ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
Askul.
När jag kört ner crossplejnen så att det mentala värdet matchar marknadsvärdet blir det YTTERST sannolikt en 600RR som det ser ut nu.

Frugan har skummat denna tråd och efter att ha tröstat mig för mina pisstider sa hon att jag borde skaffa sidebörns också eftersom det tydligen gjorde ca 2 sekunder för Mossberg.
Sagt och gjort.
 
Frugan har skummat denna tråd och efter att ha tröstat mig för mina pisstider sa hon att jag borde skaffa sidebörns också eftersom det tydligen gjorde ca 2 sekunder för Mossberg.
Sagt och gjort.

Ett klokt beslut; ALLT blir bättre med sajdböörns!:fakta
 
Ett klokt beslut; ALLT blir bättre med sajdböörns!:fakta

Funkar det om jag tar det som hamnar på golvet när jag klipper mig och limmar dit det? :va

Alla sätt är bra utom de dåliga brukar det ju heta...;) En sak är i varje fall säker: Vad som helst är bättre än slätrakade kinder!

När så dina kindprydnader blivit tillräckligt stora och yviga har du plötsligt ett par "sajd-bjöörns"...:D
(F'låt!:näsblod När jag såg Magnus Mozz stavning i inlägget ovan kunde jag ju bara inte avhålla mig från att spinna vidare på det där. Jag är ju trots allt inflyttad till västkusten, känt som de dåliga ordvitsarnas högborg, men jag är inte helt säker på att jag behärskar konsten fullt ut ännu...:va:brinnerup:rodnar)

På återhörande!
/Björn
44444.gif
 
Askul.
När jag kört ner crossplejnen så att det mentala värdet matchar marknadsvärdet blir det YTTERST sannolikt en 600RR som det ser ut nu.

Frugan har skummat denna tråd och efter att ha tröstat mig för mina pisstider sa hon att jag borde skaffa sidebörns också eftersom det tydligen gjorde ca 2 sekunder för Mossberg.
Sagt och gjort.

Fördelen med en 600:a är att den rent generellt är lite lättare att lära sig att hålla höga kurvhastigheter med och, bl.a. tack vare mindre rörlig massa i motorn, dessutom ofta upplevs som lättare att kasta från sida till sida och göra riktningsförändringar i böj med. En CBR 600RR är ett utmärkt val av bandagscykel då den har funnits ett tag på marknaden och det är mycket som är kompatibelt mellan årsmodellerna från -07 och framåt. Det finns dessutom mycket att välja på när det gäller reservdelar och trimprylar på e-bay m.m om olyckan skulle vara framme eller om man vill uppgradera väghållning och motor. På det hela taget så tror jag nog att det är en av de bättre modellerna att lära sig åka fort på till en vettig peng, och det säger jag inte BARA för att jag råkar sitta på en lika dan den här säsongen...;):tungan

Vilken klok fru du verkar ha som uppmuntrar dig att skaffa polisonger Martin! Glöm dock inte bort att hon talar lite i egen sak här, ty sideburns är inte bara snabbt - det är ju snyggt också!:tummenupp En win-win-situation för er båda alltså och det kan väl aldrig vara fel!:D

På återhörande!
/Björn
 
a: en av de bättre modellerna att lära sig åka fort på till en vettig peng

b: Vilken klok fru du verkar ha som uppmuntrar dig att skaffa polisonger Martin! Glöm dock inte bort att hon talar lite i egen sak här, ty sideburns är inte bara snabbt - det är ju snyggt också!:tummenupp En win-win-situation för er båda alltså och det kan väl aldrig vara fel!:D

a: Tänk då om man mot förmodan får lite tempo med Vrålmonstret innan!!!1!

b: ...och den typen av egoism går jag GÄRNA på.
 
Tc, lc, wc, abs...

Vi håller som bäst på med lite research inför ombyggnaden av nya hojen.

Sprang i samband med det på den här lilla introduktionen av Michael Dunlops CBR600 som han vann supersport-racet med på TT 2013. Tänkte att filmen kanske skulle kunna vara intressant för fler att ta del av.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=ELF4Kg54aG0

Fin hoj men 15000 pund för elektronik/traction control är ju som hittat...:brinnerup

En riktig (läs: fattig:rolleyes:) man sätter en ära i att själv köra sin motorcykel runt Isle of Man, istället för att ta hjälp av ABS, TC, LC, WC (nix, inte vattenklosett som avses) och allehanda andra elektroniska förarassisterande hjälpsystem som man kan lasta ner en MC med. Om man nu ska bevisa för sig själv att man kan hantera utmaningen i att köra hoj på världens svåraste racerbana så ska det väl banne mig också vara upp till mig själv som pilot att hantera ALLA parametrar i körningen.

