Is åka.

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Hej alla!
Har en liten fundering hur supermotardfolket vanligtvis går tillväga när det blir vinter, isåkning vill säga, dubbar man 17" eller hur gör man?

/
Jonas
 
Man kör med 21/19 finndubb

Jag har provat göra slicks med självborrande skruv. Ca 1500 i bakdäcket och 900 fram. Blev tokbra grepp men så fort det kom snö på isen gled man iväg ut i pereferin

Kanske går bättre med regndäck, jag har inte orkat prova. Vi har provat göra med vässade bultar också, tokbra grepp bak men framdäcket kasade mest hela tiden och var svårt att rädda
 
Jonas, prova dubba 17tums sulor!
Annars har du ju din XR-F600:an snart! (21/18)

Du vet att min KTM utmanar dig vid första bästa tillfälle:hihi
 
Man kör med 21/19 finndubb

Jag har provat göra slicks med självborrande skruv. Ca 1500 i bakdäcket och 900 fram. Blev tokbra grepp men så fort det kom snö på isen gled man iväg ut i pereferin

Kanske går bättre med regndäck, jag har inte orkat prova. Vi har provat göra med vässade bultar också, tokbra grepp bak men framdäcket kasade mest hela tiden och var svårt att rädda


Problemet just nu är att jag bara har 17" hjul till den jag tänkt testa med. dock även några regndäck över, Om man vill göra ett test, vad för skruv är det vi pratar om? kanske till och med har någon bild på hur däcken såg ut som du gjort i ordning?
 
jag passar på att slänga in en fråga jag undrat länge:

Hur bra går det att köra med dubbdäck (på supermotard) när det är barmark/isigt/snöslask och mellan -5 till +5 grader (en helt vanlig skånsk vinter)

Blir det jättehalkigt eller blir det lika bra grepp som jag har med Bridgestone BT021 en sommardag med 25 grader? :)
 
Problemet just nu är att jag bara har 17" hjul till den jag tänkt testa med. dock även några regndäck över, Om man vill göra ett test, vad för skruv är det vi pratar om? kanske till och med har någon bild på hur däcken såg ut som du gjort i ordning?

130/17 finns ju som backdäck.. sätt fram om de går imellan gaffelbenen?

kanske går med samma om du har en smal fälgbana bak.. el leta nå 140/17 el likn.. borde ju funka.:)
 
Som sagt lägg inte ner jobb på att dubba motarddäcken med lång vass dubb!! Blir bara farligt och värdelöst,,Även med mönster funkar inte med lilla minsta snö på isen toksläpper okontrolerat. Något som därmot inte var så tokigt på motardfälgar är att montera 17" crossdäck med enurodubb. trelleborgs 17 "tummare Finn nog än att köpa??
 
Som sagt lägg inte ner jobb på att dubba motarddäcken med lång vass dubb!! Blir bara farligt och värdelöst,,Även med mönster funkar inte med lilla minsta snö på isen toksläpper okontrolerat. Något som därmot inte var så tokigt på motardfälgar är att montera 17" crossdäck med enurodubb. trelleborgs 17 "tummare Finn nog än att köpa??

Okej, Och även ett bakdäck fram? Är det så du kört ? (130/17 fram och bak?)
 
Okej, Och även ett bakdäck fram? Är det så du kört ? (130/17 fram och bak?)

Jag har provat det och ja det går köra med men det är långt ifrån att köra med 21/19 däck

Kolla om du inte hittar nå billiga hjul begagnat på internex
 
jag passar på att slänga in en fråga jag undrat länge:

Hur bra går det att köra med dubbdäck (på supermotard) när det är barmark/isigt/snöslask och mellan -5 till +5 grader (en helt vanlig skånsk vinter)

Blir det jättehalkigt eller blir det lika bra grepp som jag har med Bridgestone BT021 en sommardag med 25 grader? :)

Om det är endurodubbade däck du menar så blir dom ishala på asfalt plus att dom vandrar lite hur som helst över vägen.
 
Okej, Och även ett bakdäck fram? Är det så du kört ? (130/17 fram och bak?)

Ja det var väl den dim 130 eller om dom rakt är 140?? Jag har minst ett sådant ev 2st om inresse finns.. Vi testade detta på en ktm duke och höll man bara hyffat upprätt så gick det riktig bra och hyffast fort på bana helt klart sämmre än 21 tum fram men helt ok cycklen var inte förädisk och var faktist lite tryggare på skoterspår den bar bättre med det feta framhjulet. Det såg rätt rått ut också!!
 
Ja det var väl den dim 130 eller om dom rakt är 140?? Jag har minst ett sådant ev 2st om inresse finns.. Vi testade detta på en ktm duke och höll man bara hyffat upprätt så gick det riktig bra och hyffast fort på bana helt klart sämmre än 21 tum fram men helt ok cycklen var inte förädisk och var faktist lite tryggare på skoterspår den bar bättre med det feta framhjulet. Det såg rätt rått ut också!!

hur mycket för ett däck?
 
hur mycket för ett däck?
Med riks för att låta negativ men sätter du på ett crossbakdäck fram på en motardfälg kommer du att få ett väldigt platt däck, profilen gör att du inte kan kör mycket annat är rakt fram. Mycket bök och jobb och jag tror inte att du kommer att bli nöjd alls..
 
Med riks för att låta negativ men sätter du på ett crossbakdäck fram på en motardfälg kommer du att få ett väldigt platt däck, profilen gör att du inte kan kör mycket annat är rakt fram. Mycket bök och jobb och jag tror inte att du kommer att bli nöjd alls..

kan ju fråga erik han låg oftast på isen, inga dubb på sidorna alls
 
Jag har provat det och ja det går köra med men det är långt ifrån att köra med 21/19 däck

Kolla om du inte hittar nå billiga hjul begagnat på internex

Okej, tack för bra info. ska se om jag kan få fatt i några hjul lite snabbt!
 
Ovan nämnda Erik körde med crossbakdäck fram en vinter (eller var det två?) , det var ett jävla gnäll hela tiden om va dåligt det var, sen köpte han en uppsättning endurofälgar och riktiga dubbdäck till dem.

Fulsniklösning kanske är att köpa bara framfälg i 21" och behålla motardbakfälgen?
Inget jag skulle göra men är man dumsnål så....:D
 
Med riks för att låta negativ men sätter du på ett crossbakdäck fram på en motardfälg kommer du att få ett väldigt platt däck, profilen gör att du inte kan kör mycket annat är rakt fram. Mycket bök och jobb och jag tror inte att du kommer att bli nöjd alls..

vem har sagt jag ska ha den fram?
har en dr650 med 17 bakhjul :tummenupp
 

Dom där har jag aldrig förstått vitsen med!? :va Dom blir dyrare än riktiga dubbdäck. 6*300-350 dubb blir 1800-2100kr och då ska du köpa ett däck dessutom och sedan borra och skruva in dom i däcket tar väl en timmes arbete som grädde på moset.

Att spara pengar genom att använda färre dubb tror jag inte heller på eftersom dubbarna avlastar varandra och färre dubb kommer ge ökade krafter på dubbarna med reducerad livslängd på däcket som följd.

Ska du använda dom där måste du nog limma också för annars håller det inte länge.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top