ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
Jag börjar förstå att några här på tråden undrar vem jag är. Jag bor i Örebro, och fyller 72 i år och är alltså pensionär. Jag heter Jan-Åke Siljeström och kallas allmänt för Silja. Jobbade på SVT nyheter och sport i Stockholm som redigerare och ljudtekniker i 25 år innan jag gick i pension 2007 och flyttade hem till Örebro igen.

Jag var på Isle of Man första gången 1970 och senare har det blivit knappt 10 gånger. Åren 1970-73 var jag mekaniker åt Börje Jansson i VM-cirkusen och han körde på ön två år och fyra race i 125cc och 250cc. Han kom 2:a i 125 båda gångerna och slutade som totaltrea i 125-VM ett år. I 250cc kom han 8:a 1970 och 9:a 1971 då han tävlade på ön. Jag är också knuttekompis sedan 40 år med hans lillebror Per (Pelle Jansson) som är på MGP nu och tittar.

Just nu har jag ingen hoj men min senaste var en Honda RVF400RR. Fin hoj som jag tyvärr inte hade råd att behålla. Jag började åka MC 1958. Jag har gått runt banan the TT course ett varv på tre dagar 2009.

Jag jobbar en hel del med Isle of Man Club Sweden och jag sköter bloggen: http://isleofmanclubsweden.blogspot.se/
Jorka min kompis sedan 40 år åker till MGP varje år och han är där nu. Det är han som driver Isle of Man Club Sweden och han arrangerar resor till Isle of Man varje år. Han guidar på ön under vistelsen där och jag känner ingen svensk (utom möjligen Irene, "Essos" änka,) som känner till Isle of Man bättre än Jorka. Men det har hänt att Irene har sagt i Jorkas bil "Oj då, kan man åka HÄR också!"

Jag har planer på att läsa in texten till den guidade videon här ovanför på tråden på svenska framöver men nu är det racetime så det får bli senare i år. Jag kommer att meddela här på siten då det är klart.

Kanske vi ses någon dag? Samla ihop ett gäng så kommer Jorka och jag från Isle of Man Club Sweden och visar film och berättar om ön om ni inte bor på tok för långt bort från Örebro!

Här är gubbstrutten på RVF:en för ett par år sedan innan den emigrerade till Gotland.
RVF.jpg
Och här är bågen på nordspetsen på Isle of Man, "Point of Ayre". Uttalas pojnt åf äär.
HondaRVF400.jpg
Klick=större bilder.
 
Last edited:
Nummer 49, Junior vita siffror på svart botten. Då han kör Senior är det svarta siffror på gul botten. Ett klick förstorar!

Om man kollar i resultatlistorna finns Björn med i både Junior och Senior?
http://www.manxgrandprix.org/~/medi...ce-Results/Tuesday19/Junior MGP - Tuesday.pdf
http://www.manxgrandprix.org/~/medi...ce-Results/Tuesday19/Senior MGP - Tuesday.pdf

På 17:e resp. 21:a plats.

Nu begriper jag ju inte klassindelningen eller nåt annat heller för den delen, den som kan det här får gärna upplysa.
 
Om man kollar i resultatlistorna finns Björn med i både Junior och Senior?
http://www.manxgrandprix.org/~/medi...ce-Results/Tuesday19/Junior MGP - Tuesday.pdf
http://www.manxgrandprix.org/~/medi...ce-Results/Tuesday19/Senior MGP - Tuesday.pdf


På 17:e resp. 21:a plats.

Nu begriper jag ju inte klassindelningen eller nåt annat heller för den delen, den som kan det här får gärna upplysa.
Junior är hojar upp till 600cc alltså ungefär som Moto2. Senior är upp till 1000cc, ungefär som MotoGP. Men det är inte lika hårt trimmat och inte samma avacerade elektronik. Man kan också finna likheter i Supersport VM (600) och och Superbike VM (1000). Björn är anmäld i två klasser men med samma hoj. Senior och Junior. Det betyder att han har olika medtävlare beroende på i vilken klass han tävlar. På träningarna har han nummerplåt som markerar Junior men han fick samma träningstid i Senior också. Det är anledningen till att han har olika placeringar i klasserna trots att han har samma tid i båda.
 
Last edited:
bg ser ut att ha bra fokus på bilden och fin form på videon.
Nu sitter jag här med pulsökning igen...
 
Va???!!! säger kanske någon. Tävlar Björn med en 600:a mot 1000-kubikare? Javisst! Det är ingen dum idé och han är inte ensam. Möjligheten för en bra placering i Senior är rätt god. Dataloggar visar att en 600:a har full gas på 75% av ett varv på Isle of Man. En 1000cc har fullt bara på 15% av varvet. Ett varv på banan är drygt sex mil och det är mellan 225 och 250 kurvor, det beror på vad man räknar som kurva... En 600:a är betydligt mera lättkörd och man kan "slänga" lite mera med en sådan. Om man tittar på bästa varvtid på TT 2014 så visar det sig att med en 1000cc på varv 5 hade Bruce Anstey 17:06.682 132.298mph (som är nytt varvrekord) och med en 600cc på varv 6 hade Michael Dunlop 17:46.129 127.403mph. Det skiljer alltså bara 40 sekunder mellan en 1000cc och en 600cc på dryga 6 mil. Enda stället där en 600:a inte orkar riktigt är den 7.6 miles (drygt 11 km) långa uppförsbacken från Ramsey till Brandywell. Det är från havsnivå till 422 meter över havet på 11 km. Backen känns säger de som kör 600:or.
 
Last edited:
Junior är hojar upp till 600cc alltså ungefär som Moto2. Senior är upp till 1000cc, ungefär som MotoGP. Men det är inte lika hårt trimmat och inte samma avacerade elektronik. Man kan också finna likheter i Supersport VM (600) och och Superbike VM (1000). Björn är anmäld i två klasser men med samma hoj. Senior och Junior. Det betyder att han har olika medtävlare beroende på i vilken klass han tävlar. På träningarna har han nummerplåt som markerar Junior men han fick samma träningstid i Senior också. Det är anledningen till att han har olika placeringar i klasserna trots att han har samma tid.

Ålrajt, han får byta färg på nummerdekalerna mellan racen.
Träningarna är gemensamma och då gör det detsamma..?
 
Mycket intressant att få ta del av din visdom, Silja!
Keep up the good work.
 
Enda stället där en 600:a inte orkar riktigt är den 7.6 miles (drygt 11 km) långa uppförsbacken från Ramsey till Brandywell. Det är från havsnivå till 422 meter över havet på 11 km. Backen känns säger de som kör 600:or.

Körde uppför från Ramsey precis nyssens och det märks att det är uppåt, särskilt från Gooseneck!
Nu gasade ingen av oss fullt eftersom det är landsväg, inte bana, för oss men fri fart betyder att jag kan köra någon kilometer fortare än på likvärdig väg hemma! :kär
 
Fin bild på Björn vid Guthrie's Memorial. Det är strax efter att uppförsbacken har börjat. Syns kanske på utsikten, va? Jag har stått där och plåtat några gånger och vid fint väder är det en helt otrolig utsikt! Det är staden Ramsey som syns i bakgrunden. Bilden är från tisdagsträningen.
BjornTuesday.jpg
Klick=större bild.
Hittade 2 bilder till från tisdagen.
De är tagna på samma ställe men lite längre upp i backen. Det ser bra ut. Björn är inte framme vid apex men blicken är helt rätt.
Den vänstra är från första varvet det syns på ljuset. Den högra alltså från det snabbare andra varvet. Det ser ut som han kör en lite kortare väg på andra varvet. Snyggt Björn!
Bjorn1.jpgBjorn2.jpg
Klicka=större bilder.
 
Last edited:
Last edited:
Björn har startat i Juniorklassen. Har just passerat Glen Helen.
Passerat Ballaugh 18:e i Junior.
154.6 mph genom speed trap Sulby.
Passerat Ramsey nu på 16:e.
Förbi Bungalow. Tappat tre placeringar.
Ett varv avklarat. Snabbast hittills. Fart 110.197 (tid 20:32.593)
3 sek. snabbare än igår.
Kör ett varv till.
3 sek. snabbare än första varvet till Glen Helen.
Tappar 1 sek. till Ballaugh på 2:a varvet.
Speed Trap 159.8 mph. Snabbare än 1:a varvet ikväll!
3 sek. snabbare till Ramsey!
Kapar ytterligare 6 sek. till Bungalow.
I mål. Ökade farten. 12 sekunder fortare än varv 1. Fart: 111.325 (tid: 20:20.098)
In i depån. Placering 18 i Junior. Dom kör j-vligt fort grabbarna!
Phuuu!
Officiella träningstider senare ikväll här: http://www.manxgrandprix.org/MGP-Results/2014
Resultatlista:
Wednesday.jpg
Klick=större bild!
 
Last edited:
Hur fanken lyssnar man på rejset!?
Jag får bara in Phil Collins på Manx radio :(
 
ImageUploadedByTapatalk1408560383.416059.jpg Delar av BG och hojen...
 
Juniorträning börjar 20.05 svensk tid i morgon torsdag. Radiosändningen av träningen slutar nu för ikväll.
:hej
 
Last edited:
Fin bild på Björn vid Guthrie's Memorial. Det är strax efter att uppförsbacken har börjat. Syns kanske på utsikten, va? Jag har stått där och plåtat några gånger och vid fint väder är det en helt otrolig utsikt! Det är staden Ramsey som syns i bakgrunden. Bilden är från tisdagsträningen.
View attachment 410149
Klick=större bild.
Hittade 2 bilder till från tisdagen.
De är tagna på samma ställe. Keppel Gate som är en höger och ganska marig vänster. Det ser bra ut. Björn är inte framme vid apex men blicken är helt rätt.
Den vänstra är från första varvet det syns på ljuset. Den högra alltså från det snabbare andra varvet. Det ser ut som han kör en lite kortare väg på andra varvet. Snyggt Björn!
View attachment 410150View attachment 410151
Klicka=större bilder.

Ser ni att han har de nya knäpuckarna på!:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top