Bearing skrev:
2103586 Hmm, nu får jag en del olika bud. Det kanske är så att ni som fått det att funka har haft instrumenten elektriskt isolerade från mätpunkten via en transformator, eller haft batteridrift, eller annat. Eller så svamlade dom på elektronikforumet, men det har jag svårt att tro.
Eller, är mätspetsen på Pentronikselementen isolerad med något keramiskt material?
Dom K, J givare jag bytt på jobbet pga. sönderslitning har alla varit isolerade med keramit eller silikon förutom spetsen på givartrådarna som är punktsvetsad mot gaveln inuti givaren.
Troligtvis är dom byggda på det sättet så att mätpunkten ska vara längst fram på givaren.
Skulle tro att din givare är uppbyggd på samma sätt, prova att resistans-mäta mellan ledarna och huset.
Använder också givare med ett öppet kors för direktkontaktmätning men det är med handhållna instrument.
Vi använder oisolerade givare pga. priset på isolerade är "lite" högre men regulatorerna och PLC mätvärdesomvandlarna är byggda för oisolerade givare.
För att få en väldigt snabb givare borde en ihopsvetsad kompensationsledning instoppad i grenröret fungera bäst, problemet blir att fästa den på ett bra sätt.
Läst att dom brukar göra på det viset men tråden brinner sönder efter ett tag, nu gör ju det inte så mycket för några meter kompensationsledare är ganska billigt. (ops, ca 100kr/met för K 2-ledad)
Komp-ledare K
Bearing skrev:
2103586Jag känner inte till några temperaturgivare som använder 4-20 mA och tål de här temperaturerna (1000°C). Finns det?
4-20mA, 0-5V, 0-10V är bara en industistandard på signaler och den beror ju på vad mätvärdesomvandlaren ger ut. Givarna i sig ligger på mV för termoelement och delar av Ohm för Pt.
För 1000°C har jag bara sett K-givare alt. IR mätning.
Bearing skrev:
2103586Det är en sån krets jag tänkt använda, eller möjligtvis AD597 som är billigare (verkar inte som att den är sämre).
Kretsarna innehåller ingen A/D, det är några OP och en temperaturgivare som ser till att skapa en förstärkt och temperaturkompenserad signal.
Skrev ju att det kunde komma svamel, menade mätvärdesomvandlare.
Bearing skrev:
2103586Att låta 0-5V vara 0-1000°C är lite grovt, man får minst 10 °C fel vid högre temperaturer samt minusgrader, och kurvan är inte helt linjär. Men det duger nog för avgastemperatur ändå.
Beror på upplösningen på omvandlingen mellan volt och grader och kommer du inom +-10°C vid 1000°C har du lyckats bra.
Bearing skrev:
2103586Men om det funkar med Megasquirt, som ju har kontakt med bilens jord samtidigt som termoelementet sitter i grenröret, då borde det ju inte bli problem för mig.
Jag blir inte klok på det här...
Det är nog bara att bygga och testa.