Irriterande oljeläckage

Darkwing

Inte hojlös!
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
FZ6-N
Efter helgens åktur fick min hoj (RGV 250 -92:a) för sej att börja läcka olja.. nå, av med kåporna o börja felsöka.. efter flera timmar av hopplös felsökning kom jag fram till att det läcker från drivaxeln exakt innanför drevet.. till min stora förvånad sitter där inga packningar utan det är metall mot metall.. hur som helst så har jag ingen anning om hur jag ska få det tät?. någon som har några ideér eller kanske rent ut av råkat ut för samma problem?..
 
Det sitter packboxar på alla utgående drivaxlar.

Det du tror är en utgående axel är en distans som tätar mot packboxen (som kan sitta bakom en bortskruvbar plåtbricka). Innemot drevet brukar det sittar en oring som tätar mellan själva drivaxeln och distansen.
 
Exakt, det sitter inanför en anskruvat metallplatta.. Där satt dock ingen Oring. Är det byte av packboxarna som är ett måste för att få slut på läckaget eller det kanske bara fattas en Oring?....
 
De andra 250-motorerna från Suzuki RM och DR (enligt http://bikebandit.com/ ) har ingen o-ring så det är mycket möjligt att din också inte har någon utan bara en packbox. Byter du packboxen slutar den läcka om inte axeln är skadad på något sätt. Se till att knacka in packboxen med hjälp av en stor platt hylsa som passar precis på ytterdiametern på packningen, använd INGA skruvmejslar eller annat vasst.
 
Byt packboxen (27) som sitter i locket (34) så blir det tätt. Är du riktigt ekonomiskt lagd plockar du ur den gamla packboxen (eller radialtätningen, som det egentligen heter), tar med den och köper en ny likadan (fast hel) hos din lokale lager- och radialtätningsförsäljare

SU3513-2.gif
 
massa tackar... få riva den tills helgen o byta packboxen... hoppas det löser sej;)
 
Last edited:
Back
Top