Isdäckstråden!

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Snart är det vinter, tjoho! Tänkte prova på att köra på isen, verkar vara så snuskigt dra-tasken-i-gruset-kul!

Har kollat igenom typ alla trådar med isdäck/dubbdäck whatever. Och det står olika saker typ så om vi samlade all info/tips här så vore det väldigt bekvämt (för mig :D)

Ska dubba ett par gamla slicks tänkte jag (180/55 -17") Ska köra M8 men vet inte vilken längd än. Provade 30mm (tror jag?) och då räknade jag ut att det kommer bli ca 1,5-2cm som sticker ut inkl mutter (bilden - de 4 brickorna illustrear däcket), är detta för lite? Om man vässar den lite. Tar jag längre så slår det i svingen.

Håkans Isdäcksskola (skitbra): http://photo.vtr.nu/MC/Icetires-HOWTO/

Bifogat

• DSCN1969 (Medium).JPG
    DSCN1969 (Medium).JPG
    85 KB · Visningar: 233
Hagster skrev:
Ingen som ska köra på is i vinter?

Är det värt allt jobb man lägger ner?

Ska prova på iskörning nu till vintern hade jag tänkt.
Ska också använda mig ev begangnade slicks och en massa bult.

Är det något man borde tänka på. Ska bultarna sitta i ett mönster ?
Vilken längd ska bultarna ha, hur mycket skall sticka ut ?

Kan man inte få bättre grepp med M6 än M8 ? Mata på en massa information så slipper man göra misstag.

Bra tänkt Hagster att sammla all information i samma tråd.

Dvdmaster skrev:
Ska prova på iskörning nu till vintern hade jag tänkt.
Ska också använda mig ev begangnade slicks och en massa bult.

Är det något man borde tänka på. Ska bultarna sitta i ett mönster ?
Vilken längd ska bultarna ha, hur mycket skall sticka ut ?

Kan man inte få bättre grepp med M6 än M8 ? Mata på en massa information så slipper man göra misstag.

Bra tänkt Hagster att sammla all information i samma tråd.

Har oxå tänkt prova detta i vinter. Enligt beprövade källor är det vässade M6 som gäller och dessa skall sitta i linjer (inte som de satt i ett BIKE-reportage) annars blir det väldigt ostabilt i lite högre fart.

Återkommer med mer info när vi påbörjat arbetet! :gnissla

Lite tips som jag läst mig till är att ha brickor på bulten. Både på insidan och utsidan för att den inte ska flexa för mycket.
Sedan ska tydligen gammal brandslang super och ha i däcket för att skydda slangen. (fråga närmaste brandstaion efter utrangerade slangar)

Hagster skrev:
Snart är det vinter, tjoho! Tänkte prova på att köra på isen, verkar vara så snuskigt dra-tasken-i-gruset-kul!

Har kollat igenom typ alla trådar med isdäck/dubbdäck whatever. Och det står olika saker typ så om vi samlade all info/tips här så vore det väldigt bekvämt (för mig :D)

Ska dubba ett par gamla slicks tänkte jag (180/55 -17") Ska köra M8 men vet inte vilken längd än. Provade 30mm (tror jag?) och då räknade jag ut att det kommer bli ca 1,5-2cm som sticker ut inkl mutter (bilden - de 4 brickorna illustrear däcket), är detta för lite? Om man vässar den lite. Tar jag längre så slår det i svingen.

Håkans Isdäcksskola (skitbra): http://photo.vtr.nu/MC/Icetires-HOWTO/
jag körde på isen i vintras, gjorde mina däck själv, änvände gamla touring däck metzler mez 4(ska va bättre än sportdäck pga: starkare stomme) sen va det bara å slipa skruv (M6 30 långa) och borra hål i däcken å skruva. ca 300 st i varje däck......

NEJ NEJ NEJ lägg inte ner jobb på det där för det blir aldrig bra...köp begade iceracing dubb iställe och sätt dom inte för tätt...2-3kr st är ett vettigt pris med brickor och allt...
/peter

använd dubb som man dubbar skoter mattor med! :tummenupp ...håller bra och skruvas i lätt..men jag har ingen anning om mcdäcket håller för skruvarna...
borde dom gö :va

ozeo skrev:
använd dubb som man dubbar skoter mattor med! :tummenupp ...håller bra och skruvas i lätt..men jag har ingen anning om mcdäcket håller för skruvarna...
borde dom gö :va
:nicka borde funka bra men är svindyr

Finns ett gäng i Östersund som åker sporthoj på isen. (mins ej adressen)

Hagster: ge fan i att dubba :D då kör du ifrån mig i vinter :3freak

Eller kanske inte :va äh du drar i backen :D :arsele

Finns det inte några crossdäck med dubb i 17" man kan använda istället. Måste ju bli bra mycket bättre i längden.

peter the great skrev:
NEJ NEJ NEJ lägg inte ner jobb på det där för det blir aldrig bra...köp begade iceracing dubb iställe och sätt dom inte för tätt...2-3kr st är ett vettigt pris med brickor och allt...
/peter

jag håller med, varför hålla på att jävlas med bult & mutter när det finns riktiga grejer....
själv har jag köpt 6000 beg isracingdubb, dom är lite slöa men det ska slipas som fan i höst...
sen har jag sett film på någon här på forumet som körde med bult(dock oslipade) å det så inte kul ut.
kolla på dessa killar iceroadracing
du ska kunna skrapa knät på isen, då är det kul....

Vegas skrev:
jag håller med, varför hålla på att jävlas med bult & mutter när det finns riktiga grejer....
själv har jag köpt 6000 beg isracingdubb, dom är lite slöa men det ska slipas som fan i höst...
sen har jag sett film på någon här på forumet som körde med bult(dock oslipade) å det så inte kul ut.
kolla på dessa killar iceroadracing
du ska kunna skrapa knät på isen, då är det kul....
fett vad ska du ha för 600dubb?

Hur ser dessa isracingdubb ut ? Hur sätts de fast, är det samma princip som med bult Dvs mutter och bricka.

Gör ungefär såhär... fast med isracingdubb

http://photo.vtr.nu/MC/Icetires-HOWTO/

Bakdäcket sitter det aaaalldeles för tätt, så även fram
totalt gick det åt 500 skruvar, isracedubb kanske du behöver max 300

I ett lämpligt mönster ...
Rakt mönster så som jag gjorde är ju OK... men när man kör rakt fram så är ju alla dubbar efter varandra i rad och ger inte sååå bra fäste...

zikzak mönster av nåt slag borde va bäst

//håkan

Så här ser mina däck ut... :yoparty Tagit med mob kamera i dåligt ljus :död

Bifogat

• Bild000.jpg
    Bild000.jpg
    75.6 KB · Visningar: 154
håkan skrev:
Gör ungefär såhär... fast med isracingdubb

http://photo.vtr.nu/MC/Icetires-HOWTO/

Bakdäcket sitter det aaaalldeles för tätt, så även fram
totalt gick det åt 500 skruvar, isracedubb kanske du behöver max 300

I ett lämpligt mönster ...
Rakt mönster så som jag gjorde är ju OK... men när man kör rakt fram så är ju alla dubbar efter varandra i rad och ger inte sååå bra fäste...

zikzak mönster av nåt slag borde va bäst

//håkan

hade vassa m6 bult o mutter o brickor på crossen förra vintern. ca 500 i varje däck. efter varge körning så hade det lossnat en jävla massa muttrar. har provat med locktight och även med körnslag på gängorna men inget hjälpte. tills slut blev däcket utmattat och då lossnade hela hela dubben och det blev stora hål i däcket. men det var kul så länge det varade. :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT