ISA Hastighetsbegränsning

  • Thread starter Thread starter GuW
  • Start date Start date
Men, varför?

Varför är det så fruktansvärt farligt med hastighet?

Ingen dör ju i trafiken (i princip) av ca 98000 döda i Sverige 2020 så var 190 av dem i trafiken.
Det är knappt 2 promille.
Då kan man anta att några av dessa var självmord.
(inte direkt ovanligt att någon som blivit lämnade av fru jobb etc sopar in i fören på en lastbil eller valbart träd)

Kanske man skulle sätta denna energi och resurser på att jaga något som ÄR farligt istället. Cancer, hjärt- & kärlsjukdomar, psykisk ohälsa.

Något som kanske förbättrar levnadskvaliteten istället för att anfalla den med allt man kan tänkas komma på.
Varje människa vi räddar från att dö i trafiken kommer dö på annat sätt. Livet är livsfarligt.
 
Men, varför?

Varför är det så fruktansvärt farligt med hastighet?

Ingen dör ju i trafiken (i princip) av ca 98000 döda i Sverige 2020 så var 190 av dem i trafiken.
Det är knappt 2 promille.
Då kan man anta att några av dessa var självmord.
(inte direkt ovanligt att någon som blivit lämnade av fru jobb etc sopar in i fören på en lastbil eller valbart träd)

Kanske man skulle sätta denna energi och resurser på att jaga något som ÄR farligt istället. Cancer, hjärt- & kärlsjukdomar, psykisk ohälsa.

Något som kanske förbättrar levnadskvaliteten istället för att anfalla den med allt man kan tänkas komma på.
Hastighet är farlig visar statistiken! :7peta
Jag är fortfarande förvånad att andemeningen med Noll Vision inte gått fram...
Det genomgripande med Noll Vision är att olyckor inte går att undvika. Därmed måste man minska konsekvenserna av en olycka.
Därför är Tragikvärket inte intresserad av att undvika olyckor, aktiv säkerhet, utan olyckans konsekvenser ska inte betyda död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.
Högre hastighet betyder större krockvåld, alltså är högre hastighet något som måste undvikas. :fakta
Tragikvärket tror heller inte på information men det behövs inte. Noll Vision är att hålla hastigheten då en olycka inte betyder död eller allvarlig skada.:huvet

Tio gånger fler självmord är en annan statistik och bekymrar inte Tragikvärket. Det viktiga är hur vi dör. Det syns inte lika våldsamt när någon dör av partiklar från dubbdäck jämfört med den som dör i trafiken, utan dubbar. Att det är tiodubbelt fler som dör av partiklarna jämfört med antalet som räddas av dubbdäck behöver man inte bry sig om.

Hastigheten går att mäta medans om du själv bestämmer en säker hastighet, och därmed undviker olyckor, inte går att mäta. Därför kommer den mätbara hastigheten alltid vara det viktiga. För även om många av oss har omdöme så...
 
Hastighet är farlig visar statistiken! :7peta
Jag är fortfarande förvånad att andemeningen med Noll Vision inte gått fram...
Det genomgripande med Noll Vision är att olyckor inte går att undvika. Därmed måste man minska konsekvenserna av en olycka.
Därför är Tragikvärket inte intresserad av att undvika olyckor, aktiv säkerhet, utan olyckans konsekvenser ska inte betyda död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.
Högre hastighet betyder större krockvåld, alltså är högre hastighet något som måste undvikas. :fakta
Tragikvärket tror heller inte på information men det behövs inte. Noll Vision är att hålla hastigheten då en olycka inte betyder död eller allvarlig skada.:huvet

Tio gånger fler självmord är en annan statistik och bekymrar inte Tragikvärket. Det viktiga är hur vi dör. Det syns inte lika våldsamt när någon dör av partiklar från dubbdäck jämfört med den som dör i trafiken, utan dubbar. Att det är tiodubbelt fler som dör av partiklarna jämfört med antalet som räddas av dubbdäck behöver man inte bry sig om.

Hastigheten går att mäta medans om du själv bestämmer en säker hastighet, och därmed undviker olyckor, inte går att mäta. Därför kommer den mätbara hastigheten alltid vara det viktiga. För även om många av oss har omdöme så...
Det är inte snällt att kalla trafikverket för tragivärket. Har man inget snällt att säga ska man vara tyst enligt Herr W.
 
Hastighet är farlig visar statistiken! :7peta
Jag är fortfarande förvånad att andemeningen med Noll Vision inte gått fram...
Det genomgripande med Noll Vision är att olyckor inte går att undvika. Därmed måste man minska konsekvenserna av en olycka.
Därför är Tragikvärket inte intresserad av att undvika olyckor, aktiv säkerhet, utan olyckans konsekvenser ska inte betyda död eller allvarlig skada, passiv säkerhet.
Högre hastighet betyder större krockvåld, alltså är högre hastighet något som måste undvikas. :fakta
Tragikvärket tror heller inte på information men det behövs inte. Noll Vision är att hålla hastigheten då en olycka inte betyder död eller allvarlig skada.:huvet

Tio gånger fler självmord är en annan statistik och bekymrar inte Tragikvärket. Det viktiga är hur vi dör. Det syns inte lika våldsamt när någon dör av partiklar från dubbdäck jämfört med den som dör i trafiken, utan dubbar. Att det är tiodubbelt fler som dör av partiklarna jämfört med antalet som räddas av dubbdäck behöver man inte bry sig om.

Hastigheten går att mäta medans om du själv bestämmer en säker hastighet, och därmed undviker olyckor, inte går att mäta. Därför kommer den mätbara hastigheten alltid vara det viktiga. För även om många av oss har omdöme så...
Mao.

Man är lat...

Edi: Nu är ju det här en EU grej, och inte trafikverket / nollvision
 
Det är inte PK att köra motorfordon. Framför allt ska man inte ha kul när man gör det.
Det är ju inte direkt begränsat till motorfordon.

I allmänhet så verkar det finnas någon form av åsikt att sådant som görs för att ha kul, är på något sätt onödigt och därför behöver förbjudas.
Tillika så är det absolut farligaste för människor i arbetsför ålder psykisk ohälsa.
-Hur i hela helvete tänker man där?

Sedan finns det ju en genomgående tråd i folkmassan att allt som man inte gillar själv skall förbjudas.
-Förbanna även sådant som inte är viktigt för dig själv behöver kunna vara viktigt.

Som exempel;
Jag skiter blanka fan i golf, men jag tycker absolut att det ska få anläggas golfbanor om det ger folk glädje och stimulerar ekonomin.
Fast sedan finns det golfmänniskor som vill ha sin golfbana, men om tex jag vill anlägga en motorbana, då är det mitt i allt "önödigt" & "stör" och måste promt förbjudas.

Lite mer "live & let live" måste få finnas!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top