Irriterande mekning

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Ibland när man är tvungen att meka med hojen (eller bilen för den delen) går saker och ting inte som man vill. Till exempel tändstiftsbyte...

Skulle för några dagar sedan byta båda tändstiften på pärlan (V-twin-motor). Läste först igenom instruktionsboken som följer med hojen. Även fast bilderna är nästan helt svarta fattar man vad som skall tas bort för att komma åt tändstiften. Tanken ska vikas upp, ena sidokåpan ska tas bort samt att kylaren ska vikas undan med enkla medel.

-Del av kaka, tänker jag och traskar ut i till hojen. Skrider till verket och lyfter upp tanken. Läser i handboken att ett specialverktyg som följer med hojen ska användas för att skruva ur tändstiftet. Plockar upp verktyget och trycker ner det över tändstiftet under tanken. Här uppstår problem nr 1. Verktyget passar inte på det stift som rekommeneras i handboken. :4skrika
-Jaja, bara att åka och köpa ett nytt.

200 kronor senare har jag fått bort ena tändstiftet. Nu återstår bara stiftet som sitter bakom kylaren. Lättar på skruvarna till kylaren och viker fram den. Lyckas med nöd och näppe trycka ner hylsan över stiftet och skruva ur det. Problem nr 2. Pga små marginaler går det inte att dra ur hylsan + stiftet. det visar sig att slangarna till kylaren är för korta så den inte går att vika fram tillräckligt. Sliter och drar en stund men lyckas ändå inte töja slangarna. Är vid det här laget (kl 23.00) lite småförbannad.

Jag inser till slut att jag är tvungen att tömma kylaren och montera bort den för att få ur hylsa + stift. Äntligen är tändstiftet ute! Glad över att äntligen ha fått ur stiften monterar jag dit allt igen. Snart får man gå och sova!

Jag avslutar med att skruva fast allting. Ska skruva fast kronan på verket, dvs tanken, sist av allt. Första skruven går i som en dröm. Andra skruven kärvar lite och jag känner att jag börjar tappa greppet om den. Den åker ner nånstans bland alla kablar under tanken. Mekarlädjen övergår till vrede när jag inser att jag måste skruva isär allt i molekyler igen.

Hittade skruven efter en kvarts letande och satte tillbaka allt igen. Det regnade i alla fall inte dagen efter...

Lärdomar: lita inte blint på handboken och att sluta tappa skruvar ner i kabelhärvor med dålig belysning i taket för då tar det fyra timmar att byta tändstift.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti