ISR 6kolvs ok luftning

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Har monterat ihopa hjulen nu.. men tycker inte jag får den där riktiga känslan mellan grepp och ok..

Har magura radial pump och 6kolvs oket..

Man ska väll ha oket "upp och ner" dvs luftningen uppåt och sen lufta på båda skruvarna...

När man snurrar hjulet och bromsar så bromsar den.. men den riktiga känslan är där inte.
 
Fixx skrev:
Har monterat ihopa hjulen nu.. men tycker inte jag får den där riktiga känslan mellan grepp och ok..

Har magura radial pump och 6kolvs oket..

Man ska väll ha oket "upp och ner" dvs luftningen uppåt och sen lufta på båda skruvarna...

När man snurrar hjulet och bromsar så bromsar den.. men den riktiga känslan är där inte.
Jag brukar knyta upp oket högre än pumpen,på en stege eller nåt med en bit najtråd.Sen tar jag en bromsvätskefylld behållare typ sån som följer med bromsluftarkit.Tar slangen från behållaren o sätter den på luftnippeln på oket,vänder den upponer,tar av locket från pumpen o låter det stå över natten.Då brukar det bli luftfritt.Ibland kan man få tejpa bromshandtaget mot styret så att det står i öppet läge oxå.Ha helst pumpen demonterad från styret då det kan bli lite söligt.
 
har en sådan sug som man kopplar på kompressorn..

Men vet ändå inte om den är helt utan luft. då den där vanliga känslan inte är där..

Men det är kanske stor skillnad mellan radial och vanliga bromspumpar.
 
Fixx skrev:
har en sådan sug som man kopplar på kompressorn..

Men vet ändå inte om den är helt utan luft. då den där vanliga känslan inte är där..

Men det är kanske stor skillnad mellan radial och vanliga bromspumpar.
det är alltid svampigt med nya klossar o så..

du får lufta så gott det går, sen blir det bättre när du kör in grejorna.
 
Vad har du för diam. på bromscylindern (den i handtaget alltså)? Jag hade 12mm => För litet måste vara 14mm. Sedan är ISR oken lite kniviga då det finns många möjligheter för luften att fastna. Jag höll den bra mkt ovanför bromshandtaget plus att man får vrida och vända och samtidigt knacka på det. Fick, efter ett par försök, en grym känsla i handtaget!
 
jag har byggt en sug som fixar skiten.
man fyller på där uppe. sedan suger man ut oljan där nedifrån...
bytar oljan på någon min max.

man får pumpa lite med handtaget å så. när allt är nytt kan det ta nästan 1h att få allt å lira så det är bara att jobba på!

:banana
 
79:- på biltema. sen får man modda den lite, dvs byta nippeln och täta den.
klart värt...
obs! dett aär ingen lögn alls. biltemas bromsvätska är oslagbar i isr oket.!
kör absolut inget annat....... :va
konstigt men så är det! :gnissla
 

Bifogat

  • sug.jpg
    sug.jpg
    3.2 KB · Visningar: 545
devetdu skrev:
79:- på biltema. sen får man modda den lite, dvs byta nippeln och täta den.
klart värt...
obs! dett aär ingen lögn alls. biltemas bromsvätska är oslagbar i isr oket.!
kör absolut inget annat....... :va
konstigt men så är det! :gnissla


har ingen speciell bromsvätska jag helller, funkar finfint med det som biltema har!
 
Finns vissa modeller av bromsar som när man står still och klämmer på handtaget så känns dom som om dom är svampiga. Däremot när man kör så tar dom effektivt!

Om du luftat rätt så ska bromsarna ta så som det är tänkt.

Om dom inte tar så som du är van vid att dom ger en hård distinkt känsla i handtaget så är det bara att vänja sig vid den modellen. Är mycket lättare att känna och dosera rätt kraft till handtaget när man kör. Provkör och känn hur det känns...
 
med isr ok och deras pump ska det vara stumt om du har handtaget fullt utställt. nästan stenhårt
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top