Jag må vara "old school" men förarassisterande elektronik är i mitt tycke inget annat än ren doping som får dig som chaufför att framstå som bättre än vad du i själva verket är. Det hör hemma på gatan där det kan motiveras ur en säkerhetsaspekt för folk som saknar förmåga eller möjlighet att träna körteknik i den omfattning som krävs för att framföra en MC på ett säkert sätt. Där fyller elektroniken en bra funktion.

På bana borde det sportsliga premieras genom att prioritera förarskickligheten på bekostnad av förarassisterande elektronik som maskerar diverse felmanövrar och dåliga mänskliga beslut. Kör man racerbana så borde man väl göra det för att utveckla sin körtalang, inte för att bli runtskjutsad av någon fjollig processor som tänker och fattar besluten år dig. Då kan man hellre ställa sig i kön till Balder eller någon annan av Lisebergs åkattraktioner...:tungan

Det borde vara en hederssak för varje äkta racerförare (eller "true racer" som Mozz uttrycker det) att manövrera sin egen knarr!:yoparty (Har jag förresten nämnt att jag föddes som en hopplöst "old fashioned guy"...;))

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:
Sjuuuuuuuuukt snyggt klistermärke dök det upp med posten idag bg, bra jobbat :rock
Ser fram emot att få se hur hojen blir lackerad när ni byggt den färdig.
Det behövs en :sidebjörn smilie här förresten!
 
Ca 347000kr totalt för hojen med fjädring, elektronik etc.
150-200 Mil, innan renovering.
Jag tycker han säger 180 miles/hour=288km/h?
Vilken godbit.
:näsblod :)
 
WC lär behövas om man ska köra på "den" banan.:D
Kul och intressant läsning på denna tråd, måste säga att det är beundransvärt (modigt) att ställa upp och
köra denna legendariska tävling. Alla som är med är ju redan hjältar, sen att vi har en svensk som är med är
häftigt:tummenupp
 
Grattis till bra deal med Honda Björn!
Jag köper såklart bara original Hondadelar till mina gamla knarrar, om jag inte gör dem själv förstås. =)

Planerar en resa till IoM 2015, då det inte gick att få in i år :/

mvh. Fredrik
 
...Jag må vara "old school" men förarassisterande elektronik är i mitt tycke inget annat än ren doping som får dig som chaufför att framstå som bättre än vad du i själva verket är. Det hör hemma på gatan där det kan motiveras ur en säkerhetsaspekt för folk som saknar förmåga eller möjlighet att träna körteknik i den omfattning som krävs för att framföra en MC på ett säkert sätt. Där fyller elektroniken en bra funktion. ...

Det är nog utan tvekan det bästa någon sagt på detta forum från tiderna begynnelse!

Fantastiskt roligt att läsa om dina framgångar! Kommer att följa med spänning!
 
Logotyp

Sjuuuuuuuuukt snyggt klistermärke dök det upp med posten idag bg, bra jobbat :rock
Ser fram emot att få se hur hojen blir lackerad när ni byggt den färdig.
Det behövs en :sidebjörn smilie här förresten!

Kul att du gillar loggan! Den är tänkt att vara symbolen, själva sigillet, för hela Isle of Man-satsningen under de närmaste säsongerna. Det som började som en galet påhitt strax innan MC-mässan tog snabbt seriösare former och tack vare en bror i reklambranschen fick vi precis den professionella touch på vår logo som satsningen förtjänar...:tummenupp

Ursprungsidén till loggan kom från en av mina vänner som i likhet med mig är involverad i classic racing. Vi visste båda två redan från början att vi ville ha en symbol som flörtade med det historiska racingarvet, men som samtidigt ska göra sig lika bra i bakrutan på en ny V70 som på sidokåpan till en Bonneville från -68. Tillsammans med brorsans öga för proportioner blev slutresultatet betydligt mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. Faktiskt så bra att vi efter mässan bestämde att vi nog måste se till att använda den på några team-tröjor och kanske någon kaffekopp eller motsvarande också. Mest som en kul grej.

Mer info om detta lilla sidoprojekt kommer här i tråden så fort vi har något att visa upp..:banana

Kuts.jpg
Den som kan sin racinghistoria anar från var inspirationen till logotypen har hämtats. Rossi har sin hund på kutsen och jag har min vapensköld...:rock

På återhörande!
/Björn
 
Jag skulle vilja köpa tre klibbor, en mugg och en stickad toppluva (i slimmad sotarmössestuk inte de "moderna" jätteluvorna...). Fixar du Buffar kan jag köpa några såna också.

Snälla? :hej
 
(Be)drifter!

WC lär behövas om man ska köra på "den" banan.:D
Kul och intressant läsning på denna tråd, måste säga att det är beundransvärt (modigt) att ställa upp och
köra denna legendariska tävling. Alla som är med är ju redan hjältar, sen att vi har en svensk som är med är
häftigt:tummenupp

Grattis till bra deal med Honda Björn!
Jag köper såklart bara original Hondadelar till mina gamla knarrar, om jag inte gör dem själv förstås. =)

Planerar en resa till IoM 2015, då det inte gick att få in i år :/

mvh. Fredrik

Kul att ni tycker så boys och jag hoppas att ni båda har möjlighet att finnas med i publiken på ön 2015.!:tummenupp

Det är nog utan tvekan det bästa någon sagt på detta forum från tiderna begynnelse!

Fantastiskt roligt att läsa om dina framgångar! Kommer att följa med spänning!
Tror inte att vi är ensamma om att dela åsikten att det är den bästa chauffören man som publik vill ska segra, inte den bästa processorn...:gnissla Att sen racing är en viktig arena för teknikutveckling må vara hänt när de gäller vikt, effekt, bränsleförbrukning m.m. När de gäller de elektroniska förarassisterande hjälpmedlen raderar det dock ut hjälteglorian fullständigt på de förare som förlitar sig på sådant trams i racingsammanhang. Det är en av orsakerna till att exempelvis Randy Mamolas (be)drifter på tvåtakts femhundran förtjänar större respekt i mina ögon, än de powerslides som ungtuppar som Marquez och Stoner bjudit på de senaste åren. Mamola och hans samtida hade hela kompetensen i högerhanden och förlitade sig inte på elektroniska skyddsnät för att maskera och rätta till eventuella förarmisstag. Det var rakare, ärligare eller rent av lite maskulinare förr i tiden. Lite mer som real roadracing faktiskt...:tungan

http://www.youtube.com/watch?v=BtD_U187zv0

På återhörande!
/Björn
 
Vi håller som bäst på med lite research inför ombyggnaden av nya hojen.

Sprang i samband med det på den här lilla introduktionen av Michael Dunlops CBR600 som han vann supersport-racet med på TT 2013. Tänkte att filmen kanske skulle kunna vara intressant för fler att ta del av.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=ELF4Kg54aG0


Fin hoj men 15000 pund för elektronik/traction control är ju som hittat...:brinnerup

En riktig (läs: fattig:rolleyes:) man sätter en ära i att själv köra sin motorcykel runt Isle of Man, istället för att ta hjälp av ABS, TC, LC, WC (nix, inte vattenklosett som avses) och allehanda andra elektroniska förarassisterande hjälpsystem som man kan lasta ner en MC med. Om man nu ska bevisa för sig själv att man kan hantera utmaningen i att köra hoj på världens svåraste racerbana så ska det väl banne mig också vara upp till mig själv som pilot att hantera ALLA parametrar i körningen.

Jag må vara "old school" men förarassisterande elektronik är i mitt tycke inget annat än ren doping som får dig som chaufför att framstå som bättre än vad du i själva verket är. Det hör hemma på gatan där det kan motiveras ur en säkerhetsaspekt för folk som saknar förmåga eller möjlighet att träna körteknik i den omfattning som krävs för att framföra en MC på ett säkert sätt. Där fyller elektroniken en bra funktion.

På bana borde det sportsliga premieras genom att prioritera förarskickligheten på bekostnad av förarassisterande elektronik som maskerar diverse felmanövrar och dåliga mänskliga beslut. Kör man racerbana så borde man väl göra det för att utveckla sin körtalang, inte för att bli runtskjutsad av någon fjollig processor som tänker och fattar besluten år dig. Då kan man hellre ställa sig i kön till Balder eller någon annan av Lisebergs åkattraktioner...:tungan

Det borde vara en hederssak för varje äkta racerförare (eller "true racer" som Mozz uttrycker det) att manövrera sin egen knarr!:yoparty (Har jag förresten nämnt att jag föddes som en hopplöst "old fashioned guy"...;))

På återhörande!
/Björn

Hahaha, herr Dunlop borde kört en Kawasaki 636, då hade han fått sina 140 hästar, TC och ABS orginal, just saying... :D
 
Randy...

Jisses vilken luftfärd han får vid 0:25! Den är jag inte avundsjuk på... :död

... var en hårding som aldrig gav upp och som alltid haft mer hår på bröstet än på huvudet (även om han i yngre dar kunde uppvisa ett ordentligt hårsvall emellanåt)...:hihi

Vad sägs om den här räddningen under San Marinos GP -85 till exempel. Inget snack om att försöka undvika en highsider genom att omvandla sladden till en medveten lowsider, som vissa ibland hörs förespråka. En snubbe som Randy försöker alltid rädda situationen även om man råkar befinna sig en bra bit bortom "the point of no return"...:brynad

http://www.youtube.com/watch?v=GC-8Mwp-rTc

Att det sen ibland kostade både material och revben imponerade kanske inte alltid på stallchefer och mekaniker, men Randy tog det oftast som en man och får nog sägas varit en av de större publikfavoriterna under sin era. Dessutom räckte det till fyra stycken andraplatser i totalställningen i 500GP-VM och det är ju rätt ok för någon som kunde tänka sig att offra en målgång för ett schysst "skid mark"...:tungan

På återhörande!
/Björn
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top