Isåka Stockholm

NedFlanders

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2016
Hoj
Honda CRF450R
Hej,

Grymt sugen på att köra dubbat med crosshojen på någon sjö i Stockholmstrakten!
Reggat mig som medlem på sporthoj för att få lite tips om var folk kör på isen.
Tror isen kommer vara OK tjock inom några dagar och hoppas verkligen att kylan håller sig på en bra nivå så det är is på sjöarna hela vintern.

Undrar om mna hittar några likasinnade här på forumet som har lite tips om bar och när?

(Ser gärna att detta inte glider över till en diskussion huruvida det är tillåtet att köra på sjön eller inte..)

Samma här...
Grymt sugen på isåka, vet däremot ingen bra sjö för närvarande.
För några år sedan plogades det på sjön vid Rosenhill, hoppas att det blir något där igen!

Krävs nog ett par veckor med stabila temperaturer innan det ska vara ok. Brukade plogas på Väsjön för ett par år sedan, precis nedanför Väsjöbacken.

Ett tips är att kolla soe.se/forum

Där vet jag att det finns ett gäng som brukar åka runt Arlanda, dom har säkert koll på sånt runt Sthm.

Tack för alla tips!
Sitter just nu med ömmande fingrar och knogar efter att ha kommit drygt halvvägs med att sätta på dubbdäcken, måste säga att marigaste momentet är att få ut ventilen ur framdäcket!

Tack för alla tips!
Sitter just nu med ömmande fingrar och knogar efter att ha kommit drygt halvvägs med att sätta på dubbdäcken, måste säga att marigaste momentet är att få ut ventilen ur framdäcket!
Man börjar med att sätta slangen i däcket sedan ventilen i fälgen, därefter sätter man däcket på fälgen :tummenupp

Bra tips men det jag kämpar med är att få ut ventilen ur däcket, dvs vid avtagandet av gamla däcket.

Varför då?
Om du kränger av däcket från fälgen på båda sidorna. Då kan du trycka ner fälgen i botten på däcket. Sedan kränger du enkelt av däcket från fälgen för hand. Gör det på motsatt sida från ventilen och fälglåset. Slangen blir kvar i däcket.:tummenupp

Varför då?
Om du kränger av däcket från fälgen på båda sidorna. Då kan du trycka ner fälgen i botten på däcket. Sedan kränger du enkelt av däcket från fälgen för hand. Gör det på motsatt sida från ventilen och fälglåset. Slangen blir kvar i däcket.:tummenupp

Det var något nytt, måste jag testa!
Var har du lärt dig det, gör alla så (utom jag..)?
Min farsa lärde mig att göra på mitt sätt för hundra år sedan, om det funkar har jag ödslat mycket svett under åren!
Tack!

Det var något nytt, måste jag testa!
Var har du lärt dig det, gör alla så (utom jag..)?
Min farsa lärde mig att göra på mitt sätt för hundra år sedan, om det funkar har jag ödslat mycket svett under åren!
Tack!

Kolla lite på Youtube finns massor av tips på att kränga av å på utan att ta ur slangen...
Går snabbare å enklare me slangen i....

Jag lärde mig det när jag hade ett 19" bakhjul. Helt omöjligt att få ut ventilen i hålet.( nästan)
Någon berättade för mig, när jag beklagade mig över mina blodiga händer :banana

En annan fråga som jag hört lite olika bud kring;
På bilder i någon manual såg jag att man hade muttern till ventilen på insidan av fälgen (dvs inne i däcket), jag har alltid satt den på utsidan för att fixera slangen lite (även om det egentligen är fälglåset som ska se till att inget rör på sig).
Googlade lite på det och hittade förstås alla möjliga argument för både att ha den på utsidan och att ha den på insidan.
Hur gör ni?

Det är lättare att pumpa om muttern sitter på utsidan+ ventilen kan inte försvinna in i fälgen.

Det är lättare att pumpa om muttern sitter på utsidan+ ventilen kan inte försvinna in i fälgen.

Exakt, förstår inte tanken med muttern på insidan.
Märkliga är att jag såg muttern på insidan i Hondas verkstadsmanual.

Någon hade argumentet att man får en varning om att fälglåset är dåligt åtdraget om man inte har mutter på utsidan (att ventilen då inte sitter rakt längre).

Nedflanders....man ska inte alltid lyssna på farsan :-)

Efter att ha åkt enduro till o från under 30+ år så har jag bytt ett par däck :banana
Så någre tips, barnpuder att pudra i däcket o på slangen, dra inte ner ventilmuttern mot fälgen då kan slangen röra sig lite utan att slitas av o sist använd tjockslang den är dyr men funkar. :tummenupp

Så, nu har man kört första ispasset för i år!
Tog mig till Axaren i Botkyrka, isen 13 cm tjock med ett lager snö ovanpå, ca 2 dm.
Isen helt orörd, härlig känsla!
Hade varit ännu roligare om det varit några fler där, men det kommer väl, någon berättade att det plogas upp en bana ibland.
(däckskrängartipset funkade perfekt, tack Rangonörd!)

Så, nu har man kört första ispasset för i år!
Tog mig till Axaren i Botkyrka, isen 13 cm tjock med ett lager snö ovanpå, ca 2 dm.
Isen helt orörd, härlig känsla!
Hade varit ännu roligare om det varit några fler där, men det kommer väl, någon berättade att det plogas upp en bana ibland.
(däckskrängartipset funkade perfekt, tack Rangonörd!)

Kul!
Axaren, är det sjön vid Rosenhill?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing