Ishojen.....GSX-R 1000-03

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja då var gixxern redo för att möta isen. Slipade M6x30, försänkta med dubbla brickor och låsmuttrar. 224 st i bakdäcket och 160 st i framdäcket. Ska bara bygga en kraschbur och lite kraschpuckar till fram och bakaxeln. Vill ju inte åka fighter nästa år för att man vurpar på isen.....:död
 

Bifogat

  • 6.jpg
    6.jpg
    129.3 KB · Visningar: 1,295
  • 5.jpg
    5.jpg
    133.3 KB · Visningar: 1,571
  • 4.jpg
    4.jpg
    99 KB · Visningar: 1,060
  • 3.jpg
    3.jpg
    151.9 KB · Visningar: 1,026
  • 10.jpg
    10.jpg
    92.1 KB · Visningar: 1,006
  • 9.jpg
    9.jpg
    87.5 KB · Visningar: 1,038
  • 8.jpg
    8.jpg
    113.2 KB · Visningar: 984
  • 7.jpg
    7.jpg
    109.4 KB · Visningar: 1,381
Last edited:
Brutalt, då hoppas du på en kall vinter, själv hade jag tänkt mig en som förrförra med typ 12-15 plusgrader i dec :-)
 
äre ingen som provat ett bakcrossdäck i 17" att lägga på framdäcket istället? borde ju finnas med findubb oså? :va lär ju funka bättre än skruvarna.
 
TIPS: läste i nån tråd om killen som satte hastighetsrekord på is med en busa, att det behövdes en plastskiva framför kylaren. Detta eftersom kylaren punkteras när något lossnar från framhjulet uppe i fart. Han hade avverkat några kylare...
 
äre ingen som provat ett bakcrossdäck i 17" att lägga på framdäcket istället? borde ju finnas med findubb oså? :va lär ju funka bättre än skruvarna.

Varför ska man ha ett crossdäck fram när man ändå inte har det bak tycker du? Det funkar med denna kombination. Se bara här på Peters Vestmans hoj efter 6:15 in i filmen. Det går att köra fort med hemmagjorda däck:

http://www.youtube.com/watch?v=G6wL-XvsA0s

TIPS: läste i nån tråd om killen som satte hastighetsrekord på is med en busa, att det behövdes en plastskiva framför kylaren. Detta eftersom kylaren punkteras när något lossnar från framhjulet uppe i fart. Han hade avverkat några kylare...

Jag brukar ha ett skydd på kylarna, men tack för tipset!
 
Last edited:
Grymt.
Det blir roligare med däcksparkare nu....
Det fanns ett liknande projekt för några år sedan. Läste om det i Bike tror jag. Tydligen så måste fjädringen göras "massor" hårdare pga av det brutala rullmotståndet.
En traditionell isracing-hoj är relativt omöjlig att putta omkring på is.
Kör så det ryker snörök
 
Varför ska man ha ett crossdäck fram när man ändå inte har det bak tycker du? Det funkar med denna kombination. Se bara här på Peters Vestmans hoj efter 6:15 in i filmen. Det går att köra fort med hemmagjorda däck:

http://www.youtube.com/watch?v=G6wL-XvsA0s



Jag brukar ha ett skydd på kylarna, men tack för tipset!


slippa allt jobb kanske?
med findubb lär man ha ännu bättre fäste?
grövre däck kanske är bättre?
vet inte hur det där håller men har åkt med cross som haft sådär som haft problem med punka lite då och då.
 
Om du kan så lägg en svetsloppa mellan bricka o mutter.
O tänk på att däcken ökar en hel del i omkrets när man kör. Det är ganska vanligt att slipa ner insidan på svingen innan man upptäcker detta (kanske främst ett problem med skruvade crossdäck, men åndå).
 
äre ingen som provat ett bakcrossdäck i 17" att lägga på framdäcket istället? borde ju finnas med findubb oså? :va lär ju funka bättre än skruvarna.

Finndubb på en ~200kg hoj med 160hk kommer nog inte hålla länge. Ska man köra sporthoj på is är nog detta vägen att gå.
 
Finndubb på en ~200kg hoj med 160hk kommer nog inte hålla länge. Ska man köra sporthoj på is är nog detta vägen att gå.

Jag är inte helt säker på att hästarna inte påverkar framhjulet knappt mätbart och lär ha en markkontaktvikt på några gram i snitt

Känns lättare att slava ihop ett hjul:D
 
Hmmm, tror också att skruvar med bricka på insidan
håller sig kvar bättre i 200+, men....

Vad blir centrifugalkraften från en bult med två brickor och en låsmutter i 200 km/h?
Å detta sedan gånger 224? :rolleyes:(bakdäcket)
Jag får det till ca 2.5 kg järnskrot.
Vad väger däcket i sig?

Kan bli spännande.

All credd till Mange för viljan dock! :tummenupp

Vill inte sitta här och racka ner, bara hjälpa till. (i mån av kunskap. :rolleyes:)

Vore kanske cool med en kamera som filma däckets beteende vid typ 100 km/h.

I dunno... :confused:
 
2tim för 384 dubb och inte styck hoppas jag :) e lite sugen själv att dra ut min på isen

Stämmer bra det! Totalt blir det ca 10 timmar att få 2 däck färdiga med allt borrande och skruvande...

Hmmm, tror också att skruvar med bricka på insidan
håller sig kvar bättre i 200+, men....

Vad blir centrifugalkraften från en bult med två brickor och en låsmutter i 200 km/h?
Å detta sedan gånger 224? :rolleyes:(bakdäcket)
Jag får det till ca 2.5 kg järnskrot.
Vad väger däcket i sig?

Kan bli spännande.

All credd till Mange för viljan dock! :tummenupp

Vill inte sitta här och racka ner, bara hjälpa till. (i mån av kunskap. :rolleyes:)

Vore kanske cool med en kamera som filma däckets beteende vid typ 100 km/h.

I dunno... :confused:

Jag har ju provat detta innan fast med ett bultmönster som inte var helt ok. Men nu tror jag det ska funka bra. Den gången satt jag skruvarna i rader. Den funkade kanon i kurvor men rakt fram så började det vobbla svinet. :död
 
Last edited:
Finndubb på en ~200kg hoj med 160hk kommer nog inte hålla länge. Ska man köra sporthoj på is är nog detta vägen att gå.

åkte med en snubbe som hade cr500 som formligen sköt dessa hemgjorda saker samt fick punka lite då och då.
han skaffa findubb sen funka de fint för han iaf. men nu va de snack om framhjul så hk är de ju inge snack om och findubb har man haft på africa twin så vikten lär ju hålla. :tummenupp
 
Snygga däck!
Och så är det mycket roligare med hemlagat! Fast jag ska ärligt säga att jag tog av M6-framdäcket o bytte till rallydubbat crossdäck fram, inför Speed Weekend.
För att få bort vikt och för att man inte vet vid vilken hastighet hemmagjort däck går sönder. Crossdäcket håller väl inte för vilka hastigheter som helst heller, men man måste våga lita på grejerna fram. Iaf om man ska ända till Funäsdalen...
Men med Vmax brukar "vi" bara tävla rakt fram på isen, så det är ju lite andra förutsättningar. Då står M6-hojarna kvar o spinner, medan de med spik redan passerat 60-fot...
Fast bak fick spikarna vara kvar inför Funäs, trots risken, men det var ju bra i modden i vintras.
Men i år blir det nog att komplettera med ett M6 i bak, glest med kort utstick, man vet ju inte vad det kan tänkas bli för väder denna gång.
Finndubb funkar säkert skitbra, iallafall framtill, men bak vet jag inte, om man har för mkt pulver. Men det gäller ju att hitta däck med rätt dimension och klossar att sätta finndubben i också. Finns inte till min.
Men det är mycket coolare med skruv o spik! I synnerhet om man gjort dem själv!
Och ja, bakdäcket "äggar sig" 2-3 cm på mitten och gör spår i svingen.:tummenupp
Hoppas vi syns i Funäs i vinter!
P.s. Jag loctitade alu-brickorna, (istf svets), innan tappade man en del, om man säger så. M6 med nyloc har inte lossnat, men jag loctitar de också, om jag åker till fjällen.
 

Bifogat

  • spikat.JPG
    spikat.JPG
    139.4 KB · Visningar: 813
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top