Isdäck till sporthoj?

is däck till sporthoj

Tjenare Peter!
Jag skulle villja veta priset på en uppsättning grymma isdäck.
Skulle vara som en dröm att kunna träna även på vintern.

Mvh Hasse




Kan fixa grymma isdäck i 120/190 dimension...slipade o härdade m6:or ca 20 mm utstick = stoppies,knäskrap o bakhjulsåka inga problem.
/ Peter i Luleå 070-6336980[/QUOTE]
 
Nu är det på gång! Får hoppas att det funkar...
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    111.9 KB · Visningar: 251
  • 1.jpg
    1.jpg
    139.1 KB · Visningar: 261
Vad man ser att många gör är att dom sätter dubben i rader i rotationsriktningen. Det gör ju att man inte får riktigt lika bra effekt som om man förskjuter dubben mot varandra så man får fler linjer i rotationsriktningen.
Nu lär det ju bita rätt bra ändå med utsticket och mängden dubb.
Men som sagt, ngt att tänka på till nästa gång :)
//Tobbe
 
AleX skrev:
2476123 Jag tror att det bästa är om man skaffar sig regndäck eftersom dessa är mjukare och på vintern är det kallt.... dessutom har de mönster

utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.
 
WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.
Visst har mönstret en viss inverkan, frågan är bara om den inverkan på denna typen av däck är ngt att fundera över.
Har man grovt mönster så har man ju plats för mer löst matrial i däcket innan dubben lyfts från isen. Men som sagt, med 20mm utstick så har jag svårt att se att det skulle bli ngn skillnad som spelar roll om man ska leka lite på isen.
//Tobbe
 
Så här ser framdäcket ut än så länge. Raderna är förskjutna mot varann:
 

Bifogat

  • Isdäck 004.jpg
    Isdäck 004.jpg
    116.5 KB · Visningar: 383
  • Isdäck 014.jpg
    Isdäck 014.jpg
    114.3 KB · Visningar: 238
  • Isdäck 019.jpg
    Isdäck 019.jpg
    127.5 KB · Visningar: 226
undrar om det är stor skilnad på o slipade skruv eller spetsiga? hur många fick du i bakdäcket? (en som måste betala för skruv o bullt o bricka)
 
gismo skrev:
2621113 undrar om det är stor skilnad på o slipade skruv eller spetsiga? hur många fick du i bakdäcket? (en som måste betala för skruv o bullt o bricka)

Vad jag hört så ska det vara bättre med slipade. Det går ju inte att köpa de så spetsiga eller? Jag har satt 300 st i varje däck.
 
WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.

Ja kan gå i god för det men ejj tyvär utveckla för mkt.
Men jag har iaf erfarenhet från hemmagjort offroad-däck (Kan fota det imorn).
Det var riktigt bra fäste Tills det började slira, då vart det helt plötsligt Mkt sämre.

Det blev som någon sa Sågmönster i isen och isen imällan sågmönstret vart helt oberörd.
Ungefär såhär såg det ut i isen. |..|..|

| = där skruvarn grävt.
. = Oberörds is (Alltså massa fäste som inte utnyttjas!)
 
WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.

Min tankegång kring det hela är att
eftersom ett regndäck kräver "kylning" för att inte smälta bort så istället för att vara skithårt när de e kallt så är det istället medelhårt-hårt.
Ett vanligt däck borde väl däremot vara skithårt när de e kallt.. och då kan inte däcket röra sig lika lätt.

Så enligt min mening så blir däcket mer rörligt om man kör med regndäck med dubb.

Sen angående mönstret...
om du tänker dig en pulka som är helt slät på under sidan.
sätter du i en spik så att den sticker ut 20mm... så lär inte det förändra så värst mycket om den inte går ner i något hårt.
Men om man däremot har en "klack" som regndäck har så får man mer "motstånd" i snön
dvs den "skottar"
Och när man ska ut o köra på isen o det ligger lite snö så anser jag att den e bättre att ha regndäck med dubb än slicks med dubb, för att om dubben inte får tag på isen (för mycket snö tex) så har du noll fästa med slicks... medans man man regndäck kanske har 10% fäste för att däcket är "rörligare" samt har "klackarna" som plogar i snön..
 
gismo skrev:
2621113 undrar om det är stor skilnad på o slipade skruv eller spetsiga? hur många fick du i bakdäcket? (en som måste betala för skruv o bullt o bricka)
Det är en väldig skillnad på oslipade och slipade. Körde med oslipat och då spann den så fort jag släppte upp kopplingen, nu kör jag slipat och har inga problem att koppla upp den oavsett hastighet.
 
Vad kostar det med 600 bult, brickor och nylockmuttrar? Ska ju byta däcken på min ena mc så då kan man kanske lika gärna göra lite terapi arbeta av det också med ett slutligt nöje hehe..
 
Bäbbe skrev:
2640556 Vad kostar det med 600 bult, brickor och nylockmuttrar? Ska ju byta däcken på min ena mc så då kan man kanske lika gärna göra lite terapi arbeta av det också med ett slutligt nöje hehe..


Jag vet inte! Kom över mina gratis.
 
MangeH skrev:
2641137 Jag vet inte! Kom över mina gratis.

hehe jasså.. ja vissa har det bra.
Jag får ta och kolla upp det imon då.
Hade ju vart it grymt kul att köra i vinter.
 
Xyron skrev:
2643152 Har du hunnit prova det däcken, vart det bra fäste? :)

Nej, det är lite dåligt med is här nere. Dröjer nog till februari innan det går att köra tyvärr.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top