Istället för Fazer, 30-40k

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Eftersom jag blir far i april så vet jag inte riktigt hur mycket jag kommer köra i sommar, så därför funderar jag på att sälja Fazern och skaffa något ihop med min pappa som inte heller kör särskilt mycket.

Tilläggas bör att jag trivs kanon med FZS'en, men .. tja .. nyhetens behag! :)

Krav:
* Samma prisklass som vad jag får för min FZS, dvs 30-40k.
* Farsan är för gammal (och jag med) för en maskin med 180 pållar, där man sitter med knäna vid öronen. Dvs, ingen sportcykel! Ej mycket mer framåtlutad än min Fazer.
* Rimliga servicekostnader och -intervaller (Fazern är kanon här, det blir m.a.o ingen Ducati?).
* Rimlig försäkring (åter igen; ingen sporthoj).

Ser gärna följande kriterier, men inte krav:

* 70-120hk eller så.
* Helst någon form av halvkåpa
* Gärna råare botten än min 4cyl 600,
* Hyffsat ny (2000 eller senare, eller något).
* Max 2000 mil.

De cyklar som spontant dyker upp hos mig:
SV650 (ej kört)
Hornet 900 (har provat, och gillar starkt. För dyr? Blåsig?)
Hornet 600 (för lik Fazern?)
TL1000S (har provat, och gillade motorn. För sportig ställning för farsan? Problemhoj?)
ZR7 (tråkig?)
Aprilia Falco/Tuono?
Fazer 1000 (för dyr?)

Ja, ja. Ni vet vad jag är ute efter. Kom med argument och för- och nackdelar!

Tack!

Last edited:
SV650//1000 har ju en väldigt sportig körställning, i alla fall modellerna med kåpa.

Varför inte kika på Bandit med kåpa. Sitter bra på den, jag tycker dessutom att den är snygg. Billig i försäkring.

Aprilia Tounon har en skön twinmotor med hyffsat pulver och ett grymt chassi. Bra sittställning samt att den går utmärkt att smiska på bana eller busa om du nån gång skulle bli sugen på det :D . Dock inte sagt att dom andra hojarna skulle vara dåliga. Men som sagt så hade den blivit mitt val.

Lycka till!

Vart hittar man en Falco eller Tuono för 40k?

ER-6N! Sjukt rolig hoj, mer pulver än man tror. Fint chasig, billig försäkring, roliga tillbehör för vettiga pengar. Kanske att du får gå upp nån tusing i pris dock. men det är det värt!! Oh, bra körställnig för farsgubben också!! :tummenupp

varför funkar inte fazern om den nu e så bra :va

Som nån redan sagt, TDM är en ypperlig hoj om körställningen ska vara perfekt och du vill ha pulvret på låga varv. Kan bli svårt att hitta en 900 för 40kkr, men du kan hitta en fin 850 för de pengarna.

Desigen på Bulldog BT1100 tilltalar mig, men jag har hört att man lätt tröttnar på motorn efter ett tag? Nåja, den finns med som alternativ.

Är inte ZR7-orna ganska tråkiga och anonyma?
Iofs är det kanske just det jag är ute efter...:tungan

Tack för tipsen!

Jag kan rekomendera bandit 600, den påminner om fazern i körställning men kan nog tänkas ha ett lite bredare register i botten på bekostnad av några topphästar.

Min sambo säljer förövrigt just en Suzuki gsf600s bandit -02, hojen uppfyller alla dina krav, och kommer säljas nybesiktigad, nyservad och i så nära nyskick man kan komma.

Angående sv650 så har modellen med halvkåpa en relativt sportig och framåtlutande körställning. Annars har sv:n enligt mig den optimala motorkaraktären med bred botten och en trevlig topp. Skulle dock vara roligt med lite effektpuckel och bättre drag på högvarv (likt banditens).

Jag tror på en såndär med hantag där bak och sufflet i fram och stödhjul.
Bekväm åk/ligg-ställning mitten, handdriven. Dyra e dom oxå.
Dom där små har en förmåga att uppta all den tid som var tänkt för hojåkning.

Jag håller med grek, jag hade en vtr innan fazer 1000 som jag har nu, och hade jag bytt igen hade det nog blivit en vtr till. Lagom frammåtlutad, fin motor, långa intervall på service, billig försäkrig och 115 hk eller så.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard