Is åkning bil eller hoj?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
För att inte förstöra fettsnoks köprådstråd ännu mer startar jag en ny.

Vad hade ni helst lekt med på isen, 160 hk diffad rwd Eller en full dubbad hoj (300cc enduro eller 625a)?
Har aldrig kört på is men sladdat en hel del rwd dock aldrig ordentligt diffad men har ändå varigt sjukt kul. Är hoj verkligen lika kul eller roligare? Hittar inte en ända schysst film med hoj på is.:gnissla

Vad är er erfarenhet?

Båda är riktigt skoj, men just nu känner jag spontat bil för att:

Det är inte lika kallt
Det gör inte lika ont

Dock är hoj sjukt kul, har en stående hemma i garaget som väntar på vintern, och det är ju en fördel med hoj, den tar liten plats då man inte behöver den...

Om jag var dej skulle jag välja det som passar ditt umgånge bäst, för det är alltid kul att vara ett gäng som kör liknande fordon

Har du fler du kan åka hoj med så är det sjukt kul, bil kommer inte i närheten. Kommer du dock åka runt själv och de andra åker bil. Skulle jag åka och knuffas med de andra bilarna.

Tyvärr bor man väl i fel landsända för att man ska ha möjlighet att åka på en sjöis med motorcykel. Skulle gärna provat med något man inte behöver vara rädd om.

Har däremot testat köra bil på en en plogad bana på en sjöis. I princip hela Porsche 997, Cayman/Boxster samt Cayenne program med rallydubb monterat. Det var nog bland det roligaste jag gjort på fyra hjul. Otroligt kul att se hur de olika biltyperna uppför sig på gränsen. Motorn bak på 911, mittmotor på Cayman/Boxster samt frontmotor och fyrhjulsdrift på Cayenne ger bilarna olika egenskaper. Giftigast var mittmotor utan tvekan. Kunde växla mellan över och understyrning på nolltid. Mest förutsägbar var 911. Cayenne var sjukt potent faktiskt. Gick att köra riktigt fort, men det var som att köra en buss. Tung och sävlig.

Känner inte en jävel med motorintresse här uppe i umeå bara en bunt studenter :mad:

Bilen jag har vill jag inte buckla till allt för mycket faktiskt, vilket gör mig skeptisk till bil. Har alltid sladdat med sån som jag kunnat skratta åt hurkomiskt det ser ut när det är en stolpe halvvägs in i bilen.

Hade annars varigt kul med folkrace liknande dueller med polarna :D Vet inte hur lockande det är att hamna i några andras folkrace duell om man sitter på hoj..

Riktigt go film det där! Undra om den stackars putt motorn höll länge för dom där konstanta varven.
Så jäääävla mkt kallare än skidor kan det väll inte vara?

Last edited:

jo

det blir riktigt kallt att ligga i ganska höga hastigheter då det redan är så pass kallt... Jag börja fan frysa nu bara jag tänkte tillbaka på det....:gnissla Men som sagt det är sjukt kul, men du borde fixa nån att köra med

Känner inte en jävel med motorintresse här uppe i umeå bara en bunt studenter :mad:

Bilen jag har vill jag inte buckla till allt för mycket faktiskt, vilket gör mig skeptisk till bil. Har alltid sladdat med sån som jag kunnat skratta åt hurkomiskt det ser ut när det är en stolpe halvvägs in i bilen.

Hade annars varigt kul med folkrace liknande dueller med polarna :D Vet inte hur lockande det är att hamna i några andras folkrace duell om man sitter på hoj..

Riktigt go film det där! Undra om den stackars putt motorn höll länge för dom där konstanta varven.

Kontakta närmaste motorklubb. Där lär du få tag på vildhjärnor på både två och fyra hjul. :)

Hoj framför en normalslö bil alla dagar i veckan. Det är så sjukt kul med en vass hoj med finndubb så även en stackare som mig som inte ens kan köra blir alldeles till sig i brallan.
Men se till att ha muffar för händerna, dessa fryser man förjävligt om annars när det börjar gå uppåt en 100-120km/h. Och ögonen! Bra glasögon eller imfri integral är ett måste.
Jag använde min svarta jag har i min profil, en 600cc Husaberg som hade fått en omgång trim. Fy satan säger jag bara, jag kan inte komma när jag hade så kul senast.

Kontakta närmaste motorklubb. Där lär du få tag på vildhjärnor på både två och fyra hjul. :)
Får jag bara behålla kortet tänkte jag börja köra enduro igen, där borde vildhjärnorna på två hjul häcka i väntan på is tycker jag :D

Finndubb, E-dubb, eller rallydubb.
Fy fan vad roligt.
Jag skrattar så jag gråter nästan hela tiden.

F.ö. kan jag tillägga att Mr. Olof inte alls är skitlätt att köra ifrån.
Rent utsagt skitjobbig.
Kan va en King.

Last edited:
Hoj framför en normalslö bil alla dagar i veckan. Det är så sjukt kul med en vass hoj med finndubb så även en stackare som mig som inte ens kan köra blir alldeles till sig i brallan.
Men se till att ha muffar för händerna, dessa fryser man förjävligt om annars när det börjar gå uppåt en 100-120km/h. Och ögonen! Bra glasögon eller imfri integral är ett måste.
Jag använde min svarta jag har i min profil, en 600cc Husaberg som hade fått en omgång trim. Fy satan säger jag bara, jag kan inte komma när jag hade så kul senast.
Hehe måhända ett ganska partiskt forum men känns som det va rätt avgjort mot "kör hoj och klä dig som polarforskare" hållet :D

har man inte provat hoj på is och snö innan så ska man inte vara rädd då fästet e sjukt även med bara endurodubb.
man känner sig nästan som ett proffs fast man vet att de inte går så.
har man bara hårda skydd märks knappt snelandningarna då de bara glider.
har vart ut i stan med omnejd nån gång när de dimpt ner en halvmeter på engång, kul när man leker ifrån alla bilar som knappt tar sig fram =)

har man inte provat hoj på is och snö innan så ska man inte vara rädd då fästet e sjukt även med bara endurodubb.
har vart ut i stan med omnejd nån gång när de dimpt ner en halvmeter på engång, kul när man leker ifrån alla bilar som knappt tar sig fram =)

Bra är fästet, men man får finna sig i att styra med bakhjulet.
Ohyggligt kul är det däremot oavsett :)

:D Fan va nice då blir det garanterat hoj! Va orolig att snön skulle göra det oåkbart.

Jag fullt förtroende för enduroskydden, klarar dom att glida på asfalt klarar dom is :D

Bra är fästet, men man får finna sig i att styra med bakhjulet.
Ohyggligt kul är det däremot oavsett :)
Det skulle vara negativt eller? :tungan så länge framhjulet inte viker sig under än är det lugnt

Last edited:
Hehe måhända ett ganska partiskt forum men känns som det va rätt avgjort mot "kör hoj och klä dig som polarforskare" hållet :D

Fast jag vill påstå att jag många gånger hellre kör bil än hoj, men då ska det vara en potent bil och inte vanlig sur Volvo eller Bmw eller dylikt. Gärna en FWD också, dessa är sjukt snabba på isen och det är alltid kul att bränna om alla sladdande fjantar på innern i både tid och otid :D

Men hoj är jävligt skoj på isen, där är det roligast helt enkelt.

Fast jag vill påstå att jag många gånger hellre kör bil än hoj, men då ska det vara en potent bil och inte vanlig sur Volvo eller Bmw eller dylikt. Gärna en FWD också, dessa är sjukt snabba på isen och det är alltid kul att bränna om alla sladdande fjantar på innern i både tid och otid :D

Men hoj är jävligt skoj på isen, där är det roligast helt enkelt.

Kör man bil på isen så vill man ju åka brett. Man är ju inte där för att vara snabbast. Det tar man under sommarhalvåret på sveriges banor:)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park