IS Körning

Hej.

Efter en dag på isen så har Rolle plogat bort den snön som har kommit.
Det var ca20-30cm snötäcke så det tog sin lilla tid.

Vi räknar med att komma igång som vanligt vid 11:00, ska finskotta med Illern på morgonen.

Väl mött.

Thomas

Fan va kul det var idag. Riktigt bra jobbat Thomas o LG.

Thomas varnade oss för att det kunde vara lite vatten på ena sidan av banan. Men så illa kunde det ju inte vara :)
Så första varvet möter man vattnet som frusit på och direkt spricker isen och framhjulet sjunker ner 2-3dm. Så det var ju bara att hålla gasen och fötterna nere i vattnet för att styra mellan isflaken. Lite lätt deprimerad blev man ju med stövlarna fulla av isvatten.

Så vi gjorde en genväg förbi vattnet och efter att Thomas o LG lagat illern så gjordes en ny slinga och breddning av befintlig bana.

För er som åker dit imorgon så kommer ni få en kanonbana :banana Vi har ju knappt hunnit köra in nya dragningen :D

Hinner inte lägga upp film från dagens körning, kommer imorgon.
 
Vill tacka alla som hjälpte mig då jag skadade mig på isen idag.

Jag hade ruskig tur klarade senor och muskler så det enda som blev var 12 stygn i skinnet.

Kändes bra att man "bara" hade finndubb.

MVH Oskar
 
Vill tacka alla som hjälpte mig då jag skadade mig på isen idag.

Jag hade ruskig tur klarade senor och muskler så det enda som blev var 12 stygn i skinnet.

Kändes bra att man "bara" hade finndubb.

MVH Oskar

Uch då! Vad hände? Tur att du klarade dig undan med "lättare" skador. Krya på dig!
 
Vill tacka alla som hjälpte mig då jag skadade mig på isen idag.

Jag hade ruskig tur klarade senor och muskler så det enda som blev var 12 stygn i skinnet.

Kändes bra att man "bara" hade finndubb.

MVH Oskar

Skönt att de gick såpass bra:tummenupp
Läk ihop snabbt nu!
 
Vill tacka alla som hjälpte mig då jag skadade mig på isen idag.

Jag hade ruskig tur klarade senor och muskler så det enda som blev var 12 stygn i skinnet.

Kändes bra att man "bara" hade finndubb.

MVH Oskar

Va skönt att det gick såpass bra, vi stod en bit ifrån och trodde att något var brutet.

Krya på dig
 
Uch då! Vad hände? Tur att du klarade dig undan med "lättare" skador. Krya på dig!

Fick ett bakhjulssläpp i sista kruvan, sedan fick jag fäste igen och flög över hojen, lyckades på något sätt få framsidan av handleden mot bakdäcket (tror jag) som låg och snurrade.

Va skönt att det gick såpass bra, vi stod en bit ifrån och trodde att något var brutet.

Krya på dig


Har fortfarande aldrig brutit ett ben eller haft hål i en tand, dock så börjar stygnen bli ganska många och jag har nu fått frikort på sjukan :banana

Skönt att de gick såpass bra:tummenupp
Läk ihop snabbt nu!

Det är snart ihop! hemsedal till helgen men helgen därefter så ska det köras igen. Passa nu på att tjuvträna ordentligt när jag är borta!
 
Last edited:
Er säkerhet!!!!

Hej.

Då vi har under ett antal förarmöten innan vi startar på morgonen, påpekat detaljer kring er och vår säkerhet, så är detta en av de saker som händer vid en vurpa.

LÄS REGLEMENTET FÖR IS RM, på Svemos hemsida.
Där står det vad de ska ha för skyddsutrustning.
DÖDMANS GREPP!!! I detta fallet så hade det hjälpt mot att det inte blir omfattande skador.

Om nu det hade varit ett skruvdäck med 15-20mm utstick, till skillnad mot ett "finndubb" 8mm, så hade skadorna varit mer omfattande och vi har inte resurser att ta hand om en sådan skada.
Förarens lycka var att det fanns 2st Brandmän på plats med förband.

Till er som kör med monster utstick, fundera på er tillvaro, då för er och andras säkerhet, kanske det ska kortas ner till 10-12mm, för att inte det ska bli omfattande skador vid eventuell olycka.

Om ni studerar de som kör med "coldcutters" samt även vanlig isracing, de har skydd runt hjulen. Vore något att tänka på inför nästa vinter om det ska fortsätta med monster utstick på dubben/skruven.

ILLERN/ PLOGNING: Då vi har varit 30-40st förare på isen och vi tidigare plogat under MC åkning, med förbehållet att förare ska köra extremt lugnt förbi, med handen uppräckt, vilket poängterats på var förarmöte, så är det ett fåtal som inte respekterar detta samt heller inte har förmåga att se ILLERN då den befinner sig på banan. Detta är mycket obehagligt samt en fara för maskinist och förare.
Nu plogar vi klart innan körning så får förare vänta tills banan är skottad, och nu i söndags så var det inga problem med detta.
För att vi inte ska bahöva gå upp innan tuppen, så beroende på snömängd så kan det bli viss fördröjning.

För er som tycker att det fortfarande är roligt att komma till oss, er ser vi till helgen.
Er andra önskar jag lycka till på den bana som ni uppsöker istället.

Kör lugnt.
Thomas & LG.
 
Last edited:
Hej.


DÖDMANS GREPP!!! I detta fallet så hade det hjälpt mot att det inte blir omfattande skador.

Om nu det hade varit ett skruvdäck med 15-20mm utstick, till skillnad mot ett "finndubb" 8mm, så hade skadorna varit mer omfattande och vi har inte resurser att ta hand om en sådan skada.
Förarens lycka var att det fanns 2st Brandmän på plats med förband.

Om ni studerar de som kör med "coldcutters" samt även vanlig isracing, de har skydd runt hjulen. Vore något att tänka på inför nästa vinter om det ska fortsätta med monster utstick på dubben/skruven.

ILLERN/ PLOGNING: Då vi har varit 30-40st förare på isen och vi tidigare plogat under MC åkning, med förbehållet att förare ska köra extremt lugnt förbi, med handen uppräckt, vilket poängterats på var förarmöte, så är det ett fåtal som inte respekterar detta samt heller inte har förmåga att se ILLERN då den befinner sig på banan. Detta är mycket obehagligt samt en fara för maskinist och förare.
Nu plogar vi klart innan körning så får förare vänta tills banan är skottad, och nu i söndags så var det inga problem med detta.
För att vi inte ska bahöva gå upp innan tuppen, så beroende på snömängd så kan det bli viss fördröjning.

För er som tycker att det fortfarande är roligt att komma till oss, er ser vi till helgen.
Er andra önskar jag lycka till på den bana som ni uppsöker istället.

Kör lugnt.
Thomas & LG.



Jag kommer köpa ett dödmansgrepp, det borde alla göra. Kan inte kosta många kronor.

Det var väldigt bra att det fanns bra med förband och så på platsen, var även en äldre herre som var läkare där som lindade ordentligt och han kollade även rörligehet och lite känsel och sa att det inte var någon fara.


Skydd runt hjulen hade säkert varit bra men det är en stor kostnad och då hojen ligger ner så är det ju ändå en hel del yta som är "fri" Kan tänka mig att dessa är nödvändiga när det tävlas men kanske inte fullt så nödvändiga när det är ren nöjeskörning såsom vi kör. Men kan ju vara bra att inte ta för tajta spår på polaren då man kanske får hans däck i benet eller likande med lite otur.

Gällande plogningen så är det nog klokt att ploga först och köra sedan. Det är ju så att om man slår av lite på gasen så tycker man att det går Jäääääte långsamt men det kanske går väldigt fort för han som möter i illern.

// Oskar
 
Hej.
Då vi har under ett antal förarmöten innan vi startar på morgonen, påpekat detaljer kring er och vår säkerhet, så är detta en av de saker som händer vid en vurpa.

LÄS REGLEMENTET FÖR IS RM, på Svemos hemsida.
Där står det vad de ska ha för skyddsutrustning.
DÖDMANS GREPP!!! I detta fallet så hade det hjälpt mot att det inte blir omfattande skador.

Om nu det hade varit ett skruvdäck med 15-20mm utstick, till skillnad mot ett "finndubb" 8mm, så hade skadorna varit mer omfattande och vi har inte resurser att ta hand om en sådan skada.
Förarens lycka var att det fanns 2st Brandmän på plats med förband.

Till er som kör med monster utstick, fundera på er tillvaro, då för er och andras säkerhet, kanske det ska kortas ner till 10-12mm, för att inte det ska bli omfattande skador vid eventuell olycka.

Om ni studerar de som kör med "coldcutters" samt även vanlig isracing, de har skydd runt hjulen. Vore något att tänka på inför nästa vinter om det ska fortsätta med monster utstick på dubben/skruven.

ILLERN/ PLOGNING: Då vi har varit 30-40st förare på isen och vi tidigare plogat under MC åkning, med förbehållet att förare ska köra extremt lugnt förbi, med handen uppräckt, vilket poängterats på var förarmöte, så är det ett fåtal som inte respekterar detta samt heller inte har förmåga att se ILLERN då den befinner sig på banan. Detta är mycket obehagligt samt en fara för maskinist och förare.
Nu plogar vi klart innan körning så får förare vänta tills banan är skottad, och nu i söndags så var det inga problem med detta.
För att vi inte ska bahöva gå upp innan tuppen, så beroende på snömängd så kan det bli viss fördröjning.

För er som tycker att det fortfarande är roligt att komma till oss, er ser vi till helgen.
Er andra önskar jag lycka till på den bana som ni uppsöker istället.

Kör lugnt.
Thomas & LG.

Bra att vi har en diskussion och att ni står på er. Det kommer ju alltid finnas folk som sätter sig emot men jag tror hädanefter att folk har bättre förståelse.

Tror inte vi kan göra mer än att informera och säga till varandra att hålla avstånd. Försöker vi sätta krav på tex skydd så kommer ingen hinna få ordning på det innan säsongen är slut. Dessutom kommer det bli för dyrt. Då är det bättre att förbjuda en viss dubblängd eller dela upp passen.

Det var ju en kille som klota o blev överkörd i lördags. Båda hade endurodubb så det blev ju inga sår vilket är bra.
 
Risker på isen.

Hej.

Självklart kan vi inte sätta upp krav eller regler under pågående säsong, utan bara belysa de risker som finns.

Vi är alla där för att ha roligt och var och en får ta ansvar för sitt eget handlande och körande, allt är på egen risk.

Dock finns det något för alla att tänka på, utsätt inte andra för onödiga risker, de är där för en trevlig stund och förhoppningsvis vill återvända hem till sina nära och kära.

Vi har självmant tagit på oss uppgiften att informera er som kommer och kör, på den bana som ni alla bidrar till att den plogas och att det sker utan fullständig annarki, men om det spårar ur totalt och att det kommer att förekomma detaljer som påverkar allas vår säkerhet och trivsel, då kommer det antingen att bli ett slut på plogningen eller så sätter vi gemensamt upp regler hur vi ska fortgå i framtiden.

"Better safe than sorry"

//Thomas
 
En video med lite blandat från 30/1 och lite från 24/1

En kul grej är att nedanstående bild (från nikhe.se) togs 1:44 in i filmen.

is_3931.jpg


[YOUTUBE-ID]4-gUYg5VjpM[/YOUTUBE-ID]
 
Skönt att du är på benen iaf Oskar. krya på dig.
tråkigt att sådant händer.
Varför inte bara köra finndubb och endurodubb enkelt å bra.
Sen är det aspekt till att köra med vanliga skruv.
när dom går av så finns ju risken att skruven kan gå igenon glaset på visiret el glasögonen.
Jag skulle röst på sånt som går att köpa färdigt beg el överdisk
MVH BC
 
Last edited:
Skönt att du är på benen iaf Oskar. krya på dig.
tråkigt att sådant händer.
Varför inte bara köra finndubb och endurodubb enkelt å bra.
Sen är det aspekt till att köra med vanliga skruv.
när dom går av så finns ju risken att skruven kan gå igenon glaset på visiret el glasögonen.
Jag skulle röst på sånt som går att köpa färdigt beg el överdisk
MVH BC



jag har sett jävligt dåliga färdiga däck oxå så det behöver inte betyda att det blir bättre. sen är anledningen till att jag åker hemmaskruvat är budgeten. aldrig i livet att jag lägger flera tusen på däck när jag kör en gammal äcklig hoj som är värd lika mycket som däcken i fråga.


jag tycker vi börjar i helt fel ände. varför lägga regler på hojarna när MÅNGA som är där och kör ligger helt på sin egen nivå och in stör snabbare förare som jag tycker verkar vara dom som vill sätta upp massa regler.

Jag förstår precis vad ni menar och kommer själv se över vissa grejer (typ dödmansgrepp som är en billig försäkring som jag inte tänkt på förut).

Det jag tycker är viktigast, som vi inte nämner alls är hur vi själva kör och hur vi behandlar förare som är oerfarna. första helgen jag va uppe och kände på det var det flera gånger folk som knyckte spår helt i onödan, från mig som låg på varvtider som var säkert 20 sekunder långsammare. nödvändigt...... jag har inga problem med det men är man oerfaren kan man bli rädd och DET är onödiga vurpor.

Att två snabba förare ligger och krokar i styren och råkar välta ikull varandra kommer aldrig gå att undvika så länge det handlar om en fight.



onödigt långa skruva håller jag med om är dumt, det tror jag beror på brist på kunskap eller att man söpit när man stått på biltema och handlat skruv. "oj det blev som det blev, vi kör ändå". gör om gör rätt till nästa år.


Jag är förhoppningsvis frisk igen till helgen och då ska fanimig ut och gasas. någon som har någon aning om hur länge isen skulle ligga kvar om det sakta men säkert skulle bli plusgrader nu?
 
Jag tycker alla som skall köra nästa helg skall montera dödmansgrepp innan körningen. Det är ett billigt sätt att undvika en olyckstyp.
Tyvärr hjälper det inte mot "överkörning" av liggande förare.
 
Last edited:
Selar väl ingen roll vad hojen kostar??
Det handlar väl om andras och din egen säkerhet?.
Vad det nu för regler som gäller.
Jag var å tittade för 2 helger sedan.
Då höll det på bli ett par riktiga smällar...typ en som höll på köra in i traktorn bakifrån... på 5:ans växel...men han klarade sig med nöd å neppe.
Det är ju så att det finns IGEN som helst försäkring som gäller på isen.
Och defenetivt inte oreggade hojar som ska vara på inhängnat område.

Hade det nu var en sk Svemo godkänd tillställning så hade det funnit en 3dje parts (banförsäkring)försäkring som gäller i fall personer som står och tiitar på blir skadad.

Så vad gememans hoj kostar är inte relevant i detta skrivande stund.
Så länge vi tänker på varandra och gör det så säkert som det bara går. Sen att olyckan är fram är det bara tråkigt.
VI Ska vara jävligt glada att Klintberg och LG orkar ploga upp bana för att VI ska kunna ha kul.
Och det blir dom som blir hängda om ngt händer.

Jag tycker att vi ska lyssna på dom som ängnar många timmar på isen innan kl 11 och efter 15.
Det är dom som ska lägga ribban på vad som gäller inte vi som gästar och har kul.

MVH BC
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top