Iskörning med sporthojar!!!

Glömde... jag kör med försänkta skruvskallar, tejpar hela insidan med silvertejp ett varv och kör med innerslang, funkar kanon!

Bra svar, tack :tummenupp

För nyfikenhetens skull, vad tar du för att dubba en uppsättning däck?
*120/60-ZR17
*180/55-ZR17
(ska användas på plogad bana)

Du kan svara via pm om du inte vill skriva här :)
 
Bra svar, tack :tummenupp

För nyfikenhetens skull, vad tar du för att dubba en uppsättning däck?
*120/60-ZR17
*180/55-ZR17
(ska användas på plogad bana)


Du kan svara via pm om du inte vill skriva här :)

2500 kr plus frakt. Då är det ca 400 dubbar totalt i båda däcken. Är det första gången så tar det ju en stund att göra däcken men samtidigt är det kul att göra något själv....om det funkar. I början tror jag det tog ca 10 timmar för mig att bygga 2 däck. Kan ta lite tid att göra själva mönstret för det är noga att man fördelar ut dubbarna med jämnt mellanrum. Blir mycket mätande och ritande på däcket. Sen borrar jag bara med ett 4 mm borr, staplar upp alla skruvar och kör på!
 
Du har inte provat med finndubb? Tror just Continental Tkc80 skulle kunna funka bra med finndubben, då kan du ju trycka i 2-3 dubb i varje klack istället för en skruv.

Det kan jag garantera att det håller typ en repa. Är ju problem att få dem att hålla redan på en lätt och effektsvag cykel som Husaberg 570. Dubbla effekten och lägg till 70kg i vikt och jag vill inte ligga bakom i dubbsprutet....
 
Det kan jag garantera att det håller typ en repa. Är ju problem att få dem att hålla redan på en lätt och effektsvag cykel som Husaberg 570. Dubbla effekten och lägg till 70kg i vikt och jag vill inte ligga bakom i dubbsprutet....

Nej det är nog inte att rekommendera bak i alla fall. Fram funkar det säkert och känns nog bekvämare än slipade skruvar. Men sen är det ju hur greppet blir när det är en så passs mycket tyngre hoj.
 
Det kan jag garantera att det håller typ en repa. Är ju problem att få dem att hålla redan på en lätt och effektsvag cykel som Husaberg 570. Dubbla effekten och lägg till 70kg i vikt och jag vill inte ligga bakom i dubbsprutet....

Pratade med en kille i Filipstad. De kör tydligen 402 m på isen där uppe i början av mars. Han hade kört över 250 kmh med en uppsättning tkc80 och findubb. Det lär ju gå stabilare än med slipade m6 men fan vet hur länge det håller. Bättre med skruv och mutter tror jag.
 
Vart kommer ni köra iår?
Väldigt intressant ifall det finns nåt bra ställe runt västmanland, har hört att folk varit ute och kört med bilar i surahammar, men har inte fått reda på ifall det är plogat eller nånting.
 
Hejsan!

Jag testade en annan typ av däck. Däcken jag använde var Metzeler Mce Karoo Gatuenduro däck och de blev dubbade med endurodubb(limmade så klart). De har bara blivit testade en gång ännu, men ja tyckte att de gick hyggligt bra att köra bana med dem. Enda jag kan klaga på är att framdäcket tappar grepp när man lutar mycket.
Däckena har lite för dåligt grepp för bakhjulskörning och svårt att få balans med dem, men funkar helt ok för bankörning.

Däcken
Metzeler-Karoo-ice-edition-Kawasaki-tyre-785x588.jpg

Icewheelie-785x523.jpg

Icecircle-785x523.jpg

Testfilm
 
Nu har jag beställt däck till hojen. Grovdubbade Continental tkc 80 i 120/70-17 och 180/55-17. Så nu kan man förhoppningsvis köra där det ligger lite snö också. Kommer även bygga en uppsättning på vanliga gatdäck fast dessa blir enbart för högfartskörning. Ska försöka ta mig iväg till Orsa nästa år och delta i Speedweekend. Verkar gå av stapeln helgen vecka 7.
 

Bifogat

  • ContinentalTKC80.jpg
    ContinentalTKC80.jpg
    19.8 KB · Visningar: 158
Lite terapijobb... Håller på att dubba lite landsvägsdäck. Sen har jag monterat continental tkc80 på gixxern. Ska plocka ihop den för att köra lite grusväg innan snön kommer. Sen ska jag demonteradäcken för att dubba dem.
 

Bifogat

  • DSC_0302.jpg
    DSC_0302.jpg
    129 KB · Visningar: 208
  • DSC_0303.jpg
    DSC_0303.jpg
    105.3 KB · Visningar: 230
Det vart att jag bygger själv, efter dina tips i andra trådar.

Får dock se om jag kommer ut på isen iår, måste vara hel o kroppen först:

Mitt framdäck kan ses inne på Nilssons MC i Helsingborg för tillfället.
 
Det vart att jag bygger själv, efter dina tips i andra trådar.

Får dock se om jag kommer ut på isen iår, måste vara hel o kroppen först:

Mitt framdäck kan ses inne på Nilssons MC i Helsingborg för tillfället.

Ser ut att vara bra spets på dubbarna iaf. Men varför sexkantskalle? Bättre med försänkta skruv och en större bricka. Blir inte så knöligt på insidan då och enklare att montera när man har insexskalle istället.
 
De bara vart dessa skruvarna då de var rätt i pris :-) kommer köra med ett "superduper" tätningsmedel för slanglösa däck, kör inte heller som en "tok" längre så jag oroar mig inte för de högre farterna.

jag satte fast en borrmaskin i städet, spänner fast skruven i chucken, håller inne borrmaskinens avtryckare med vänsterhanden, & handhållen vinkelslip med tjock/hård slipskiva i andra handen & slipar så att skruv/slipskiva snurrar "mot" varandra, ungefärlig tid totalt per skruv, 15 sekunder :-)

Visade som sagt upp framdäcket på ÖppetHus hos Nilssons MC i Helsingborg igår, o det var rätt många som kollade närmare på det i detalj.

Däcket finns kvar i butiken en vecka till, om nån vill kolla närmare.

väntar på ett 160bakdäck för tillfället, hoppas på ett slicks
 
Last edited:
De bara vart dessa skruvarna då de var rätt i pris :-) kommer köra med ett "superduper" tätningsmedel för slanglösa däck, kör inte heller som en "tok" längre så jag oroar mig inte för de högre farterna.

jag satte fast en borrmaskin i städet, spänner fast skruven i chucken, håller inne borrmaskinens avtryckare med vänsterhanden, & handhållen vinkelslip med tjock/hård slipskiva i andra handen & slipar så att skruv/slipskiva snurrar "mot" varandra, ungefärlig tid totalt per skruv, 15 sekunder :-)

Visade som sagt upp framdäcket på ÖppetHus hos Nilssons MC i Helsingborg igår, o det var rätt många som kollade närmare på det i detalj.

Däcket finns kvar i butiken en vecka till, om nån vill kolla närmare.

väntar på ett 160bakdäck för tillfället, hoppas på ett slicks

Problemet med att fylla däcket med massa tätningsmedel gör att det blir mer obalans och i värsta fall högre vikt. Har byggt däck sedan 2007 och vet vad som gäller nu. Innerslang är det bästa ihop med försänkta skallar som sedan tejpas med silvertejp för att skydda slangen. Sen är placeringen ganska noga också och att man mäter ut noga och fördelar dem...
 
jorå, vet att du testat. men jag måste okså få testat tänkte jag !, o funkar det ej så gör jag
över till brandslang som kappa + slang :-) tätningsmedlet "skall" vara speciellt framtaget
för högfartsklassade däck. bla. så använde sig Nederländska polisen sig utav detta i alla
sin motorcyklar.
 
jorå, vet att du testat. men jag måste okså få testat tänkte jag !, o funkar det ej så gör jag
över till brandslang som kappa + slang :-) tätningsmedlet "skall" vara speciellt framtaget
för högfartsklassade däck. bla. så använde sig Nederländska polisen sig utav detta i alla
sin motorcyklar.

Vad var det för pris på en skruv, två brickor plus låsmutter?
 
Ett tips till skydd på insidan av däcket är att skära till liggunderlag i bra kvalitet. Det accepterar mer ojämnheter än t.ex silvertejp, väger lätt och är lätt att arbeta med. Har funkat perfekt på mina crossdäck för iskörning.
 
Ett tips till skydd på insidan av däcket är att skära till liggunderlag i bra kvalitet. Det accepterar mer ojämnheter än t.ex silvertejp, väger lätt och är lätt att arbeta med. Har funkat perfekt på mina crossdäck för iskörning.

Bra tips. Men har man försänkta skruv och en större bricka blir det nästan inga ojämnheter. Sen tejpar man med ca 20 cm långa remsor så är det väldigt enkelt och följsamt. Har som sagt kört så här i ett par år och vet att det funkar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top