ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
Och 240 km/t över mållinjen på andra varvet. BG har alltså kört 2 varv på 600:an.
 
BG är ute på sitt första varv på Kawan.
 
Björn är snabbaste 600:an över mållinjen. 240 km/t. Live timing är lite skakig då och då. Nu står det 61 km/t över mållinjen på första varvet.
 
BG 232 km/t på Kawan i SST. (Sulby Speed Trap)
 
Träningen är avflaggad p.g.a. regn.
 
BG har passerat Bungalow. Förarna cruisar hem till depån.
 
BG tillbaka vid målet.
 
Våra grannländer Norge och Finland har sändningar från IoM TT på sina tv-kanaler. Nelonen pro i Finland och TV2 i Norge.
 
Fick ett kort meddelande från Björn igår där han skrev att det var svåra förhållanden under träningen med kraftig vind och regn. Därför valde man att köra utan tidtagning. Supertwinen hade känts bra efter ett par justeringar som gjorts sedan förra träningen. Även Hondan hade känts bra men de kommer att byta till en längre kedja inför nästa träningspass, vilket kommer att vara ikväll om vädret och schemat håller vad de lovar.

Nu lämnar jag landet och räknar med att landa på ön framåt kvällen. Förhoppningsvis lagom till träningen.
:D
 
Träningsrapport från tisdagen 2/6-15.

Som ni redan förstått så blåste och regnade träningen bort i förrgår. Vi spenderade kvällen med att stå och hålla i depåtältet så att det inte skulle försvinna ut över nejden. Vi klarade oss bra genom eländet men det var team som fick hela sina depå- och förtält förstörda av vinden.

Igår var det en smula bättre väder och ”clerk of the course” d.v.s. tävlingsledaren bestämde att den planerade tisdagsträningen skulle äga rum som planerat. Prognosen föutspådde starka vindar på öns västsida och framförallt över berget och därför var det bestämt att träningen skulle vara ”untimed” för att inte locka förarna att ta onödiga chansningar.

Första passet var för de stora cyklarna på 600cc och 1000cc. För innebar det premiär på banan med min Honda CBR600RR. Jag var nyfiken på hur Hondan skulle kännas efter allt arbeta vi lagt ner på den i vår. Redan i Union Mills hade jag konstaterat att hojen har den inneboende stabilitet som vi hela tiden kämpat med att försöka hitta. Dock så var den ganska bakhjulsbenägen eftersom vi körde med en hjulbas som var i kortaste laget för att det skulle stämma med drevningen. I jämförelse med tidigare bekymmer så känns dock det här som en randanmärkning. Vi ska testa ett annat utväxlingsförhållande ikväll för att försöka få till en längre hjulbas.

Förhållandena var dock minst sagt lömska med kraftiga vindstötar och lätta regnskurar i vissa sektioner. Jag tog det väldigt försiktigt så fort jag inte var komfortabel med väglaget. Både när jag varit här 2012 och 2014 har jag tränat och tävlat under liknande omständigheter men på en träning utan tidtagning känns det knappast motiverat att ta några onödiga risker. Jag körde två varv med Hondan innan jag gick i depå och bytte cykel till supertwinen

Vid första träningen på supertwinen i lördags hade jag ju upptäckt att den var ganska mycket styvare fram än bak fjädringsmässigt. Teamet hade försökt att balansera ut detta fenomen och det kändes att hojen var i större harmoni nu. Dock bottnade gaffeln ut rejält i svackan efter Bray hill vilket flyttade hojen ett antal decimeter i sidled. Frånsett denna malör skötte sig cykeln fint men det var ändå en tillräckligt kraftig varning för att vi ska ge gaffeln lite mer förspänning till nästa träning imorgon. Efter en fjärdedel av första varvet började dock regna på allvar och det handlade därefter bara om att ta sig tillbaka i sakta mak till depån utan att blåsa omkull över berget.

Om vädret behagar spela oss i händerna ikväll hoppas vi på 3, kanske till och med 4 varv med supersport-Hondan. Ikväll är det nämligen bara träning för de stora hojarna och sidvagnar.

På återhörande!
/Björn
 
På träningen i kväll onsdag skall jag försöka att hänga med och rapportera som igår ungefär. En del som vill följa träningen sitter ju inte vid dator eller har tillgång till Manx Radio. Min rapport är mest tänkt för dem. För att det skall gå lite fortare att skriva så kommer jag att förkorta. SST (Sulby Speed Trap),
GST (Grandstand Speed Trap) som är strax efter start- och mållinjen.

Fartfällan vid start o mål är inte långt efter start- och mållinjen. Det är orsaken till att det blir låga värden på första varvet eftersom hojarna befinner sig i acceleration efter stillastående start bara några meter tidigare.
 
Last edited:
Är de nån här?
 
Idel öga...

Go Silja go...! Väldigt tacksam för det jobb du lägger ner för att hålla oss uppdaterade!
 
Lite bilder på vad måndagens storm gjorde med depån.

1896996_10153288514382159_1217103983635361379_n.jpg


11350525_10205340310482184_4089265903135819481_n.jpg


22803_10205340313322255_3838248369055114301_n.jpg
 
Sh verkar lite seg. Hos er oxå?
 
BG har nummer 47 på 600:an
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top