isdäck på husaberg motard -07??

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
Har lust att köpa ett par enduro / cross fälgar till min husaberg för att lägga på isdäck... nu undrar jag om jag kan åka med motard bromsarna?? vilka fälgar passar till husaberg motard -07 ?? vet någon oxå vad de är för axel diameter på den?? någon kanske rent av sitter på fälgar som ni vill sälja??

Mvh Strömberg

Ska du köra med motard bromsok så måste du distansera på axeln samt lika mkt till bromsskivan - då funkar det bra. Har du inga distanser så slår ekrorna i oket = funkar ej (såvida du inte vill slipa bort lite på oket). Hjul från -03 och framåt passar alla ktm EXC modeller - hur långt tillbaka i årsmodellerna på husorna är jag lite osäker på så det får ngn annan fylla i..

Ska du köra med motard bromsok så måste du distansera på axeln samt lika mkt till bromsskivan - då funkar det bra. Har du inga distanser så slår ekrorna i oket = funkar ej (såvida du inte vill slipa bort lite på oket). Hjul från -03 och framåt passar alla ktm EXC modeller - hur långt tillbaka i årsmodellerna på husorna är jag lite osäker på så det får ngn annan fylla i..

Fan va fint med snabbt svar.. tackar... :tummenupp

ja ska alltså distansera oket utåt?? + skivan lika mycket?? eller vad mena du med att "distansera på axeln"??
Nej slipa i oket vill jag inte...
några tips på om ni vet någon som säljer det jag söker??

Alltså hjulet distanseras utåt så du har förstått rätt (jag som förklara kass:)) + att du sätter lika stora distanser till alla skruvarna till bromsskivan. Fick tips om 3-4 mm när jag gjorde mina men det räckte inte - gör dem 6-7 är dock mitt tips då det inte räckte på min (års -06):tummenupp

okay... fint att du redan provat...man lägger en distans på vänstersidan av däcket alltså, sett framifrån?? har du några bilder på detta som du vill dela med dig?? kanske på de färdiga resultatet? en fråga till... de är alltså samma bult cirkel till bromsskivorna på enduro / cross fälg som på motard??

Last edited:
Då det gäller de äldre husorna så är jag som sagt inte säker på vad det är för axel. På ktm:s EXC-modeller, alltså enduro och inte cross, så passar hjulen rakt av på Husaberg -06 i alla fall och med största sannolikhet även -07. Det är ktm:s -03 års och nyare alltså.. Du sätter alltså en distans på axeln på samma sida som skivan sitter på hjulet + då lika tjockt på skruvarna till bromsskivan. Jag har inga bilder på det men jag vet att det finns en tråd ngnstans som jag startade när jag skulle göra det och i den finns det bild på det:tummenupp

Då det gäller de äldre husorna så är jag som sagt inte säker på vad det är för axel. På ktm:s EXC-modeller, alltså enduro och inte cross, så passar hjulen rakt av på Husaberg -06 i alla fall och med största sannolikhet även -07. Det är ktm:s -03 års och nyare alltså.. Du sätter alltså en distans på axeln på samma sida som skivan sitter på hjulet + då lika tjockt på skruvarna till bromsskivan. Jag har inga bilder på det men jag vet att det finns en tråd ngnstans som jag startade när jag skulle göra det och i den finns det bild på det:tummenupp

då kommer det en till då... skiljer det sig på enduro å cross fälgarna från KTM??alltså axeldiameter? fan va ja frågar känner jag, men vill ju inte köpa fel i onödan.. eller passar båda?? men jätte tack så länge... vill åka på isen.... ska leta efter din tråd... :tummenupp

Är ganska säker på att det INTE är samma men jag är inte 100% på det tyvärr, kolla på enduromx.com då där finns ganska mkt speciellt för enduro & cross om du inte redan varit där - har sett titt som tätt där när jag letade i alla fall..

