Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kom en riktigt snygg tröja i fredags.
Grunden för en lyckad "take off" över Ballacrye läggs redan i samband med landningen efter Ballaugh Bridge. Har man fått med sig en någorlunda rak linje över denna bro så kan man gå på gas så fort bakhjulet tagit mark. I samma ögonblick måste man dock bryta ner hojen i den efterföljande ess-kombinationen. Eftersom även en 600:a gärna klättrar upp på bakhjulet från 2:ans växel, med risk för missat spårval ut ur byn Ballaugh som följd, så gör man klokt i att kortväxla upp till 3:ans växel ungefär samtidigt som bryter över åt vänster och siktar mot trottoarkanten i vägens förlängning.
Krönet i änden av den korta uppförsbacken som tagit sin början i vänstern du nyss passerat, närmar sig förskräckande fort och det är hög tid att börja fundera på vilka krafter som egentligen inverkar på en RR-hoj när man försöker sig på konststycket att hoppa med den i över 200 km/h. Jag har ingen exakt vetskap om vilken hastighet jag själv kan ha haft upp mot Ballacrye-krönet i mina bästa stunder men med ledning av utväxling och varvtal skulle en vild gissning kunna bli 230, möjligen upp mot 240 km/h. Tricket innan uthoppet är att förankra sig i hojen efter bästa förmåga och samtidigt flytta fram kroppsvikten genom att sträva efter att krypa ihop bakom kåpglaset. När man väl är luftburen har man små möjligheter att påverka framfarten under den korta stund som hoppet pågår, men luftmotståndet i dessa farter kan förändra scenariot på tusendelar av en sekund. Exponerar man för mycket av överkroppen riskerar det nämligen att resultera i att hela ekipaget slår över baklänges eftersom din överkropp förvandlas till ett segel. Vissa dagar och vissa varv måste man dessutom vara beredd att kompensera för eventuella sidvindar som kan få hojen att vilja blåsa ur kurs. Det resulterar gärna i en rejäl "tankslapper" när hjulen inte spårar vid landningen, men så länge man inte slarvat med knäslutet är det oftast inte så märkvärdigt som det kan se ut från sidan. Hjulens gyralverkan hjälper till att stabilisera färden tämligen omgående.


![IMG_3282[1].jpg IMG_3282[1].jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/323/323861-47c68570ea8117acbbd75ead72bee2ee.jpg?hash=R8aFcOqBF6)


Grymt underhållande och informativ tråd, man blir lite lätt svettig bara av att se och läsa, tack till framför allt Björn men även till alla övriga!!
Det har varit mycket spännande läsning... och tittande. Hoppas läkningen går framåt och att du snart kan gränsla cykeln igen!Beundrandsvärt att du även behärskar skrivandet och berättandet, all välönskan och jag ser verkligen fram mot 2014, Kanske t.o.m. på plats på IOM!
![]()
![]()



Tack för tipset Axxexs.
Såg Björn skymta förbi 3 ggr i alla fall
Sevärt, men det är kanske inte värt att köpa DVD:n.
Satt och kollade filmen från Sr. racet som finns på youtube. Började fundera lite över hur man lägger upp ett sånt här race. Känns ju som att det är betydligt mer krävande både mentalt och fysiskt än att harva runt på ex. Gelleråsen.
Jag kommer att tänka på löpning som referens. Kortdistanslöpare ger ju gärnet från start till mål medan långdistans kräver mer förberedelse. Man lägger upp en strategi för vad som verkar vara bäst. Ta det lugnt i början och ösa på slutet eller hålla något slags jämnhögt tempo.
Så. Hur gör man som förare på IOM? Ger man gärnet hela vägen eller "safe:ar" man i början för att ta fram det lilla extra på sista varvet?
Det mer seriösa svaret får nog tyvärr bli att det är ungefär lika lätt att svara på som att svara på vilken strategi man ska använda sig av för att vinna ett parti schack.

)! "Racesmartness" och flexibilitet nog att ompröva nyss fattade beslut utan att det resulterar i tvekan, är emellertid fina exempel på bra komplement.Sån info och inlevelse du besitter och kan förmedla är guld värd grabben.
Hur går det med foten?


|
|
EU:s fartgräns för MC stoppad
SMC, FIM och FEMA har lycka... |
|
|
Femte generationen Monster är här
Legendariska Ducati Monster... |
|
|
Påvens BMW R18 utauktionerad
Den 3 september 2025, under... |
|
|
GGN 2025, värsta hittills !
Conny Bohlin, VD för Nordic... |
|
|
Bildsvep – GGN 2025
På plats i depån på årets G... |
|
|
Wunderlich vindavvisande väskor
Pressrelease om nyhet från ... |
|
|
GGN Shakedown – Stark Varg EX!
MysEnduro i Laxå I sönda... |
|
|
Bike nr 10 lämnad till tryck!
Nästa nummer av Bike är som... |
|
|
Missa inte Katalogen 2026!
Stora Motorcykel... |
|
|
Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!
David Knight, Ducati Åre... |