iSlate-lanseringen om 8min "LIVE"

• Thread starter Thread starter Robz
  • Start date Start date
Kan du svara på vilket behov den fyller som inte Macboken fyller?

Eller är det för att ha en äpplepryl till att skryta med?

I såna fall kan du ju köpa I-påsen

Generellt är det svårt att debattera med folk som inte ens vågar prova men jag tänker göra ett försök till att förklara vad jag skulle ha den till.

För mig skulle den ersätta min laptop. Nästan helt. Det enda jag gör på min MacBook som jag inte skulle göra på tableten är att spela in musik och när jag kommer till Sverige igen kommer jag ha en stationär dator till det.

Som det är nu surfar jag mycket med min telefon (nej, ingen iPhone, dock touchscreen) när jag ligger i sängen, sitter i soffan och så vidare och iPad:en skulle göra det till en betydligt mer behaglig upplevelse med tanke på skärmen.

App Store, iTunes Store, iBook Store är grymma saker som, om de får full funktionalitet i Sverige troligtvis kommer bli stora. Jag tillhör den skaran som gärna betalar för mig, jag köper skivor, film, spel och böcker och med en liknande pryl behöver jag inte ens fundera på att ladda ner det olagligt. Jag använder redan iTunes Store till musik och en del tv-serier och kan jag köpa böcker - eller framförallt tidningar - på samma, enkla sätt så är det givet.

Till det kommer min användning av den i jobbet. Om jag får det jobb jag vill ha kommer det bli mycket keynotes och med tanke på hur fantastiskt bra Keynote Remote är till iPhone/iPod (styra presentationen och se nästa slide/anteckningar som inte syns på skärmen) så skulle iPad vara helt klockren. Styra presentationen som jag vill, peka och highlighta viktiga delar. Och dessutom kolla på film eller spela lite när jag reser hem igen.

Skulle du mot förmodan ha läst ända hit vill jag bara påpeka att du kanske bör trappa ner lite på din avundsjuka. Bara för att folk är villiga att betala lite mer än du för sina datorer betyder inte att de vill skryta med dem. Sluta bete dig som en trotsig 12-åring och inse att folk faktiskt ser ett värde i att betala lite mer för vissa produkter. Tror du på allvar att Apple skulle sålt 3.36 miljoner Mac:ar på ett år för att folk vill ha nåt att skryta med?

iPad:en fyller ett behov i det att den är betydligt mer bekväm än en standard laptop/netbook. Att man dessutom kommer ha tillgång till filsystemet och att när man inte använder tangentbordet kan lägga bort det är bara feta bonusar.

Last edited:
App Store, iTunes Store, iBook Store är grymma saker som, om de får full funktionalitet i Sverige troligtvis kommer bli stora. Jag tillhör den skaran som gärna betalar för mig, jag köper skivor, film, spel och böcker och med en liknande pryl behöver jag inte ens fundera på att ladda ner det olagligt. Jag använder redan iTunes Store till musik och en del tv-serier och kan jag köpa böcker - eller framförallt tidningar - på samma, enkla sätt så är det givet.

Skulle du mot förmodan ha läst ända hit vill jag bara påpeka att du kanske bör trappa ner lite på din avundsjuka. Bara för att folk är villiga att betala lite mer än du för sina datorer betyder inte att de vill skryta med dem. Sluta bete dig som en trotsig 12-åring och inse att folk faktiskt ser ett värde i att betala lite mer för vissa produkter.

Du gillar att sprit bara går att handla på systemet också, du gillar det faktum att man får betala lite mer för produkterna, och inte får välja själv var man köper dom, och att en stor fet mellanhand går in och tar en stor del av kakan.

Du måste hata friheten att få välja.

Åsså spelar du avundsjuke kortet också... Så patetiskt.
Om jag hade velat ha en Mac hade jag köpt en!

Så jävla exklusiva är dom inte, men långt ifrån så bra heller!

En tablet utan kamera, som bara kan köra en app åt gången, som är stenhårt bunden till iTunes och iStore ÄR ingen revolutionerande produkt, det kan inte ens en Mactaliban som du påstå!
Det är en överprissatt skitprodukt!

Du gillar att sprit bara går att handla på systemet också, du gillar det faktum att man får betala lite mer för produkterna, och inte får välja själv var man köper dom, och att en stor fet mellanhand går in och tar en stor del av kakan.

En tablet utan kamera, som bara kan köra en app åt gången, som är stenhårt bunden till iTunes och iStore ÄR ingen revolutionerande produkt, det kan inte ens en Mactaliban som du påstå!

Lugn o fin nu :D

Kan du svara på vilket behov den fyller som inte Macboken fyller?

Eller är det för att ha en äpplepryl till att skryta med?

I såna fall kan du ju köpa I-påsen

Klistrar in det jag skrev i den andra tråden...

Själv kommer jag skaffa en iPad den dag vår 3år gamla macbook packar ihop eller bara känns alldeles för gammal.
iPaden kommer kompletteras med en Mac Mini som mediaserver.

Det här kommer täcka in ungefär 95% av allt vi använder dator till där hemma, de resterande 5% kan jag göra på jobbdatorn som ändå hänger med hem varje dag... och när MS väl släpper RDP6.1 till OSX (med TS Gateway) så försvinner alla behov för då kan jag köra min virtuella Win7-dator som ligger i vårt moln.

Värst vilka kort du drar på... med samma slutledning du använder så måste du hata folk eftersom du bor i norrland!

Last edited:
Äntligen är den släppt.

Bryr mig inte ett smack om Ipad, men följer marknaden samma trend som vid tidigare Apple-releaser så lär marknaden för tablets äntligen komma igång nu. Är det något Apple är duktiga på så är det att skapa nya behov hos sin kundgrupp. Sedan följer resten av tillverkarna efter med mer prisvärda alternativ.

Har länge velat ha en vettig tablet som surfplatta, så det ska bli intressant att se vad PC-tillverkarna kommer med för produkter nu :tummenupp

Äntligen är den släppt.

Bryr mig inte ett smack om Ipad, men följer marknaden samma trend som vid tidigare Apple-releaser så lär marknaden för tablets äntligen komma igång nu. Är det något Apple är duktiga på så är det att skapa nya behov hos sin kundgrupp. Sedan följer resten av tillverkarna efter med mer prisvärda alternativ.

Har länge velat ha en vettig tablet som surfplatta, så det ska bli intressant att se vad PC-tillverkarna kommer med för produkter nu :tummenupp

Du skall nog inte behöva vänta särskilt länge.

http://www.idg.se/2.1085/1.289466/asus-bekraftar-rykten-om-eee-pad

Nej det vet jag, det har även funnits liknande produkter tidigare. Inget nytt under solen här :) Dock har dom varit lite för dyra för min smak, plus att operativen inte riktigt verkar ha varit så väl anpassade för tabletmiljön.

Idag finns både Win7 och Android som möjliga tabletoperativ, plus bättre touchskärmar så jag ser verkligen fram emot vad som kommer att hända på denna fronten under 2010.

Nej det vet jag, det har även funnits liknande produkter tidigare. Inget nytt under solen här :) Dock har dom varit lite för dyra för min smak, plus att operativen inte riktigt verkar ha varit så väl anpassade för tabletmiljön.

Idag finns både Win7 och Android som möjliga tabletoperativ, plus bättre touchskärmar så jag ser verkligen fram emot vad som kommer att hända på denna fronten under 2010.

ASUS borde kunna träffa rätt vad gäller pris i alla fall. Användbarheten har dock inte alltid varit deras största grej.

Absolut inte, jag älskar friheten att få välja. Däremot, för att ta upp spritfrågan, så har jag bott fem månader i ett land där de inte har ett spritmonopol och ärligt talat, jag saknar systembolaget. Jag saknar alla saker som finns att välja på där - här finns ingen valmöjlighet, alla säljer bara samma saker och det är sällan det som är riktigt bra. Jämförelsevis skulle man kunna säga att de bara säljer fyra sorters Carlsberg. Överallt. Vad har jag för frihet att välja då?

Å andra sidan vet jag inte riktigt varför det skulle vara relevant. Om du var någorlunda insatt i hur t.ex. iTunes funkar så hade du vetat att Apple inte tar särskilt stor bit av kakan.

Avundsjukekortet blir enklare och enklare att spela...

Ja, avsaknaden av kamera är en nackdel, helt klart men låt mig höra, var har jag sagt att den var revolutionerande?

Men å andra sidan ser jag ingen nackdel med att det är bundet till iTunes eller App Store, inget hindrar mig från att ladda över saker från andra källor. Man gör det svårare för pirater men enklare för folk som vill vara laglydiga, vari ligger nackdelen? Det ÄR enkelt att använda iTunes Store men man måste ju våga se utanför sin lilla låda också.

Bundet, javisst men jag lovar att de 140 000 apps som finns nu (och därtill alla som hinner utvecklas exklusivt till iPad:en) är fullt tillräckligt och om OS4 har multitasking inbyggd, vad har du då kvar att klaga på? Jag ska ärligt säga att jag hellre lägger $699 för en 64 GB iPad än $399 för en äcklig Asus EEE som faller isär bara man tittar på den. Som sagt, det finns andra värden på pengar än bara prestanda, jag utmanar dig att våga bli nöjd en dag.

Nu är väl inte jag direkt målgruppen för iPad (cynisk tekniker som hatar cafeer, inte sitter på t-bana, och gillar att pilla under huven på sina grejer, samt betraktar det han köpt som sin egendom oavsett vad som står i EULA:t), men en sak som Apple brukar få till är responsivitet. Jag tycker det är beklämmande när folk accepterar sämre hastighet på användargränssnittet än vad man kunde få till med 80-tals hårdvara. Det är inte direkt som att utvecklingen gått baklänges sen dess. Apple har förstått det här.

När "datorn" tar en halv sekund på sig att reagera på något du gjort, vilket inte är särskilt ovanligt idag, nästan oavsett operativsystem, så har den effektivt sett kastat bort flera hundra miljoner operationer på att göra något annat än det du bad den syssla med.
Så om ett system begränsar möjligheten till "multitasking" i userspace (det är inte som att ett operativsystem inte gör saker i bakgrunden ändå) mot att man får blixtsnabb respons på det man gör, anser jag att det kan vara en acceptabel tradeoff, beroende på hur man löst andra tekniska aspekter av det hela. (Kan man exempelvis klippa/klistra från en bok till en uppsats? Kan man komma tillbaka dit man var innan man stängde det ena programmet för att starta det andra? Och så vidare).

Men visst: Skulle jag kunna få ett öppet och obegränsat operativsystem med jämförbara fördelar och inga av nackdelarna, så är det klart jag skulle vara glad åt det. Tyvärr kommer jag inte att ta mig tiden att skriva det... :rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg