Iskalla JAS-piloter

Inte för att på något sätt ta cred från flygförarna, men är det inte meningen att de ska agera på de sättet han gjorde. :va

Värre hade det varit om killen hade behövt ta upp manualen till kärran för att kolla kapitlet "agerande när marken närmar sig snabbt som fan".

blacktriple skrev:
Inte för att på något sätt ta cred från flygförarna, men är det inte meningen att de ska agera på de sättet han gjorde. :va

Visst, men det är ändå svårt att öva på riktiga krissituationer. Att piloten agerade som han gjorde tyder ju dock på att utbildningen har varit bra.

hrc skrev:
Var ju trevligt att karln klarade sig och allt. Men är det bara jag som tycker det är crappigt att en så pass avancerad sak som Gripen har så dåligt ljud i flightrecordern?

Det du hör är inte inspelningen från flight recordern utan en radioinspelning gjord på marken. Du hör bland annat när stridsledaren pratar med vad jag tror är stridsledningscentralen, StriC ("StriC, var med nu") internt vilket inte skulle vara med om det var FR-inspelningen. Ljudet är bättre på den senare.

Och ja, propellersnurror har riktigt dåliga glidtal om man inte kan flöjla eller stoppa propellern. En propeller som snurrar i vinden är jämförbar med att ha en platt skiva med samma diameter sittande på flygplanet vad gäller luftmotstånd. En Cessna hamnar runt 1:10 i glidtal. Jag hade väntat mig lägre för Gripen men ser ingen anledning att ifrågasätta det Qvint säger.

sismo skrev:
OT: Hur många JAS-plan har sverige i operativ tjänst? Hur många JAS-piloter?

Är du spetsnaz-agent?

Edit: Varje flottilj sätter väl upp två divisioner? Alltså runt 160 operativa 39:or. 204 är beställda. Detta ska dock minskas till ungefär hälften.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...