ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
Bra att du följer dina drömmar, istället för att ångra att du inte gjorde det senare i livet.

Jag har satt mitt mål på Manx GP också
 
Lycka till och håll dig vid liv. Kollat lite onboards från senior TT och skulle aldrig utsätta mig för det om jag ändå var bäst i världen.
 
Tuukka och jag kommer lasta idag och åka över till Irland. Eftersom Portugisen Nuno Cateano inte kommer köra 250GP på Ulster GP så har vi nog plats för att kunna ta med en extra motor åt Björn och Tuukka. Båda har fått nya motorer i sina hojar. Så tycker nog om ska kunna hålla ihop det racet.

Kommer bli kul att följa! Har själv följt Björns karriär från 1998 och detta projektet är jag delvist inblandad i. Vilket dom senaste 3 veckorna inneburit massa jobb med hojarna och lite sömn. Kraven på detta racet är höga på både förare och hoj. Dom utsätts rätt hårt. På en 1000cc så har man tex 35 sekunderfull gas på maxvarv per varv. Som jämförelse så har man på Sveriges snabbaste bana Anderstorp ca 4 sekunder fullt på maxvarv per varv.dessutom massor av hopp och wheelies. Så vad man måste och hur man ska preppa en hoj är lite annorlunda mot här hemma. Reglerna är rätt petiga med. Bara avgasrör och kylare har jag nog najjat på 30 ställen per hoj!

Årets Manx ser väldigt intressant ut i år. Inte bara för att vi skickar dit 2st från vårat team utan också på vilka andra som också fått start där. Ska bli kul att fllja för vi känner många av dom från dom andra rrr racen vi kört på. Kamil Holan, Peter Heimans och Michael Hoffman är några av dom nya på IoM och som kört riktigt bra på andra race. Ska bli kul att följa! :)
 
Hej igen och tack för alla lyckönskningar så här långt. Det kan behövas! Kul att det blivit så fin respons i tråden. Det inspirerar mig att knappa vidare på tangentbordet för att hålla er uppdaterade.

Kom hem hem vid midnatt efter 3 intensiva dagar under 47-årsracet på Linköpings motorstadion. Det var riktigt kul att köra classic igen, efter nästan ett års frånvaro från Seeleyn. Moderna hojar i alla ära men det är ändå något visst med deras förfäder. De härstammar från epok när män var män och motorcyklar var motorcyklar - utan en massa elektroniskt bjäfs som traction-control eller ABS som filtrerar körupplevelsen. "It´s just road - seat - arse!" som den alltid lika lågmälde och finkänslige Jeremy Clarkson i Top Gear, så filosofiskt sammanfattade sin provkörning av en Ferrari F40 för många år sedan:rock

Jag är dessutom övertygad om att min classic-körning är till nytta för mitt moderna tävlande eftersom man i frånvaro av sofistikerad fjädring och breda däck m.m., hela tiden måste jobba med sin sittposition och körteknik för att få bågen att styra som man vill mellan böjarna. Wobblandet och studsandet går helt enkelt inte att justera bort med några enkla klick eftersom de flesta komponenter inte är justerbara. Runt Isle of Man är det i stort sett omöjligt att ställa in även en modern CBR så att den uppträder optimalt igenom varenda sväng, eftersom skillnaden i underlag och kurvtyper är ofantlig mellan banans olika sektioner. Alltså måste man vara beredd att försöka kompensera för detta som förare i stället. En erfarenhet som jag hoppas ha nytta av med andra ord.

Som före detta mellan- och högstadielärare i framförallt historia kan jag inte undanhålla er att årets tema för års-racet var "Skåneloppet". GP-racing på svensk mark i roadracing-sammanhang är för många av dagens knuttar synonymt med åren på mossen i Anderstorp under 70- och 80-talen. Några få känner dessutom till att världens främsta förare även tog sig hela vägen upp till Hedemora under några år på 50-talet för att köra VM-deltävling på landsvägsbanan där.