Samma axeldiameter på enduro, cross och supermoto med samma årsmodell av KTM och Husaberg.
Dock är enduro bakfälgen 18" och cross 19". För findubb är det väl absolut störst sortiment av 19"-däck. Enduro dubb spelar ingen roll, finns gott om det till bägge dimentionerna. Vet dock inte om någon av dimentionerna skulle vara bättre än den andra för ren isåka.

Samma axeldiameter på enduro, cross och supermoto med samma årsmodell av KTM och Husaberg.
Dock är enduro bakfälgen 18" och cross 19". För findubb är det väl absolut störst sortiment av 19"-däck. Enduro dubb spelar ingen roll, finns gott om det till bägge dimentionerna. Vet dock inte om någon av dimentionerna skulle vara bättre än den andra för ren isåka.

okay, tack för hjälpen... blir till å leta upp fälgar nu... någon som har ett par å kan avvara?? köper direkt... :yoparty

Durodäcken(som nog är vanligast)har kraftigare stomme på 19" och det gör stor skillnad på livslängd och grepp.

okay... tack för tipset... då får de bli sånna... e de stor skillnad på att köra med endurodubb å finndubbat??

här har du en länk om du nu inte redan har hittat den, hade själv stor nytta av den när ja precis som du gick i dom tankarna att lägga på endurohjul.
för mej blev de alldeles lagom med 6mm som distans.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147178&highlight=endurohjul

såg denna igår... men tack för hjälpen :tummenupp

Last edited:
Durodäcken(som nog är vanligast)har kraftigare stomme på 19" och det gör stor skillnad på livslängd och grepp.

Vad brukar de vara för dimentioner på fram respektive bakdäck när man åker på Duro finndubb med 21" fram å 19" bak??

Ska du bara köra fort på is så är ju Finndubben bra.
Men om du har tänkt att ev åka både grusväg och is så är det endurodubbat du ska ha. Troligtvis så kommer du ha mera nytta av ett par endurodubbat. Som även dom har bra grepp om du köper ett par som är bra dubbade. Tex Trelleborg.

En till sak som du bör tänka på är att dubbarna tar gärna i stänkskyddet som sitter vid svingaxeln, den där lilla svarta.
För att slippa det problemet så köp en sving från en enduro, dom är 1cm längre. Brukar finnas beggade på Blocket, runt 1000:- brukar dom ligga på.

//Johan

Vad brukar de vara för dimentioner på fram respektive bakdäck när man åker på Duro finndubb med 21" fram å 19" bak??
3,00-21" och 3,50-19"

En till sak som du bör tänka på är att dubbarna tar gärna i stänkskyddet som sitter vid svingaxeln, den där lilla svarta.
För att slippa det problemet så köp en sving från en enduro, dom är 1cm längre. Brukar finnas beggade på Blocket, runt 1000:- brukar dom ligga på.

//Johan
Men det funkar ju med 19" om man hjulet långt bak i justeringen,och för 1000:- får man sådär 20st stänkskydd.

Last edited:
3,00-21" och 3,50-19"

Fint... tyckte dom verka smala dom jag köpte...men då har ja fått rätt alltså..
svarvade distanser å flytta hjulet 6mm idag.. blev kanon. :tummenupp
så tack för hjälpen ni som hjälpt mig på vägen till ett lyckat resultat...
om allt funkar så blir de en kanon dag imorrn!! :yoparty

Ska du bara köra fort på is så är ju Finndubben bra.
Men om du har tänkt att ev åka både grusväg och is så är det endurodubbat du ska ha. Troligtvis så kommer du ha mera nytta av ett par endurodubbat. Som även dom har bra grepp om du köper ett par som är bra dubbade. Tex Trelleborg.

//Johan

Nära är de ja... men inte gör de nått... å ryker skiten med så får man väl köpa en ny... :) som sagt.. får många såna för 1000 spänn..

Last edited:
någon som vet ifall dubbarna tar i svingen ifall man kör med 18" fälg och supermoto-sving, eller är det bara om man kör med 19"-fälg?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman