt att bolla idéer med någon.
 
Last edited:

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Vet faktiskt inte om det går att göra så med .pdf-filer, men jag vet dock en annan lösning. På PRVs hemsida (Patent- och Registreringsverket) använder de "intelligenta blanketter" från företaget Superform. Fungerar mycket bra.

Men, inte ens dessa blanketter kan man till 100% fylla i online. De måste efter ifyllnad skrivas ut och postas vanligt. Kan hända att Superform har andra lösningar på det, men de är inte kända för mig.
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Blivande republiken Sverige
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
McB skrev:
Vet faktiskt inte om det går att göra så med .pdf-filer, men jag vet dock en annan lösning.

Tack för förslaget Marcus, men det andra formatet är inget alternativ för oss.

Har nu dock fått bekräftat att Acrobat Approval är vad jag söker. Det är en s k light-version av Acrobat:en. Den tillåter att man redigerar och kommenterar befintliga pdf-filer som är iordninggjorda på det sätt som jag gjort, men programmet kan inte skapa pdf:er från andra dokument.

M a o, precis vad jag söker. Kunder med Acrobat 5.0 klarar sig i alla väder och övriga kunder får för ynka 350:-, cirkus, köpa sig Approval 5.0 om de önskar beställa via e-post istället för fax.

Case solved.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
abstruse skrev:
Tack för förslaget Marcus, men det andra formatet är inget alternativ för oss.

Har nu dock fått bekräftat att Acrobat Approval är vad jag söker. Det är en s k light-version av Acrobat:en. Den tillåter att man redigerar och kommenterar befintliga pdf-filer som är iordninggjorda på det sätt som jag gjort, men programmet kan inte skapa pdf:er från andra dokument.

M a o, precis vad jag söker. Kunder med Acrobat 5.0 klarar sig i alla väder och övriga kunder får för ynka 350:-, cirkus, köpa sig Approval 5.0 om de önskar beställa via e-post istället för fax.

Case solved.

Det är ju smidigt om man kan lösa problemen på sina kunders bekostnad. Bra jobbat! :tummenupp
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
abstruse skrev:
Tack för förslaget Marcus, men det andra formatet är inget alternativ för oss.

Har nu dock fått bekräftat att Acrobat Approval är vad jag söker. Det är en s k light-version av Acrobat:en. Den tillåter att man redigerar och kommenterar befintliga pdf-filer som är iordninggjorda på det sätt som jag gjort, men programmet kan inte skapa pdf:er från andra dokument.

M a o, precis vad jag söker. Kunder med Acrobat 5.0 klarar sig i alla väder och övriga kunder får för ynka 350:-, cirkus, köpa sig Approval 5.0 om de önskar beställa via e-post istället för fax.

Case solved.

Jättebra att veta inför framtiden. Tack för att du delar med dig av nyttig information, mer sånt. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top