Ganska få känner dock till VM-tävlingarna på Råbelövsbanan, norr om Kristianstad som kördes under några år kring 1960 och som gick under benämningen Skåneloppet. Även denna bana var en landsvägsbana och den slingrade sig över åkrarna kring Råbelövs gods, precis i norra utkanten av Kristianstad. Bansträckningen finns kvar än idag och lär enligt uppgift mäta ca. 6500 meter. Det finns en fin informationstavla om tävlingarna, alldeles vid bankanten, vid vilken jag brukar stanna när jag ändå råkar passera någon gång ibland på väg till Claessons i Bromölla. 47-års racets tema var alltså Skåneloppet och innebar allt från autentiska reklambanderoller på depåmuren till en miniutställning i depån från VM-åren i Skåne. En särskilt rolig detalj var att den målflagga som användes under helgen lär ha varit exakt den samma som användes under GP-tävlingarna i Kristanstad. Det var inte utan att jag kände historiens vingslag när jag korsade mållinjen som etta i 500cc-racet, efter en racelång batalj med Lars Sandberg från Skåne och Tor Henning Molstad från Norge, i vetskap om att det 51 år tidigare varit Gary Hocking som var den förste att ta samma flagga i samma klass, en knapp sekund före Mike Hailwood, båda på MV Agusta.

Dagens boktips måste alltså bli "Skåneloppet - Sveriges Grand Prix - 1952-1961". Boken gavs ut i fjol, lagom till 50-års jubileumet av den sista tävlingen, och är skriven av eldsjälen Rickard Bruzelius som gjort ett gediget arbete med att sammaställa alla fakta baserat på, så vitt jag förstått, intervjuer av dem som var där och gamla tidningsartiklar. Författaren fanns på plats i depån och självklart ville jag stötta en sådant här initiativ genom att köpa boken för 260 kr. När Bruzelius signerade boken så passade han också på att avslöja att han fått nuvarande ägaren av Råbelöfs gods att ställa upp med lokaler för ett litet museum i anslutning till banan. Ett givet utflyktsmål i framtiden med andra ord!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
Ja, det här...det kommer att följas med spänning.
En värdig trådprenumeration som skall bli otroligt intressant.
Kör snyggt. Kom hem hel.
 
Följer tråden med stort intresse, men har inte mycket att tillägga mer än att jag önskar dig all lycka till!

Kan dock spinna vidare lite på din historielektion då jag nyligen läst "Stealing Speed" av Mat Oxley.
Det var efter loppet på Kristianstadbanan 1961 som Ernst Degner defekterade till väst med en väska full av motordelar från östtyska MZ. Dessa delar samt kunnandet som han fått från den moderna tvåtaktarens urfader ,Kaaden, sålde han till Suzuki som ihop med Yamaha kort därpå sopade rent banorna från fyrtaktarna.
Den gyllene tvåtaktseran föddes alltså indirekt av avhoppet på skånsk mark.

Väldigt läsvärd bok som finns att köpa för några tior hos ex.vis Adlibris.
 
Kul att få följa en svensk under MGP 2012 och lycka till med spårvalen. Kommer lyssna på sändningarna från ManxRadio som man kan ladda ned som app till både Andriod och Iphone.
 
Lycka till Björn...
... och kom ihåg...
Vallen är INTE ett alternativ på IOM!

Kom hem hel.

/ Richard
 
Så jäkla kul Björn! Med de polisongerna borde du redan nu hamna i "Hall Of Fame"! Kör så de fladdrar!

/Peter
 
Naturlagar...

I skolbänken fick man lära sig att rabbla naturlagar framlänges och baklänges. Den enda naturlag som jag kommer ihåg är dock den som jag smärtsamt påminns om med jämna mellanrum när jag överskattat min egen körförmåga och försvinner i omloppsbana, för att strax ta mark i någon sandfålla. Om bara Newton kunde gett fan i att uppfinna tyngdlagen så skulle livet som racerförare varit betydligt mindre kostsamt för både kropp och plånbok.

En naturlag som min kära fysiklärare dock glömde att informera mig om är det faktum att en racerhoj ALDRIG blir klar förrän i sista stund. Det verkar vara lika omöjligt att få en tävlingshoj att bli helt färdig i god tid inför en tävling, som det är att få ett äpple att falla uppåt...:3freak

I säsongsplaneringen ingick det att köra de första 3 SM-helgerna som ett slags försäsongsträning, för att sedan under resten av sommaren, fr.o.m. mitten av juni, bygga klart hojen inför Isle of Man. Anders Larsson (A.K.A. Axxexs) och Henrik Nordgren har slitit hårt för att bygga Tuukkas och min hoj klara inför resan. Varje bult måste kontrolleras med moment och najjas för att orka med påfrestningarna där borta. Men likväl är vi nu ute i sista minuten inför avresan på söndag.

Trots att reglerna på Isle of Man tillåter supersport-trim har vi nöjt oss med superstockutförande på motorn, alltför att uppnå bästa möjliga hållbarhet. Undantaget är att vi monterat en slirkoppling inför IoM. Reglerna i SST-SM tillåter bara detta om fabrikanterna originalmonterat en sådan koppling och därför har jag inte kunnat åka med denna finess tidigare, då Honda av någon anledning dröjt med denna uppdatering.

När så Fredrik Stigefelt bänkkörde hojen i helgen uppfattade hans tränade motoröra en viss obalans i den nymonterade kopplingen. Tekniska bekymmer är det sista man vill ha på the Mountain course och efter ett krisråd bestämdes att sätta i originalkopplingen igen.

Orsaken till att jag varit angelägen om att få en slirkoppling monterad, trots att det inte ökar vare sig toppfart eller acceleration, är rent säkerhetsmässig. Då banan är så lång och träningsvarven så få, är det sannolikt att jag vid mer än enstaka tillfällen kommer att komma in i kurvor på fel växel. Att då snabbt kunna sparka i en lägre växel trots att man redan ligger på full broms och under nedlägg, utan att dessutom också behöva tajma mellangasen, kommer att öka marginalerna. Lägg därtill det faktum att det finns kurvor på ön där det kan skilja 2-300 meter mellan svängpunkt och apex och där du förväntas göra nedväxlingar i över 200 km/h med nedlägg, så kan var och en förstå att en slirkoppling kan vara bra att ha när vägen är gropig eller underlaget vått.

Nu verkar det dock som om kopplingshistorien får en lycklig upplösning. Jim Claesson har haft en slirkoppling monterad på sin CBR eftersom det är tillåtet i rookie 600 där han tävlat. Tack vare fina resultat under säsongen har han fått SVEMOS tillåtelse att klassa upp till Elit-förare och han måste sålunda återställa sin Honda till superstockskick för att kunna mäta sig med de stora grabbarna. Hjälpsam som han är så hade Jim inget emot att överlåta kopplingen till mig och om allt går som det ska så monteras den ikväll. Håll nu tummarna för att inget i monteringen strular!

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:
Är detta Björn som körde med Stensmo i 250cc för två år sedan?

Oavsett så önskar jag dig lycka till. Häftigt! Kör så de ryker! Ska fortsätta att följa denna tråd med spänning! Henrik är brutalt noggrann så det kommer säkert lösa sig bra maskinellt :tummenupp

//Alexander
 
Träffade en glad och förväntansfull Björn idag när han var nere på Knudan för att kolla lite småsaker på Hojen. Kl 16.00 var han forfarande glad och berättade att han sticker på Söndag. Kul! Önskade lycka till och Björn sa att han skulle försöka rapportera så ofta som möjligt här på SH!
Go Björn!:rock
 
Träffade en glad och förväntansfull Björn idag när han var nere på Knudan för att kolla lite småsaker på Hojen. Kl 16.00 var han forfarande glad och berättade att han sticker på Söndag. Kul! Önskade lycka till och Björn sa att han skulle försöka rapportera så ofta som möjligt här på SH!
Go Björn!:rock

Hej igen!
Att det har varit lite tunt med rapporteringen de senaste dagarna beror på att det har varit otroligt intensiva dagar, så här veckan innan avresan på Söndag. Precis som Mozz skriver så körde vi fram och tillbaka till Knutstorp över dagen igår för en sista "shakedown" med hojen för att känna så att allt satt som det skulle.

Idag har varit stora packdagen och imorgon sticker jag ner till Skåne för att möta upp resten av teamet. På Söndag morgon påbörjar vi sedan resan i västerled.

Ska försöka hinna med en lite grundligare rapportering från de senaste dygnen innan vi lämnar landet, men kan redan nu avslöja att tack vare hårt arbete och fin stöttning från en hjälpsam omgivning så ser allt mycket lovande ut inför avresan.

På återhörande!
/Björn
 
Bästa tråden på SH ever!! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Att fullfölja sina drömmar borde fler av oss göra & jag ser fram emot fler rapporter från ditt äventyr...

Kör hårt!! :rock

Lycka till Björn!!

Mvh/Sladdfantomen
 
Tack för din fina hälsningen. Claesson:arna önskar dig lycka till och att allt fungerar för dig.
 
otroligt häftigt, håller tummarna för ett förstklassigt resultat! :)

när du står där på linjen och varvar så besannar du mångas dröm ska du veta!! :kär iaf jag kommer vara grymt avis!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top