ISR- bromsar

zx9majjen

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Hoj
-95, Kawasaki zx9r
Hej!
Har just köpt en zx9r som det sitter isr´s bromsar på fram.
Upptäckte igår kväll vid första provtur att det slamrade framifrån.
Stannade och kollade, det var skivorna som lät. De är lösa från sitt centrum. Ska det vara så? Är det för värmeutvidgningens skull det är så?

Ja lite lagomt ska/får det rassla. Men inte för mycket, då kan man köpa nya "Nitar" och renovera bromsskivan.
Ja, det är för värmens skull.

Mats

Nu kan vi ju börja med att reda ut begreppen lite. När du skriver bromsar, menar du bromsskivorna eller bromsoken då? Oken ska INTE skramla, däremot så har du troligen fullflytande raceskivor, och dom skramlar nå förbannat, men det "ska" dom göra. Men bara i sidled, i rotationsriktningen ska dom inte gå att röra framåt eller bakåt.

Senast jag renoverade mina kostade det 300kr för nitarna/medbringarna per skiva och det tog en timme att byta på båda sidor ungefär. Du behöver, förutom normala verktyg för att lossa hjulet och skivorna, en dorn, en hammare och en borrmaskin.

Nu kan vi ju börja med att reda ut begreppen lite. När du skriver bromsar, menar du bromsskivorna eller bromsoken då? Oken ska INTE skramla, däremot så har du troligen fullflytande raceskivor, och dom skramlar nå förbannat, men det "ska" dom göra. Men bara i sidled, i rotationsriktningen ska dom inte gå att röra framåt eller bakåt.

Senast jag renoverade mina kostade det 300kr för nitarna/medbringarna per skiva och det tog en timme att byta på båda sidor ungefär. Du behöver, förutom normala verktyg för att lossa hjulet och skivorna, en dorn, en hammare och en borrmaskin.

...och en körnare för att låsa skruvarna.

Fast Acke säger att dom kan röra sig ca 1mm i rotationsriktningen innan man måste byta nitar.
Vet folk som kör med mer glapp än så.
Men som sagt tidigare. En påse med nya nitar kostar 300kr tar ca 1tim o byta.

Bra skivor dock :tummenupp

Last edited:
Jag har varit med om att gamla ISR ok skramlar, de med ett knippe små belägg i varje ok.

Tack för alla svar.

Sorry att jag var lite otydlig....
Det var skivorna jag menade.

Ska kolla om det bara är i sidled de glappar.
Lät ju inte så farligt att renovera dem om det är så.:)

Last edited:
Hade ISR 330mm (tror jag att dom var) race skivor på en HD med ISR's 4-kolvsok. Lät "chin-chin-chin-chin" när man bromsade men tog bra och glappade inte vad jag märkte. (dom var helt nya)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd