Is läget? Är du ute på isarna?

Ellinor

Rospiggan
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
FZR 600 -92.
Hej! Är du ute på isarna någonting?

Vad gör du då? Promenerar? Pimplar? Isjakt?
Kör något fordon? Svävare?
Pulka? Barnvagn? mm mm..

Genom jobbet har det blivit svävare en gång i år.
Och båt "genom" några gånger.

Just nu vågar inte jag gå ut på isarna. Dom är skit dåliga.
Om ni ska ut: Kör inget fordon och ha isdubbar med er.

Om ni nu inte bor norr över. Och har 30cm tjock is.:)

Hej! Är du ute på isarna någonting?

Vad gör du då? Promenerar? Pimplar? Isjakt?
Kör något fordon? Svävare?
Pulka? Barnvagn? mm mm..

Genom jobbet har det blivit svävare en gång i år.
Och båt "genom" några gånger.

Just nu vågar inte jag gå ut på isarna. Dom är skit dåliga.
Om ni ska ut: Kör inget fordon och ha isdubbar med er.

Om ni nu inte bor norr över. Och har 30cm tjock is.:)

Vi har haft plogad isbana länge nu, kört alla möjliga fordon där, men nu är det ingen som ids ploga längre. :tummenupp

För ett par år sedan höll jag uppe en isbana hela vintern för ungarna att köra bil på, men det blev för populärt, det gjorde absolut inget att det var motorcyklar där och körde, men när det började vara bilar där hela nätterna och köra sönder banan så tröttnade min far som bor 25 meter ifrån bandepån.

Nu får någon annan ploga någonstans, jag har gjort mitt.

10 cm KÄRNis vid lådna (sthlms skärgård)

Ja, vikarna är frusna. Lika med i Mälaren. Det börjar att frysa på i Furusundsleden också. Men där det är öppet från havet är det rätt så isfritt.
Men två personer, redan i år(vad jag vet) har gått igenom och omkommit.
Så den är inte pålitlig överallt.

Isarna i södra Dalarna kan jag meddela är mer eller mindra odugliga, vilket många säkert inte vet om (tyvärr). Har varit kallt länge nu men snölagret isolerar alldeles för bra. La ut en mörtstuga under mellandagarna o då var det nästan 10 cm fin hård is. Nu i veckan var det ca 2-3 cm is o lite så där lagom svampig. Så man ska nog ta det lite easy med isarna om man inte bor i lapplandia.

Svävare? Skoj! Vad jobbas det med?

En kollega har nästan lyckats lura i mig att bygga en isjakt... Bor man vid en glorifierad vattenpöl och vill segla så är det väl enda chansen.

25-30 cm kärnis nere på sjön här. Åker bil och XR varje helg. :yoparty

Fina isar här omkring, vi har varit ute sedan det var ca 15cm. Fyrhjuling för mig i år så då räcker det med några centimeter om man ska vara kinkig men en 10:a är mitt krav iaf. Med bil så kör vi på 20cm bra is och hoj mellan 12-15 minimum.
Men som sagt, det ska vara en BRA IS.
Förra året åkte jag igenom med traktor när jag plogade, i efterhand fick jag reda på att det var ca 6 meter djupt där också. Då var jag inte speciellt kaxig men huvudet var med och jag var snabbt ur traktorn och på fast is. Dock så sjönk inte traktorn då det var dubbelis just där. Så jag fick klättra ut dit igen och fästa en bogserlina och sedan gasa fullt samtidigt som jag blev dragen. Roligt!

2766484 Isarna i södra Dalarna kan jag meddela är mer eller mindra odugliga, vilket många säkert inte vet om (tyvärr). Har varit kallt länge nu men snölagret isolerar alldeles för bra. La ut en mörtstuga under mellandagarna o då var det nästan 10 cm fin hård is. Nu i veckan var det ca 2-3 cm is o lite så där lagom svampig. Så man ska nog ta det lite easy med isarna om man inte bor i lapplandia.
Nja här va det snöfritt 1 2 vekor när dom la sig och nu är det väll en 3 cm ovanpå.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg