Is/skogs-maskin av sporthoj...?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Is/skogs/grus-maskin av sporthoj...?

Har ju ögonen öppna efter något nytt roligt just nu och de gamla tankarna på en "bastard" börjar komma upp till ytan igen.
En sporthoj som byggts om lite grann för att användas på isen eller på grusvägar.
Någonting som kan köras när som helst oavsett väder och terräng. Någonting som man inte är så djävla rädd om liksom.

Tankarna går i följande spår:
-Torrvikt under 200 kg
-Effekt över 100 hästar
-Billig
-Hållbar
-Skall tåla kyla

Så vad bör man leta efter och ha i åtanke vid letandet?
Tips, ideér, erfarenheter på vad som skulle kunna tänkas fungera?
Vilka modifieringar måste göras?
Osv..


Bilderna stulna från nätet, troligtvis några gamla SH-medlemmars hojar också. :)
 

Bifogat

  • AA_11.jpg
    AA_11.jpg
    77.4 KB · Visningar: 161
  • AA_17.jpg
    AA_17.jpg
    92.2 KB · Visningar: 154
  • AA_16.jpg
    AA_16.jpg
    99.9 KB · Visningar: 133
  • AA_15.jpg
    AA_15.jpg
    68.5 KB · Visningar: 155
  • AA_14.jpg
    AA_14.jpg
    92.4 KB · Visningar: 120
  • AA_13.jpg
    AA_13.jpg
    74.2 KB · Visningar: 285
  • AA_12.jpg
    AA_12.jpg
    87.6 KB · Visningar: 212
Last edited:
RF900 skulle kunna funka. :)
Fast den var lite dyr, 10-15 prutat och klart, typ.

Det jag är ute efter skall vara liksom helt fel i hojvärlden. Typ dessa:

[YOUTUBE-ID]k24j3iyyHpM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]N-DuzXcQ4qM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]8eU8ElGkDqc[/YOUTUBE-ID]
 
Fördelen med en gammal Gixxer är att de har 18" fram och bak samt är väldigt lätta.
 
Fördelen med en gammal Gixxer är att de har 18" fram och bak samt är väldigt lätta.
Ah, lättare att hitta vettiga endurodäck.
:tummenupp
Bra tips att tänka på.

Ah, lättare att hitta vettiga endurodäck.
:tummenupp
Bra tips att tänka på.

Hur är det med tåligheten för minusgrader på gammelGixxrarna?
Vilket är att föredra då, luft/olje-kyld eller vattenkyld?
 
Last edited:
Ah, lättare att hitta vettiga endurodäck.
:tummenupp
Bra tips att tänka på.



Hur är det med tåligheten för minusgrader på gammelGixxrarna?
Vilket är att föredra då, luft/olje-kyld eller vattenkyld?



Så länge du har rätt mängd glykol i vattnet så spelar det ingen roll.
Ska du gå fullt ut så kan man hälla i en tunnare olja så kallstarten bli lite lättare.
 
Sånt här är roligt! Har kört med 2 olika gsxr 1000 på is och det är ju en annorlunda känsla. Jag tror att det är bäst att satsa på grovmönstrade däck med lite finare dubbar än de hemmagjorda jag hade med slipade m6 och mutter. Hade planer om man inte kunde slänga på crossdäck på fightern jag hade och dra ett varv på någon crossbana bara för skojs skull men det blev aldrig av...
 

Bifogat

  • 2007_0224Iskörning0027.jpg
    2007_0224Iskörning0027.jpg
    99.5 KB · Visningar: 98
gör de riktigt isf
detta är ju en sv650 men gå på en tl1000
smal och vikten går säkert o få ner.
köp en cross med skuren motor och plocka över delar.
gaffel, sving dämpare mm
går säkert att reggbes ett sånt bygge.
använd orginal 17" fälgar som motardsulor
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_tl_1000_s_streetfighter_33701294.htm?ca=4&w=3


dirtstrom.jpg

SV650dirtbike.jpg
 
Last edited:
TL1000 -97/-98 = sprucket styrhuvud (förr eller senare)
Dessutom är de snuskigt dyra för att vara ett problembarn.
Även om jag gillar iden.

Tanken är väl att sakta men säkert plocka över prylar som införskaffas under tiden den rullar. Låta polaren med svart bälte i E-bay göra det han är bäst på liksom.


Denna då?
Suzuki GSX-R600 -97
 
Några till inspirationsbilder på hur man kan få till det...
 

Bifogat

  • AA_21.jpg
    AA_21.jpg
    189.6 KB · Visningar: 104
  • AA_22.jpg
    AA_22.jpg
    139.5 KB · Visningar: 88
  • AA_23.jpg
    AA_23.jpg
    144.8 KB · Visningar: 289
Eller bara hitta en gammal honda 500cc 2-takt cross :) kan man köra ihjäl sig på!
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top