Istråden-09/10

Idag må jag säga att det vart pådrag på sjön 16 hojar fördelat från 80cc till 650cc + 2 st fyrhjulingar. Nytt rekord tror jag faktiskt:tummenupp. Ska försöka lägga upp lite bilder på infernot tyvärr har jag inte så många körbilder eftersom jag hade lite strul med hojen och prioriterade körningen när det funkade som jag ville. Slut i ryggen är jag just nu i alla fall!! :död

CR500 är att föredra framför XR650 kan jag lugnt påstå så om jag bara lär mig kurvtekniken lite bättre så kan det nog bli bra.:D

Det sliter styggt på isen och vi måste nog plocka fram lite redskap i kväll så kör vi i morgon igen!!:yoparty:yoparty

Mvh Christer
 
Såhär såg det ut på gården hos oss idag! :)

20247_253830819066_720349066_3333400_2028423_n.jpg
 
bmw r1200gs isdäck

Har knegat ihop ett par isdäck till bumsen, 544plåtskruv bak samt 484 fram 15-17´mm utstick. Helt galet grepp på isen. Inga åkbilder än tyvärr.
bmwisdck.jpg
 
Nu har vi/jag testat fram egenskruvade däck. Det finns många tips hur man skall göra och följande har funkat för oss på 450. Kör man 650 så skall nog skruven bak vara drygt 5mm i diameter.

Vi målade insidan av däcket vitt och förborrade med 2mm borr.

Fram:
4,2*25mm montageskruv från biltema (87-696). En i varje dubb. Utstick 8-10 mm.
Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (28 i diameter och 1.75 - 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Bak:
Beroende på om ni kör nytt eller slitet däck så får man ju självklart variera skruvlängden.

Bäst har det funkat för kolle o lilltryne som kör med nytt biltema däck och 4.8*32mm plåtskruv med cylindriskt huvud. Minst 5 i mittenklackarna, två i nästa rad och en i yttersta raden.

Jag har provat med slitet däck och fick gå ner till 4.2*25mm för att få 8-10mm utstick i mittenklackarna. Efter 4 körningar började skruven gå av (se bild). Så nu har ökat från 5 till 7 st i mittenklackarna.

Lägg för säkerhets skull ett cykeldäck mellan däck och slang (26 i diameter och 2 tum i bredd). Glöm inte att klippa bort ståltråden från kanten.

Not:
Marinsilicon som vi provat var överflödigt för det fäster inte mot gummit eller skruven alls. Drar jag i det så kommer allt med ut. Se bild efter 4 körningar.
 

Bifogat

  • DSC00170.jpg
    DSC00170.jpg
    230.6 KB · Visningar: 171
  • DSC00171.jpg
    DSC00171.jpg
    203.7 KB · Visningar: 187
Lufttryck?

Hej, ska börja styra is igen efter uppehåll på några år pga skador o obefintliga vintrar här nere i götet. Funderar på vad jag ska för tryck i slangen till på lördag? Just nu står de i 1.0 bar i rumstemperatur. Är det någon som ska till Hällungen på lördag som ev har med sig kompressor :tungan

Bifogar en liten teaser på bakhjulet...
 

Bifogat

  • bild1067.jpg
    bild1067.jpg
    239.5 KB · Visningar: 222
Sjukt bra dag, det är så här isåka ska vara, ljust o vackert väder.
Bucklig is och mycket sockersnö trots plogning, så det var jobbigt att åka och många kast, bra träning dock!

Fick på kameran idag några varv med

http://www.youtube.com/watch?v=naFr4uYtSrk

Djäklars vad kul det ser ut. Det verkar som att du låg bakom för skojs skull, fick känslan att du kunde brassa om ifall du ville.

Funkade Mattes koppling bra efter justeringen?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top