Is tjocklek?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Ja, som rubriken säger...
Hur tjock is bör (läs SKA) det vara för att det är säkert att köra hoj på isen?
Jag skulle gissa på en 4-5cm...

Anledning till att jag vill veta är för att jag vill planera in ett "annandags räjs" :kocko

Det vore najs att komma ut först på isen i år..

Är det kärn is så håller nog 4-5cm men skulle inte rekomendera att du far ut med hojen på det. Isen kommer förmodligen svikta en del och åker du på samma ställe fler än en gång så har du ju slitit upp isen så pass så dem blir tunnare. Jag ger mig inte ut om det inte är minst 10cm iaf, inte kul om man åker genom isen med hojen.

tycon1 skrev:

Anledning till att jag vill veta är för att jag vill planera in ett "annandags räjs" :kocko

10cm kan i vissa fall hålla för en bil och i andra fall knappt hålla för en skridskoåkare.

Bara en fingervisning om vad det handlar om. Jag åker själv långfärdsskridskor ibland och har läst lite om is. Ett tips är att läsa på sidor om långfärdsskridskor. Det finns inget säkert mått att ange. Man får borra och uppskatta isens hållfasthet.

Åker man som jag på en stor lång vik, så finns det faror hela tiden.
Utlopp :död
broar :död
smala sund :död

Isdåbbar runt halsen räddar liv.

Last edited:
tycon1 skrev:

När brukar man kunna börja köra på skären?

haller_isen.jpg

Jag skulle inte våga mig ut om de inte är mer än 15cm. Borrar alltid på flera ställen först.
Fränt att SMHI har en cross med i faktarutan :yoparty

Evil M skrev:
Är det kärn is så håller nog 4-5cm men skulle inte rekomendera att du far ut med hojen på det. Isen kommer förmodligen svikta en del och åker du på samma ställe fler än en gång så har du ju slitit upp isen så pass så dem blir tunnare. Jag ger mig inte ut om det inte är minst 10cm iaf, inte kul om man åker genom isen med hojen.

Jo det jag menade var att om isen skulle hålla överhuvudtaget om den var 4-5cm tjock! För jag vet att den kan vara så tunn på vissa ställen även om resten av sjön är 10cm!

men man borde kunna anse det som säkert om det är en minst 10cm på alla håll och kanter då asså! :)

...och på större ytor så kan det bildas råkar även när det är tjock kärnis, pga att vinden trycker undan isen. Inte kul att köra ner i en bred råk där det ligger en tunn nybildad isskorpa. Vissa vatten är farligare än andra, så man bör lära sig av de som åker skridskor o.d. på just det stället (råkar bildas ofta på samma ställe från år till år). Jag har alltid med mig isdubbar runt halsen och visserligen har jag kört själv ibland, men då bara när det varit 40-50cm kärnis och plogad bana. Finns det den minsta risk för hållbarheten så ska man vara två eller fler som kör.

ähh va fan. Förra året åkte både plogtraktor o hoj genom isen :rolleyes: . Lite motgångar måste man ta om man ska ut på tunn is. :tomten :3freak

SM 570 RR skrev:
ähh va fan. Förra året åkte både plogtraktor o hoj genom isen :rolleyes: . Lite motgångar måste man ta om man ska ut på tunn is. :tomten :3freak

Det är därför man plogar med en lätt kawa 300cc 4hjuling! :tummenupp
Funkar perfa..men det tar en liten stund, fast det är det ju värt!

tycon1 skrev:
Det är därför man plogar med en lätt kawa 300cc 4hjuling! :tummenupp
Funkar perfa..men det tar en liten stund, fast det är det ju värt!

Har provat det. Har man ett par kilometer lång bana så tar det ju en vecka att ploga med en fyrhjuling. Fryser det dessutom på och snön blir hård så är det kört. :gnissla

Jag har provat att köra ubåt med en husaberg 650! funkade skitbra kom körandes i 80/100 knyck på 30cm (våris= porös) kände att baken började gå igenom slog på fullt och siktade på land klarade 50meter sedan bar det igenom!! hoppade av i sista stund planade upp på säkrare is, bara styret var ovan is. Husabergnigsarbetet gick bra. Men då fick jag bada :lol

Har en 5tons traktor plogat banan då känner sig heda säker iaf, men som sagt, inget före nyår :tummenupp

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025