ISR 6-kolvs byta olja?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Hejsan!
Har ISR broms handtag och 6-kolvs ok.
Jag ska byta broms vätska. Fattar inte hur man gör?
Det är en luftnings nippel vid handtaget.
Sitter 2 st blå bultar på varje undersida av respektive ok och 1 sak som ser ut som en nippel.
Är det tänkt att man ska lossa på bultarna under oken för att det ska flöda genom "nippeln"?
Ska man isf lossa båda bultarna samtidigt eller ska man lufta/flöda en sida i taget?

Eller är tanken att man ska sätta tryck underifrån? Hur skall man isf göra med bultarna? Öppna båda eller?

:va

Tacksam för svar!

Last edited:
För att undvika att behöva lufta systemet så undvik att tappa ur den gamla vätskan. Öppna istället locket på bromshandaget och sug ut så mycket av den gamla bromsvästska du kan med en spruta eller en transparent slang och munnen.

Fyll sedan på med ny vätska (skydda lacken på hojen) och byt sedan ut vätskan i systemet på samma sätt som man luftar konventionellt. Dvs pumpa upp tryck, hålla kvar och lätta på ena sidans nippel i underkant på oket, dra åt. pumpa upp nytt tryck osv. När du ser på färgen att det kommer ny ren ljus vätska så skiftar du till den andra sidans nippel på oket. Hålla bara koll på nivån i behållaren på handtaget så att du inte missar att fylla på allteftersom.

ISR sexkolvare är ju "state of the art" men kan ibland fodra att man skruvar loss resp ok och håller dom uppåt med lämpligt mellanlägg mellan kolvarna för att få ut luften. Därför är det är dumt att tappa ur systemet vid byte, då åker du på en luftning helt i onödan.

Tycker jag

/J

Last edited:
jag hade 4-kolvare förut och då pumpade man upp tryck i handtaget o släppte ut vätskan genom att lossa på en bult i taget,, gör så några ggr tills ny vätska är i oken,
akta dig för o få luft i ISR prylarna ,, jag hade ett HELxxxE att få ur den ,,

lycka till
// Jocke

Hej.
Jag köpte/hade fyrkolvsoken på min Bakker. http://www.isr-brakes.se/products/calipers/22-025.shtml

Jag pumpade upp trycket med cylindern, lossade dem småa (eloxerade) bultarna under oken och drog åt snabbt (som ett lärkvingeslag), en i taget.
På luftnippeln, den lilla bronsfärgade hade jag en slang monterad som ledde ned i en burk med gammal bromsvätska.
Jag vet inte om du är hjälpt av detta men det fungerade för mig.

/Peter

Tack så mycket för alla svar!
Får testa imorgon :tummenupp

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Efter rykten om en ny retro...