iso och din

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Är det någon som vet vad det är för skilnad på efektnormena iso och din?
Räknar man om kilowatt till hp på samma sätt om det är iso eller har det inget med detta att göra?? Det har ju alltid stått din innan på mina papper....hmmm

Jag har för mig att i en väldigt avlägsen tid lärde jag mig det i skolan...

Det skulle inte förvåna mig om det var så att det skilde i vilken kringutrustning som var inkopplad vid mät-tillfället.

Det fanns IAF olika mätnormer som tog hänsyn till det.

Ena exemplet kördes med "allt" Servopumpar, orginalavgassystem, generator orginal luftfilter arrangemang med mera, det andra exemplet kördes med "bänkavgassystem"" under ganska perfekta förhållanden.

Jag kan tänka mig att det kan bli stora variationer där, och att tillverkarna helst trycker den siffra som blir högst...

Men som sagt, det var länge sedan jag pluggade, så ta det inte som en sanning, snarare en gissning.

Ok vet du hur man räkna ut mina hästar om det står 67 kw och efektnormen är iso?? Om jag har förstått detta rätt då så kan man inte ta kw *1,36 som man annars gör om det varit din. Eller gör man så ändå?? :va

zilver skrev:
Ok vet du hur man räkna ut mina hästar om det står 67 kw och efektnormen är iso?? Om jag har förstått detta rätt då så kan man inte ta kw *1,36 som man annars gör om det varit din. Eller gör man så ändå?? :va
Det är så man gör, det är bara att du får hk enligt iso-normen, någon omräkning mellan olika normer tror jag inte finns

Omräkning mellan Hk och kW är alltid samma, precis som frankof skriver.

ISO är kort o gott enbart motoreffekt, utan några belastningar.

DIN är motorn under "verkliga" förhållanden. Alltså vattenpump, oljepump, generator osv. som drivs av motorkraft, ej från externa kraftkällor som i ISO normen.

Jag känner dock inte till något generellt procent påslag eller avdrag av effekt för att omvandla ISO till DIN eller vice versa..

Detta tackar jag för. Jag blev lite klokare i alla fall. Men om någon vet ungefär hur mycket som försvinner så är jag tacksam.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back