ISLE Of MAN - racerapport!

  • Thread starter Thread starter bg
  • Start date Start date
"Hollywood stars Matt Damon and Liam Neeson are said to be lined up to star in a film about the TT to be shot on the Island next year.

The movie, called "Isle of Man", will be filmed during next year's festival and follows an American competitor who comes out of retirement to take part in the TT.

According to reports from an unnamed source at Honda, TT star Cameron Donald will be Matt Damon's body double during the shoot.

Fantastic Four star Miles Teller has also been linked to the film, although no casting details have yet been officially released.":confused:

http://www.three.fm/news/isle-of-man-news/matt-damon-to-star-in-tt-film/
 
Last edited:
Karpaltunneln...

r2.jpg
Med högerhanden i gips och med minusgrader på termometern får man nöja sig med att torrbryta på klassiska sportmaskiner som man råkar på i sin bekantskapskrets...

Som någon kanske minns från i våras fick jag rejäla problem med domningar i högerhandens tumme, pekfinger och långfinger redan vid SM-premiären på Anderstorp. Problemen har kvarstått men jag har försökt hålla domningarna i schack under säsongen med allehanda knep som skumgummi i handflatan, massage m.m. När nu tävlingssäsongen är över tog jag emellertid tjuren vid hornen och begav mig till doktorn för konsultation.

Karpaltunnelsyndrom lät domen, en ganska vanlig åkomma bland hojåkare och andra som utsätter händerna för tungt arbete och vibrerande verktyg. Sedan en dryg vecka är jag sjukskriven p.g.a. genomförd operation i högerhanden och får inte använda den till annat än att vifta på fingertopparna med. Att skriva inlägg på sporthoj och att knäppa knappgylfen är bara två exempel på saker som tar väsentligt längre tid än vanligt just nu. Till helgen ska emellertid gips och stygn tas och sedan följer en månads rehab-träning där man dock tydligen ska undvika att lyfta något som är tyngre än ett kilo.

Racingförberedelser handlar med andra ord inte bara om att trimma och putsa på hojen. Det gäller att försöka hålla kroppen i ett acceptabelt skick inför kommande drabbningar också...:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
TREVLIGT BJÖRN, att du valde att svänga förbi igår!!! Verkligen kul att uppdatera allt. När du åkt och det var nattning för Klara så kommenterade hon att "OJ vad stora polisonger han hade!" Och jag fick då chansen att berätta att det vars DU som fick mig att se ljuset, och anlägga små, men ändå, sideburns!!! :)
 
TREVLIGT BJÖRN, att du valde att svänga förbi igår!!! Verkligen kul att uppdatera allt. När du åkt och det var nattning för Klara så kommenterade hon att "OJ vad stora polisonger han hade!" Och jag fick då chansen att berätta att det vars DU som fick mig att se ljuset, och anlägga små, men ändå, sideburns!!! :)
Tack själv för en mycket trevlig pratstund/middag i köket med dig och familjen!:tummenupp
Även om vi ses i depåerna emellanåt under säsongerna så blir det ju sällan tid att sitta ner och snacka i lugn och ro som igår.
Ett stort lycka till borta i orienten och jag är för övrigt helt säker på att dina sideburns kommer att hjälpa dig till framskjutna placeringar där borta också...:rock ;)

På återhörande!
/Björn
 
Björn "BG" Gunnarsson på BMW i Alternativ 1 MC:s regi under IoM TT 2017!

Hej sporthojsvänner!

Några av er har kanske redan hört det ryktas men nu är det officiellt...:tummenupp

BMW S1000RR BG Edition Pressbild.jpg
Bilden illusterar den lackering som vi kommer att använda under nästa års Isle of Man TT för vår BMW-satsning


PRESSMEDDELANDE:
Efter att ha tävlat under fyra säsonger på Isle of Man ansåg jag mig efter årets TT-framgångar, med en 20:e plats i Supersport-klassen och en 9:e plats i Lightweight, ha samlat tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att ta steget upp till de största tusenkubikarna inför 2017. I TT-depån i somras undersökte jag bland mina medtävlare med större erfarenhet, vilket som ansågs som den lämpligaste tusenkubikaren för landsvägsracing. De flesta svaren pekade mot BMW S1000RR, vilket också bevisades av segrar för Hutchinsson i Superstock 1000 och Dunlop i Superbike under tävlingsveckan.

Tack vare målmedvetenhet, en smula tur och ett stort tillmötesgående från nyckelpersoner på rätt positioner i den svenska mc-branschen knöt jag värdefulla kontakter redan i somras efter hemkomsten från Isle of Man. I slutet av sommaren stod det sedan klart att jag skulle få möjlighet att köra en ny BMW S1000RR i TT 2017. Därefter har hösten ägnats åt att hitta rätt kompetens och förutsättningar för att klara av den krävande uppgiften på ett bra sätt. Att tävla i Isle of Man TT är en lagsport och att hitta rätt personer att omge mig med i teamet har därför varit mitt absolut främsta fokus. Därför är det väldigt glädjande att kunna meddela att jag fått klartecken från precis de människor och sammarbetspartners som jag känner att jag vill och törs anförtro uppgiften att hjälpa mig att ta mig in i TT-racingens kungaklass.

Under vinter och vår kommer jag att berätta om alla detaljer kring byggnationen av motorcykeln och teamet genom mina kanaler i sociala medier. I korta drag är teamet svenskbaserat och frontas av Alternativ 1 MC som är BMW-återförsäljare i Kalmar. Motorcykeln är en BMW S1000RR -16 som vi kommer att bygga enligt FIM:s Superstock 1000-reglemente och som jag därför kommer att kunna tävla med även i Superbike och Senior-klasserna förutom Superstock-klassen. Det ger mig möjligheter till 3 tävlingsstarter med samma hoj och mycket körtid är precis vad jag kommer att behöva för att lära mig hantera över 200 hästkrafter på den krävande och 6 mil långa landsvägsbanan.

På återhörande!
/Björn


 
WOOHOO!!! :banana

Att få uppleva när du smiskar runt 200 arga tyskar kommer att bli wunderbar!
 
Se där då var det bekräftat som du hintade i Anderstorp!
Så jävla fett Björn

Hunnit kolla på filmerna förresten?

Har du vägarna söderut i jul så vet du var det finns mat, husrum och dricka.
 
Ett stort tack till supportrar och sponsorer för 2016!!!

Sen jag skrev och publicerade mitt senaste inlägg här i tråden, i fredags eftermiddags närmare bestämt, kastade jag mig i bilen och åkte iväg till doktorn. Där togs gipset och stygnen i handflatan bort. Därefter drog jag och Dan, en av mina BMW-mekar i den nya satsningen, de 40 milen till Kalmar samma kväll eftersom vi planerat att ägna helgen åt att träffas i Alternativ 1 MC:s lokaler i Kalmar för att tillsammans med de andra i teamet börja förvandla vår BMW S1000RR till racer. Hemkomsten från bygghelgen skedde sent igår kväll och dagen idag har inneburit återgång till tjänst efter sjukskrivningen, även om det visserligen kommer dröja en månad innan jag kan greppa ett mc-styre igen. Men mer om bygghelgen senare...

Det här inlägget ska istället syfta till att förmedla det tack som jag i sammarbete med tidningen MC-folket har fått möjlighet att rikta till sponsorer och inte minst er supportrar som är med och uppmuntrar min Isle of Man-satsning på allehanda vis. MC-folket är medlemstidningen för SMC:s 71000 medlemmar och har därför stor spridning men för er som till äventyrs inte har tillgång till tidningen som damp ner i brevlådan i dag kommer bilden som är tagen av min vän John Baker här:
IMG_2374 (960x1280).jpg

Texten i tack-annonsen lyder:
"Björn Gunnarsson och BG-racing vill härmed tacka alla supportrar och sponsorer som under säsongen 2016 hjälpte oss till framgångarna i Isle of Man TT med en topp tio-placering i Lightweigt TT som främsta placering.
Nu siktar vi mot Isle of Man 2017 genom bygget av en ny tävlingshoj tillsammans med våra nya sammarbetspartners Alternativ 1 MC och BMW!
Följ framstegen i media och på Facebook"


Ni som är inne och läser och kommenterar här i min tråd på sporthoj har i högsta grad varit delaktiga i det här sedan starten och jag hoppas därför att ni tar åt er alldeles särskilt av mitt tack!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 
Det är du som ska ha ett stort tack, för utan dig så hade ju inte dom fantastiska resorna till Ön blivit av.:fakta

:tummenuppGrattis till nya hojen och dina nya samarbetspartner. Det kommer att bli så jäkla fränt att se dig på en literhoj nästa år.:rock:banana


Vilken jäkla häftig bild.:Bugar:Bugar:Bugar.

Nu gäller det bara att genomlida tiden fram till nästa års TT.:fakta
 
Nog för jag längtar till revansch på Anderstorp i vår, men IOM TT 2017 !!! :yoparty
 
På lördag lastar vi en minibuss full här i Örebro och drar till MC Collection i Sollentuna för att höra på ett föredrag men Peter Williams som jag såg komma tvåa i Production TT 1970 på en Norton Commando med en snittfart på 97.69 m.p.h.! Det är förstås Peter (Karlsson) som arrangerar! Ni känner igen namnet va? http://www.petersevenemang.se/
 
Last edited:
Ja jag känner igen namnet Peter Williams, träffade honom i Laxey i höstas.
 
Hemma igen efter en dagstur i minibuss i snöfall, med Peter Karlsson som säker förare, Örebro-Sollentuna tur och retur. MC Collection var målet. Peter Williams samtalade med moderatorn Robert Lavér om sitt jobb med John Player Norton som fortfarande pågår. Vi fick höra mycket som gemene man inte tänker på dagligen. Peter vet uppenbarligen vad han sysslar med. Till exempel så påpekade han att det är bättre med tre än två lager på utgående axeln i en växellåda. Det reducerar axelns böjning vid stora påfrestningar. Något som ibland orsakar problem på de två lägsta eller högsta växlarna. En annan intressant utläggning var att stötstängerna i en stötstångsmotor inte är lika långa under motorns cykel. Stötstången är faktiskt nåååågot kortare då ventilen är öppen än då den är stängd och stötstången är obelastad! Något som påverkar kamtider och annat. Mycket intressant. Det blev en bra dag i trevliga vänners lag på det fina motorcykelmuséet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top