Irriterande "småsaker"

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Såhär på vinterhalvåret brukar jag läsa några böcker och håller just nu på med "The Traveller".. I denna boken beskriver författaren en Mc bud kille (en av huvudrollerna dessutom). Jag kommer citera lite för att beskriva författarens Mc kunskaper.

"Den här morgonen beslöt han sig för at ta sin Honda 600, en medelstor sporthoj som med lätthet gjorde mer än hundrafemtio kmh, Gabriel höjde bakhjulet med en domkraft, sprayade kedjan med smörjämne och lät medlet sippra in i kullagret, Hondan hade problem med kedjan, så han letade rätt på en skruvmejsel och en skiftnyckel och lade i budväskan."

"Gabriel satt lutad frammåt. han kände vibrationerna och hörde hur växlarna ändrades."

"Tillbaka på hojen. Kickstarta motorn. Kör vidare."

Och såhär fortsätter det... Må vara en småsak för många men mig stör det som faan.. boken är förövrigt mycket bra!!

Sen har vi andra klassiska film sener som man hade önskat man slapp.. Tex. The Terminatior.. Hur många växlar har en cross egentiligen.. 38?? :D

Men mest störande av allt när det gäller filmer tycker jag är senerna i The Matrix (2:an), När dom kör Twinnar och man hör ett kasst ljud från en fyrcylindring motor.. + att det är jättesvårt att köra ifrån en vanlig bil...

Jaja..slutgnällt för idag :)

I USA/Hollywood så kan man ju inte köra ifrån en fullastad tankbil med en vanlig personbil på krokiga småvägar, utan tvingas skjuta sönder bakrutan på bilen, klättra över hytten på lastbilen, öppna kranen till bensintanken, kasta sig av i tvåhundra och sätta eld på den utforsande bensinen, för då exploderar tankbilen tre fyra gånger....

Har ett Tillägg till din lista Misssion imposible 2! (stavning) mr cruise kör triumph speed 3 men soundet är från högvarvig Rad 4:a och under samma scen byts däcken från gat till offroad däck ca 4ggr. Högst skrattretande

Over and out!

Jo men va faan.. vissa detaljer tycker man att dom borde ha koll på....
Det är nog bara i Hollywood en lastbil kan låta som en Ferrari :D

Last edited:
I någon svensk film för något tag sedan behövde dom ljud till en biljakt (jag har för mig att dom körde volvo) eftersom inte moderna bilar låter något, så dom körde samma sträcka med en gammal Saab99 med dåligt avgassystem för att få lite ljud.. :D

I Transformersfilmen kör de en Aprilia RSV med ljudet från en radfyra. Det måste vara en mycket speciell hoj. :hihi

aah va "kul" att d oxo finns andra som stör sig på såna här grejor, trodde jag va relativt ensam om detta men tydligen inte:) jag stör mig som fan på att en honda vtr 1000sp låter som en 600 kubiks radfyra i filmen torque. filmen i fråga marknadsfördes dessutom en gång i tiden som "en film för hojåkare, gjord av hojåkare" (tror d va 2003 el nåt)...

men nått som är så jefla irriterande är i filmer där den coola hjälten åker en sporthoj å varvar den som faaaan å det går skit fort, å sen kommer skurkarna ikapp men en suv och rammar han i bak å så fortsätter jakten så...jag blir galen under sånna scener

Mest irriterande är filmer med racingtema...
När de tävlar och sedan plötsligt får för sig att "nej, nu måste det gå fortare", då växlar de uppåt och gasar på och vinner.
Alla verkar köra på halvgas där... :rolleyes:

Haha ja precis, finns alltid lite mer gas att vrida på, fast de redan är jagade av ngn som vill mörda dem osnällt.

Gällande första inlägget så är nog boven en riktigt taskig översättning till svenska.

Hörde hos en bilhandlare idag:"ja,den har 110 diesel-hästar,det är detsamma som 140 bensin-hästar"...:va

Min värd raserade när jag kikade på Top-gun i widescreen format och såg att Cruise behövde vajrar när han skulle vara tuff att åka iväg på slangen.
:rolleyes:

Men visst är det irriterande att kolla på nedväxligar från 5an-3an när de nästan redan ligger på varvbryt. Speciellt i filmer som görs för motorintresserade.

Man undrar också vad det är för coola däck dom har på film. Dom gnisslar alltid även på grus:va :huvet

Är det någon som vet om en film med mc-scener där ljud,växlings osv är autentiskt? Jag kan inte komma på nån just nu :)

Irriterar mig som fan då man ju är ganska insatt i hur en hoj körs och hur olika hojar (motorer överhuvudtaget) skall låta.

Jag vet ett par filmer där allt ljud stämmer.
Gissa vilka....:D

Haha ja precis, finns alltid lite mer gas att vrida på, fast de redan är jagade av ngn som vill mörda dem osnällt.

Gällande första inlägget så är nog boven en riktigt taskig översättning till svenska.

Tänkte oxå på det.. med det är alldeles för många fel för att det skall kunna vara en översättare som gjort alla dessa misstag.. Men är det endå översättarens fel så borde han/hon byta jobb.. :rolleyes:

Sen har vi andra klassiska film sener som man hade önskat man slapp.. Tex. The Terminatior.. Hur många växlar har en cross egentiligen.. 38?:D

Var inte det en liten 4-taktare som lät 2-takt dessutom?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT