Istråden 2012/13

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Tänkte starta en tråd för vinterns isåka! Frågor i ämnet, tips och filmer är välkommet!

Börjar få färdigt min cr 250 inför issäsongen nu men drev var restat sist beställning så måste göra detta nu!

Ni som åkt mycket, vad bör jag satsa på för drevning? har 13/50 original, vad tror ni om 15/48? det verkar vara de tyngsta jag kan få tar på... Nån som vet hur man räknar ut om kedjan passar eller måste bytas?

Kör på bilbana som inte är så knixig (södra bullarn) utan är en bilbana framför allt. Körde 125a förra året med 14/43 vilket va ganska lagom för den!
Jag har inte hittat mindre bakdrev än 48 till hondan och inte större än 15 fram så ska jag köra på detta? :)

Edit: Kan göra ett eget 43kugg aludrev att sätta bak så de får det bli! Men 14/15kugg fram då? 250cc 2takt -59hk + procircuit helsystem
 
Last edited:
Intressant tråd! Är själv total nybörjare i detta ämne så jag kan inte bidra med mycket tips.
Skall åka och hämta mina finndubbdäck på fredag och kräna på! Den stora frågan är dock:
När kommer isen?! :va
 
Jag lägger på endurodubb imorrn eller nåt. Sen blir det grusvägar i mellandagarna.
 
Haha vaddå när kommer isen? ;) vi hade 22cm på bullaresjön förra helgen, ungefär densamma idag (20-25cm)
helt blankis så gick inte o köra me 745an me vanliga dubbdäck då ingen kört sen de fryst på igen.
Väntar på ett 435 munstycke, 14-drev och ny kopplingskorg, hoppas på att få det imorn så man kan få ut hojen redan i helgen! :D
 
Här har det ju kommit 1 meter snö och ligger runt nollan konstant, således ingen is
 
Idag var jag o köpte en hero 3:a, så nu ska den provköras. Kanske på sön redan.
 
Imorn blir det att sätta klockan o dra sig till sjön! Dock utan cross då delarna ligger kvar på posten i stockholm -.-
 
Dagens första sväng. Isarna är dålig än, för mycket snö på dom.
Så jag hittade en grusväg som blivit plogad 1 gång sen ligger det 20-30cm snö på. :)


ImageUploadedByTapatalk1356261511.187109.jpg
 
Va som sagt ute på isen me bilen igår, men i gamla banan va det dubbelis på vissa ställen tyvärr så vi fick göra ny bana ett par gånger. Håller på att montera ny kopplingskorg till crossen så den är klar tills nästa körning :) Hoppas kylan håller i sig!
 
Nu kommer kylan tillbaka och crossen är fixad!

Hur gör ni med kylare, tejpar ni dom eller?
O lägger ni något vid cylinder/förgasare?

Jag har bytt drevning och satt i ett större munstycke men inget annat, borde jag göra nåt mer?

Tidigare år har jag kört med ena kylaren tejpad om jag inte minns fel men då ligger temperaturen på runt -5 och lär så göra nu också.
 
Tejpa kylet är en bra grej även om det inte är speciellt kallt men du behöver inte isolera förgasaren om det inte ska bli kallare än -5 o där omkring.

Nu kommer kylan tillbaka och crossen är fixad!

Hur gör ni med kylare, tejpar ni dom eller?
O lägger ni något vid cylinder/förgasare?

Jag har bytt drevning och satt i ett större munstycke men inget annat, borde jag göra nåt mer?

Tidigare år har jag kört med ena kylaren tejpad om jag inte minns fel men då ligger temperaturen på runt -5 och lär så göra nu också.
 
Kör med pappskivor som vi klipper till och körde ner mellan kylarskyddet och kylaren. Sen kan man dra dom upp eller ner för att reglera hur mycket som ska släppas in. Funkar kanon!
 
Tejpa kylet är en bra grej även om det inte är speciellt kallt men du behöver inte isolera förgasaren om det inte ska bli kallare än -5 o där omkring.

Förgasaren blir kallare än omgivningens temperatur pga tryckminskningen, så den kan frysa redan vid plusgrader.

Dessutom har snö en tendens att samlas på luftfiltret så en bra vinterhoj borde helst ha ett system där insugsluften värms av avgasröret. Ok, att man förlorar en hästkraft eller två pga varm insugsluft men det kan det vara värt. Kanske inte på plogad isbana men om man kör enduro vintertid.

Lite sprit i bensinen minskar ju också frysrisken, och billigaste spriten är ju i så fall E85.
 
Kör med pappskivor som vi klipper till och körde ner mellan kylarskyddet och kylaren. Sen kan man dra dom upp eller ner för att reglera hur mycket som ska släppas in. Funkar kanon!

Hur vet ni temperaturen då? Bara höftar eller?

Har själv funderat på en ir-termometer. Finns ju i en rad prisklasser och dom dyrare vet jag att dom funkar men kanske även en från Biltema för 55 kr duger...
 
Hur vet ni temperaturen då? Bara höftar eller?

Har själv funderat på en ir-termometer. Finns ju i en rad prisklasser och dom dyrare vet jag att dom funkar men kanske även en från Biltema för 55 kr duger...

"Höfta" lite blir de. Man känner på cylindern hur varm den blir...
 
Tog "ledigt" en stund från att slipa borr i skolan o lasta crossen på kärran för att testa så allt funka o hur drevningen 14/43 verkade. Munstycket är väl stort så den vill dö på låga varv men där är man ju aldrig ändå, skaffar ev. ett mindre nångång framöver. Nu har jag kört 125a tidigare år och drevat om så att den har i princip aldrig släppt när jag kört på banan (4-6vxl) 250in kändes som den släppte mest hela tiden bara man gasade o röven kom ut såfort man peta i ny växel så kanske ska köra på 15 drev fram ändå?!

I helgen blir de körning på bullaresjön iaf! 10- enligt rapporterna så får försöka fixa nån isolering runt förgasare och täcka till kylarna lite (känns inte rätt o täta där men^^)
 
Ni som kör endurodubbat på isen, vad kör ni med för tryck i däcken?
 
Tips på vart man kan få tag i bakdrev till en Yamma 426a? sitter 48 bak och 15 fram idag, dvs galet. Letat som fan, men ingen verkar ha.
 
Ni som kör endurodubbat på isen, vad kör ni med för tryck i däcken?

Tycker inte jag märker någon större skillnad men föredrar hyfsat hårda däck. Endurodubbarna är eg för grova för att tryckas ner bra i isen så med högre tryck blir lite färre dubbar i isen och högre tryck på de som är mot isen.

Men jag har aldrig testat seriöst och klockat varvtiderna.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top