Iskall brandman

Inte otänkbart att han var förberedd på det där.
förmodligen så var det air-bagen som löste ut.

Erfarenhet, där framme är det inte så mkt farligt (i sammanhanget) som kan explodera. Gissar på passagerarairbagen alt flera på en gång = störst volym och därför det flamma till såpass som det gjorde, batteriet kan smälla bra men såg inte ut som det. Sen håller han i sig i slangen och det sitter nog rotat i skallen att inte släppa vid fullt ös =0)

Det där var en vätgasexplosision som har till grund av att det finns magnesium komponententer i många bilar - när det brinner och sedan vid släckning med vatten blir det ett lite fint fyrverkeri me brinnande glitter.

Det finns en anledning till att man håller sig på avstånd och "lobbar" in skummet till att börja med vid bilbränder... Men för Räddnigstjänsten i USofA verkar inte många säkerhetsregler gälla :rolleyes: [YOUTUBE-ID]CJPt_1VAUVg[/YOUTUBE-ID]

hmmm... hur f-n bäddar jag in youtube?

Inbäddning fixad // Putte :tummenupp

Last edited by a moderator:
Det där var en vätgasexplosision som har till grund av att det finns magnesium komponententer i många bilar - när det brinner och sedan vid släckning med vatten blir det ett lite fint fyrverkeri me brinnande glitter.

Magnesium i den där shitboxen, skojare där! ;0)

Ja nä det stämmer säkert, påminner mig lite om senaste brandutbildningen jag var på för några år sen då satte fyr på olika material och jag fick testa att släcka en metallbrand... det gick inge vidare. Har för mig att de satte en kolsyresläckare i händerna på mig, jag röjde väl på där bäst jag kunde men det gick inte o när jag tänkte anfalla igen så stoppa dom mig. Det var det dom ville visa att den kombon inte gick, har för mig att de rekommendera sand om det prompt skulle släckas men annars var det vanligt att de fick brinna klart istället.

Vatten när det blir alldeles för varmt är intressant, bilden visar en ekonomizer, även kallad avgaspanna. Vi var tvungna att torrköra den men det slutade med sotbrand, och då övergick vattnet som var kvar i tuberna till vätgas och syre. Det blev varmt :gnissla Eldlågan ur skorsten var som en svetslåga och den stod ut ett par meter. Strålningsvärmen från pannan var så kraftig att färgen på skotten 4 meter därifrån krullade upp sig. Det kunde ha slutat illa men det gick bra till slut.

Bifogat

• Economizer.jpg
    Economizer.jpg
    211.8 KB · Visningar: 159
De är inte airbagen som smäller, de blir så när heta alkaliska metaller får kallt vatten på sig. Sitter ofta en hel del vid rattstången...

I Sverige använder vi skum vid bilbränder för att minimera explosionsrisken, men USAs brandförsvar är lite speciella ;)

Om det där var en airbag, går jag ut till bilen & drar ut säkringen nu.....

Det är huvudproblemet med airbag, att skillnaden mellan
effektiv och dödlig storlek på laddningen är mycket liten.
Lägg till detta variationer i kroppsvikt och sittställning(hos passagerare)
och du har en synnerligen svag förbättring av säkerheten.
(Airbagen är dock mycket bra på att åstadkomma bränn och hörselskador. :rolleyes:)
Volvo försökte i det längsta att undvika airbag på passagerarsidan
eftersom de ansåg att den gjorde mer skada än nytta.
Tyvärr innebar detta att de inte fick full pott på Euro-ncap (stavning?).

(sôrry fôr ôt´n)

/e

vi har lite explosioner på jobbet ibland.. ibland stora ibland små.. håller vi inte huvudet kallt så kan de bli mer problem..
visst skiter man på sig men de får man ta bort sen :rolleyes:

Det är huvudproblemet med airbag, att skillnaden mellan
effektiv och dödlig storlek på laddningen är mycket liten.
Lägg till detta variationer i kroppsvikt och sittställning(hos passagerare)
och du har en synnerligen svag förbättring av säkerheten.
(Airbagen är dock mycket bra på att åstadkomma bränn och hörselskador. :rolleyes:)
Volvo försökte i det längsta att undvika airbag på passagerarsidan
eftersom de ansåg att den gjorde mer skada än nytta.
Tyvärr innebar detta att de inte fick full pott på Euro-ncap (stavning?).

(sôrry fôr ôt´n)

/e

Nog för den har sina nackdelar, men airbagen är den tredje viktigaste aktiva säkerhetspunkten i en bil, efter bältet och säkerhetsburen..

Så länge man följer rekomendationerna dvs personen är minst 140cm lång och man har normal körställning (dvs inte som 80-åriga tanter, 20 cm från ratten) så gör den bra mycket nytta vid högenergetiska kollisioner..

Nackdelen är ju att dom smäller högt och man kan bli träffad av locket, men jag kan lova dig att du uppskattar den om du smäller i 70 knyck

Liv går före lem

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...