IT i MC, är detta framtiden?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Det mesta i dagens sammhälle går mot en IT-baserad miljö. På motorcykelfronten kom Yamaha "nyss" ut med sitt "fly by wire" system och sedan länge har elektronisk insprutning funnits på hojar för att inte tala om då man gick över från brytarspetsar till tändboxar.

Vad kan man förvänta sig här näst?

Hur ser det ut på tävlingshojarna, vilken teknik har de som landsvägshojar saknar men kanske skulle behöva?

Låt oss spå in i framtiden!
 
Neutral skrev:
Det är väl enklare att kolla på vanliga bilar, de ligger ljusår före hojarna.
Är det verkligen så? Anledningen till att jag har denna diskussion om MC och inte om bilar är just att MC känns mer extremt, och för att detta skall uppfyllas väljer man bort viss teknik som inte gynnar "extremheten"?
Kanske så enkelt att kunden själv väljer bort hojar med allt för mycket konstig teknik? Dock inte helt sant då vissa attraheras av den, tex folks om kör GoldWing med GPS och allt sånt.

Kan det inte vara en kostnadsfråga? Att kunden väljer bort motocyklar med för avancerad teknik just pga kostnaden?

Ett exempel är väl "fly by wire" systemet på R6:an som tidigare bara setts på racehojar, troligen för att det skulle kosta kunden för mycket även om tekniken fanns. Det kommer säkert bli standard om nåt år.

Insprut på 2-t är ju ett annat område som skulle kunna vara ett exempel på för dyr teknik.
 
Finns visst nån stor touringhoj med krockkudde... Och alla borde ju ha ABS-bromsar...
 
Bodoe skrev:
Det mesta i dagens sammhälle går mot en IT-baserad miljö. På motorcykelfronten kom Yamaha "nyss" ut med sitt "fly by wire" system och sedan länge har elektronisk insprutning funnits på hojar för att inte tala om då man gick över från brytarspetsar till tändboxar.

Vad kan man förvänta sig här näst?

Hur ser det ut på tävlingshojarna, vilken teknik har de som landsvägshojar saknar men kanske skulle behöva?

Låt oss spå in i framtiden!
Traction Control från MotoGP och WSBK ligger väl närmast till hand, men det har iofs Honda haft på ST-modellernma ett tag.
 
Snart släcker jag väl tråden med allt bränsle jag slänger på. :rolleyes:

Jag delar upp motorcykelåkare i två kategorier och således blir det två stycken grupper av motorcyklar som produceras för dessa kategorier:

1. De som åker för att det är praktiskt (det är ju ett litet fordon).
2. De som åker för att det är kul!

Dessa kategorier är svåra att särskilja till 100% utan kommer alltid att ha med varandra att göra (tyvärr, jag vill se renodlade racers på gatan! :) )

Man skulle väl även kunna dela upp tekniken kring MC inom dessa två kategorier?

1. Bränslesnålare, miljöanpassat, praktiska funktioner (larm i kombination med GPS och färddator)

2. Plocka ur mest effekt ur motorn, elektronisk justerbar fjädring, bränsleblandningen finslipas med hjälp av sensorer som känner luftemp, fuktighet mm

Sedan finns det självklart den aspekten då det förebyggande arbetet borde bli bättre med IT i sammband med MC. Man borde väl kunna tillverka bättre motorer och chassin genom att tex simulera dessa i en dator.


Finns det nackdelar??? Jag ser en: Allt blir så komplext och det tex blir svårt för ägaren att utan specialkunskaper kunna meka med hojen .
 
Bodoe skrev:
Det mesta i dagens sammhälle går mot en IT-baserad miljö. På motorcykelfronten kom Yamaha "nyss" ut med sitt "fly by wire" system och sedan länge har elektronisk insprutning funnits på hojar för att inte tala om då man gick över från brytarspetsar till tändboxar.

Vad kan man förvänta sig här näst?

Hur ser det ut på tävlingshojarna, vilken teknik har de som landsvägshojar saknar men kanske skulle behöva?

Låt oss spå in i framtiden!

Mera vanligt med abs, servicevänligare på alla punkter, ex för att byta hjul och komma åt tändstift. Däck med bättre grepp och låånnnngg hållbarhet.

Samt att de kanske borde jobbas med en hög effekt som redan finns, och få en låååg bränsleförbrukning, visst är det hög trimmningsgrad, men ur halvliter-litervolym kanske det borde gå att få en förbrukning på 0,5 liter per mil :va , istället för 1, det är ju inget luftmotstånd att prata om och ingen vikt att släpa på sas.

Förbjud "miljösvin" Oljeförbrukande zwei-takt!! :7peta :tungan (Obs skämt!!)

Några saker att önska!
 
Last edited:
RedBaron skrev:
Traction Control från MotoGP och WSBK ligger väl närmast till hand, men det har iofs Honda haft på ST-modellernma ett tag.
Intressant, det kanske blir nästa fluga!? Vad är ST-modellerna?

sporTlovEr skrev:
Mera vanligt med abs, servicevänligare på alla punkter, ex för att byta hjul och komma åt tändstift. Däck med bättre grepp och låånnnngg hållbarhet.

Samt att de kanske borde jobbas med en hög effekt som redan finns, och få en låååg bränsleförbrukning, visst är det hög trimmningsgrad, men ur halvliter-litervolym kanske det borde få en förbrukning på 0,5 liter per mil :va , istället för 1, det är ju inget luftmotstånd att prata om och ingen vikt att släpa på sas.

Några saker att önska!
Hur kan man lösa dessa "problem" med hjälp av IT? Det förebyggande arbetet som jag nämnde tidigare är väl det största hjälpmedlet där man enklare kan simulera miljöer och utveckla produkten innan man bygger prototyper.
 
Bodoe skrev:
Intressant, det kanske blir nästa fluga!? Vad är ST-modellerna?

Hur kan man lösa dessa "problem" med hjälp av IT? Det förebyggande arbetet som jag nämnde tidigare är väl det största hjälpmedlet där man enklare kan simulera miljöer och utveckla produkten innan man bygger prototyper.
ST1100 och ST1300 Pan European. ST1100 hade iaf TC eller antispinn.
 
Elektroniskt ställbar stötdämpning skulle kunna vara något. Både manuellt via en knapp eller automatisk anpassning till hastighet/underlag.

Återigen så är det väl på touringhojar detta är mest intressant.
 
Bodoe skrev:
Det mesta i dagens sammhälle går mot en IT-baserad miljö. På motorcykelfronten kom Yamaha "nyss" ut med sitt "fly by wire" system och sedan länge har elektronisk insprutning funnits på hojar för att inte tala om då man gick över från brytarspetsar till tändboxar.

Vad kan man förvänta sig här näst?

Hur ser det ut på tävlingshojarna, vilken teknik har de som landsvägshojar saknar men kanske skulle behöva?

Låt oss spå in i framtiden!

Mja ... Hojar å Bilar ligger ganska långt efter t ex mobiltelfån brancshen ,som måste väl anses som en av dom bransherna som anpassar sig och för söker trumfa varan med nya (ideras tycke)balla grejor...

Så om vi ser en it/ mobil "ifierad" på hojar . så skulle vissa nya "features" kunna dyka upp på våre moppar i framtiden...

Typ:
att kunna välja tutsignal på moppen ..
att kunna byta plastskal på hojen till en annan färg, enkelt...

Fyll på själv
 
RedBaron skrev:
Elektroniskt ställbar stötdämpning skulle kunna vara något. Både manuellt via en knapp eller automatisk anpassning till hastighet/underlag.

Återigen så är det väl på touringhojar detta är mest intressant.
Vet inte om det är något liknande man sett på bilreklamer då det finns knappar på instrumentpanelen som justerar bilen efter vilken typ av åkning. Tex sport, offroad eller cruising.

Som jag tidigare nämnde så kommer man aldrig undan både den roliga faktorn från mc i kombination med den praktiska. Att kombinera detta så hojen anpassas efter körningen vore väl perfekt? Ett knapptryck och du får hård inställd fjädring för den knixiga favoritvägen, ett knapptryck till och du kan bekvämt köra din touringtur eller transportsträcka till och från jobbet.
 
Öhlins har ja elektroniskt styrda dämpare till skotrar och bilar. Men till MC var det tydligen inte prioriterat.. Enkelt att komma åt gjorde det mindre aktuellt.

Ducati använde ju redan -03 ett CANBUS system istället för elledningar.

Precis som ni andra säger så är väll nästa steg anti-spinn och ABS bromsar även på extrema hojar. Personligen skulle jag vilja se en elektroniskt styrd slipperclutch..
 
"Man borde väl kunna tillverka bättre motorer och chassin genom att tex simulera dessa i en dator."


Tror du att de sitter och höftar i dagsläget?

Vore mycket enkelt att sänka förbrukningen vid touringkörning. Bara att höja 6:ans växel. => högre momentutag => bättre verkningsgrad
 
Bodoe skrev:
Vet inte om det är något liknande man sett på bilreklamer då det finns knappar på instrumentpanelen som justerar bilen efter vilken typ av åkning. Tex sport, offroad eller cruising.

Som jag tidigare nämnde så kommer man aldrig undan både den roliga faktorn från mc i kombination med den praktiska. Att kombinera detta så hojen anpassas efter körningen vore väl perfekt? Ett knapptryck och du får hård inställd fjädring för den knixiga favoritvägen, ett knapptryck till och du kan bekvämt köra din touringtur eller transportsträcka till och från jobbet.

Tips från flyget: JAS ett litet vred som ställer om. Jakt, Attack och Spaning
samma plan men med olika egenskaper (beväpningen får man dock fixa före start)

Vredet på bågen: STO = Sport, Touring och OffRoad. Ändrar fjädring, effektkurva och förarens inställning :-)

Nej bågarna är i dag stenålder.

Se här hur jag löst mitt IT-behov:
 

Bifogat

  • instr.jpg
    instr.jpg
    86.1 KB · Visningar: 166
Bodoe skrev:
Är det verkligen så? Anledningen till att jag har denna diskussion om MC och inte om bilar är just att MC känns mer extremt, och för att detta skall uppfyllas väljer man bort viss teknik som inte gynnar "extremheten"?
Kanske så enkelt att kunden själv väljer bort hojar med allt för mycket konstig teknik? Dock inte helt sant då vissa attraheras av den, tex folks om kör GoldWing med GPS och allt sånt.

Kan det inte vara en kostnadsfråga? Att kunden väljer bort motocyklar med för avancerad teknik just pga kostnaden?

Ett exempel är väl "fly by wire" systemet på R6:an som tidigare bara setts på racehojar, troligen för att det skulle kosta kunden för mycket även om tekniken fanns. Det kommer säkert bli standard om nåt år.
Att lägga på lull-lull som GPS m m var inte vad jag menade. Kolla i stället på hur avancerade motorstyrningar bilarna har där tändning, insprutning och avgasrening är integrerade på ett helt annat sätt än på hojar. Det har inget med prestanda att göra, en vanlig Volvo är flera generationer före senaste sporthojarna.

Angående fly-by-wire hade väl Saab ett sånt system på 9000 som kom typ -86, känns ju inte så häftig i dag men det är bara ett exempel.
 
Min nästa hoj ska ha digital klocka iaf. :rock


Nej, rädda gasvajern, vägra MC-IT.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top