IT i MC, är detta framtiden?

Zee skrev:
Nej, rädda gasvajern, vägra MC-IT.
:fatta!

Jag ser iaf framåt med stort intresse på vad kommer hända med insprut på 2-t. Tänk en 500cc 2-t med effekt som de senaste sportcyklarna men som drar under halvlitern! Miljövänligare skulle det bli också.

Aprilia har väl nån moped med insprut som drar väldigt lite soppa?

Bodoe skrev:
Insprut på 2-t är ju ett annat område som skulle kunna vara ett exempel på för dyr teknik.

men nästan alla nya skotrar har insprutning och articat har haft det sen början av 90-talet. så är det värkligen så dyrt?

bikeemike skrev:
men nästan alla nya skotrar har insprutning och articat har haft det sen början av 90-talet. så är det värkligen så dyrt?
Nej, snarare är det väl så att det blir svårt att marknadsföra 2T eftersom "alla vet" att de är miljövidriga. Miljömupparna skulle få krupp oavsett fakta.

RedBaron skrev:
Nej, snarare är det väl så att det blir svårt att marknadsföra 2T eftersom "alla vet" att de är miljövidriga. Miljömupparna skulle få krupp oavsett fakta.
ja men om någon mc tillverkare skulle använda samma teknik(power tek och sdi systemen) som rotax annvänder på skotermotorena så tror ja dom skulle klara avgaskraven utan problem. dom släpper då ut nästan lika lite som RX-1an, med varm motor vill säga. kallstart så har nog inte två-taktarna någon chans

Som flera andra skriver så känns det som att traction-control är det som skulle vara nästa steg på just sporthojar.
Elektroniskt justerbara stötdämpare känns onödigt, med tanke på hur lätt det är att justera fjädringen manuellt, och då behovet av att kunna fippla med fjädringen under färd på en sporthoj inte är särskilt stor.
Men hade komponenternas vikt varit försumbar så hade det varit en annan femma!

Senaste jag läst, som iofs inte har med IT att göra är däck där du bara byter ut slitbanan ( till skillnad mot hela däcket som nu ), Själva sidorna var på den bilden jag såg käckt färgade i valfri kulör. Kanske skulle bli verklighet om några år.

Jag tror på bigbang-motorer!
Alltså en rad4a med twin-liknande egenskaper.

Busafreak skrev:
Tips från flyget: JAS ett litet vred som ställer om. Jakt, Attack och Spaning
samma plan men med olika egenskaper (beväpningen får man dock fixa före start)

Vredet på bågen: STO = Sport, Touring och OffRoad. Ändrar fjädring, effektkurva och förarens inställning :-)

Nej bågarna är i dag stenålder.

Se här hur jag löst mitt IT-behov:

Ha-ha!
Den var grym - en sån borde man ju ha... :banana

läste i någon tidning för ett tag sen att hojar i japan börjat ha gasreglaget trådlöst överfört via bluetooth. Alltså ingen wire. :tummenupp

Maax skrev:
Senaste jag läst, som iofs inte har med IT att göra är däck där du bara byter ut slitbanan ( till skillnad mot hela däcket som nu ), Själva sidorna var på den bilden jag såg käckt färgade i valfri kulör. Kanske skulle bli verklighet om några år.
Som en sorts regummering alltså. Blir nog inget för prestandahojar då med tanke på att stommarna slits också.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT