Iskalla JAS-piloter

Da Fris skrev:
Handen på hjärtat, hur många av oss skulle vara så här lugna i situation som denna. Att lugnt sitta och räkna ner höjden till 2000m och sedan skjuta ut sig är iskallt. :yoparty

Hur skall man annars göra? :va

McB skrev:
Bojkotta Real Player. :mad:
Djävlar vad det går fort ner, snackar de fot eller meter? Om det e meter går det in i helvete fort!

Mingves skrev:
Djävlar vad det går fort ner, snackar de fot eller meter? Om det e meter går det in i helvete fort!

Tänk på att det är en inspelning som varit förbi ett redigeringsbord...

(DN har ljudklippet i lyssningsbart format)

Japps... allt sitter väl inövat vad de skall göra och när de skall hoppa... beslut tas på 2000 meter, ganska lång bit att åka ner sen... uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

När motorn stannar (eller vad som nu händer) så går allting på automatik från piloterna, det har övats, övats, övats och övats... Lite det som är grunden till piloteriet.

Jag kommer fortfarande ihåg vad man skulle göra på första planet jag flög tror jag, en SK61:a ...

Flyg planet
Fart 80 knop - kontroll
Blandning - kontroll
Bränsle - kontroll
Bränslepump - till
Magneter - kontroll
Alternativluft - till
Varmluft - till
Sänd mayday
Se ut plats att nödlanda
Om ej möjligt, beslut senast 1200 fot
Utsprång senast 800 fot

typ...

edit
och allt satt och tragglades på sådana planscher:

Bifogat

• Plansch.JPG
    Plansch.JPG
    42.2 KB · Visningar: 209
Qvint skrev:
Japps... allt sitter väl inövat vad de skall göra och när de skall hoppa... beslut tas på 2000 meter, ganska lång bit att åka ner sen... uiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!

När motorn stannar (eller vad som nu händer) så går allting på automatik från piloterna, det har övats, övats, övats och övats... Lite det som är grunden till piloteriet.

Jag kommer fortfarande ihåg vad man skulle göra på första planet jag flög tror jag, en SK61:a ...

Flyg planet.

En SK61 är ju i det närmaste ett segelflygplan i jämförelse med 39'an.

SK50'n som jag var meck på hade ett underbart glidtal, och krävde inte så mycket fält att nödlanda på, allt gick på muskelservo, och fan vet om man inte kunde termiksegla med den också (det kändes då så när man gick över termikbubblorna och helt plötsligt hade byggt en massa höjd i onödan)

En 39'a glidflyger som ett fälgkors, och kräver massor med ström och hydraultryck bara för att ligga plant i luften...

Killen har Is i kallingarna!

GuW skrev:
En SK61 är ju i det närmaste ett segelflygplan i jämförelse med 39'an.

SK50'n som jag var meck på hade ett underbart glidtal, och krävde inte så mycket fält att nödlanda på, allt gick på muskelservo, och fan vet om man inte kunde termiksegla med den också (det kändes då så när man gick över termikbubblorna och helt plötsligt hade byggt en massa höjd i onödan)

En 39'a glidflyger som ett fälgkors, och kräver massor med ström och hydraultryck bara för att ligga plant i luften...

Killen har Is i kallingarna!

*skratt* ja visst är det...

Men Safiren har inte så värst bra glidtal den heller :) Sk60 däremot har ganska bra...

Alla jet har vansinnigt bra glidtal jmf med kärror med visp.

Qvint skrev:
Alla jet har vansinnigt bra glidtal jmf med kärror med visp.

Har dom??

Mig vetterligen efter flygmekutb. i Linköping så har ex.vis Draken ett glid tal på 1:8
Viggen har ett glidtal på 1:9

Förklaring: 1 meter framåt: X antal meter NERÅT ....bra glidtal?? hmmm...

Ja bra så länge motorn är igång, men inte annars. Safiren kan ju i alla fall segelflyga BRA mycket längre än vad dom flesta jet (stridsflyg) kan. Nu räknar jag inte in civila kommersiella trafikplan.

JKay skrev:
Har dom??

Mig vetterligen efter flygmekutb. i Linköping så har ex.vis Draken ett glid tal på 1:8
Viggen har ett glidtal på 1:9

Förklaring: 1 meter framåt: X antal meter NERÅT ....bra glidtal?? hmmm...

Mja, tvärtom va? Gripen har glidtalet 1:10 och glidflyger tio mil för att komma ner på marknivå från 10 000m.

Jaja, flygplan blabla... ZzZzz, nu till det viktiga:

Da Fris: Var hittar man resten av din avatar-bild samt liknande bilder?

Nej, du har rätt...

Safiren har ju infällbart ställ vilket förbättrar glidtalet... Ett vanligt enmotorigt med fast ställ har ca 1:7, jas o liknande 1:8-10, och trafikflyg 1:25 ...

Hade för mig att jasen gled bättre... Men fläkten är ju ganska stor iof.

Var ju trevligt att karln klarade sig och allt. Men är det bara jag som tycker det är crappigt att en så pass avancerad sak som Gripen har så dåligt ljud i flightrecordern? Början och slutet av varje mening klipps ju av (visst, den "idlar" väl när det är inte är någon trafik men det går att komma runt, som moderna fickminnen gör) och det är skapligt dålig ljudkvalitet. För lite minne i burken? Är det lika illa med andra flygplanstyper? Dessutom pratar folk skånska vilket inte direkt underlättar hörbarheten! :brinnerup

Chris Ash skrev:
Mja, tvärtom va? Gripen har glidtalet 1:10 och glidflyger tio mil för att komma ner på marknivå från 10 000m.

[OT]
Njaaää...jag kan inte hålla med om det.
Gripen kan jag inte svara för men att den skulle kunna glidflyga så långt har jag svårt att tro på.
Baserar mitt motinlägg på info både från skolan (Tannerfors Center en del av Ljungstedska skolan), Officer i Teknisk tjänst på AF2 Linköping och piloterna på Viggen och Draken (Draken flög 91-92 när jag gick utb.)
Alla källorna hävdar samma sak. Utan motor sjunker dom (stridsflyg) som stenar i luften.
Däremot så skulle en ex.vis Safir om man släppte den utan fart rakt ner från 10 000 meter själv vilja plana ut (förutsatt att rodrena var låsta i neutralläge) och fortsätta glidflykten tills markkontakt är uppnådd.
[/OT]

Oavsett så är det iskallt att vänta så som dom gjorde.

OT: Hur många JAS-plan har sverige i operativ tjänst? Hur många JAS-piloter?

Ringo skrev:
Jaja, flygplan blabla... ZzZzz, nu till det viktiga:

Da Fris: Var hittar man resten av din avatar-bild samt liknande bilder?
I min dator på jobbet där alla sådana tidsfördriv finns... :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...