ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
Så satans trött på att sporthoj inte funkar som det ska i mobilen.

Falskt friläge och det verkar som det var växellådan som strulade.

OK samma info som jag har fått. Tack! Motorcykelradion börjar sända 20.00 svensk tid!
 
Dagens STK 1000 race beslut tas nu klockan 11.


Hur är vädret idag?

Preliminärt start 13:15 svensk tid.

Dagens frågor:
Kör Björn idag?
Ska Hutchy eller M Dunlop sopa banan idag.
D Harrison, P Hickman, B Anstey och J Hillier gör upp om tredjeplatsen.


Pallen

Hutchy
M Dunlop
D Harrison



Edit:
Rubriken säger att dagens race och kval är inställda men texten är inte uppdaterad.
 
Silja här som just kommit hem ifrån ett varv i buss med Björn som guide. Han mår bättre och skall träffa tävlingsläkaren i morgon bitti onsdag för, att förhoppningsvis och troligen, få sitt startstopp upphävt.

I morgon onsdag ser schemat ut så här:
Superstock 11.45 svensk tid med BG, 4 varv.
Lightweight 14.45 svensk tid 4 varv. BG kör inte. (Blir för jobbigt för nacken att köra 8 varv samma dag. Dessutom så är Kawa ER6:an mera skadad än de trodde från början. Det blir för många osäkra parametrar för att sätta sig på den och tävla utan att ha provkört i racefart före tävlingen.)
TT Zero elhojar 17.25 1 varv.

Allt talar för att Björns träningstid på BMW:n från i söndags räcker för kvalificering till Senior TT på fredag. Det gäller att vara inom 112,5% av tredje snabbaste kvaltiden.

Anledningen till att det inte blev tävling idag är att ett oväder med hård blåst och regn drog över Ön i natt och på morgonen. Regnet upphörde på förmiddagen men det blåser fortfarande hårt nu på kvällen. Mycket skräp nedblåst på banan.

Vi sänder Motorcykelradion med början 20.00 svensk tid i kväll tisdag.

Väderprognosen för onsdag: Uppehållsväder på dagen, 10 meter per sekund och mojnande vilket talar för race.
 
Last edited:
På onsdag skall vi referera Superstocktävlingen i Motorcykelradion. Vi skall sitta tillsammans med 100 svenska fans på läktaren vid Hillberry och följa Björn då han kör 4 varv. Racestarten är satt till 11.45 och då börjar vi också vår sändning. Det blir alltså inte någon rapportering med text här på Sporthoj då tävlingen pågår.
 
Vikten av rätt klädsel!

IMG_3077 (600x800).jpg

Vi fick besked i förmiddags att alla tävlingar och träningar är inställda idag p.g.a. den storm som drog in över ön i natt. Det betyder att jag, förutom att försöka ta hand om min onda nacke, guida supporterdeltagarna i bussturen runt banan också har haft tid att skriva ett inlägg istället.

Utvecklingen inom personlig skyddsutrustning för MC-körning har gått framåt de senaste åren med avseende på airbagens intåg i skinnställsindustrin. Tekniken har funnit i ett decennium ungefär, men med tanke på komplexiteten kan man nog hävda att utvecklingen relativt nyss blivit överkomlig för oss utanför VM-depåerna. Idag finns det mig veterligen bara två skinnställstillverkare som har utvecklat egna integrerade lösningar. Tekniken ryms i puckeln bakom nacken på skinnstället och använder sig av både gyro och gps-positionering för att känna av när det är dags att lösa ut luftkuddarna som ska skydda nacke, skuldror och nyckelben. På så viss förhindrar man att airbagen smäller av vid fel tillfällen.

Jag har gått och sneglat på den här typen av ställ under ett par säsonger men avstått inköp p.g.a. de hiskeligt höga priserna. Ni som följt mitt tävlande här på Isle of Man är förmodligen väl medvetna om att ifall det är någonstans på jorden som man bör försöka sträva efter att ha så hög skyddsnivå som möjligt när man kör båge så är det när man tävlar på Isle of Man. Som jag berättat om flera gånger tidigare så har jag ju Daytonas eminenta stövlar att tacka för att jag slapp steloperation av fotleden för några år sedan och Helds handskar för att jag har fingrarna i behåll. Därför gjorde jag till slut slag i saken och köpte ett air-bagskinnställ i vintras. Dock blev jag hänvisad till Lelles i Uppsala eftersom de enligt uppgift var de enda som var auktoriserade för att få sälja Dainese Airbag-skinnställ. Tydligen så krävdes det att handlaren gått en kurs på fabriken nere i Italien för att kunna hjälpa kunden tillrätta med all avancerad elektronik. Jag ringde därför växeln på Lelles och fick sedan fantastiskt fin hjälp av Mohammad som ordnade så att Dainese sydde upp ett ställ i rätt storlek och färger. Visserligen blev skinnstället rejält tilltufsat i min krasch häromdagen och kommer att behöva skickas tillbaka till fabriken för både ompackning av airbagen och en del byte av skinnpaneler, men utan rätt grejer på kroppen hade jag säkerligen haft en betydligt längre konvalescens att tampas med. Sedan gäller det förstås bara att Tony på Tonyz PR Look i Ugglarp kan tänka sig att knåpa dit bokstäverna i mitt namn lika snyggt som han gjorde veckan innan avresan. Tills allt det där är fixat kommer jag att få använda mitt reservskinnställ från förra säsongen.

På återhörande!
/Björn
 
Säkerheten är väl det sista vi bör spara in på, oavsett om det gäller IoMTT eller en tur till räkmackan på kusten. Håll dig hel nu och kör snyggt!



Ps
Jag hann inte fråga vad du har för ställ innan du berättade, men jag såg att du körde Rossi-style med stället utanpå stövelskaftet. Hur känns det? Det ser lite mer "cowboy" ut. Du kör med en ny hjälm också har jag noterat. Vad kör du med nu?
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top