Irriterande elfel: Suzuki GS 450 -81

JonasFransson

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2010
Hoj
Suzuki GS 450 -81
Hejsan,
Min Suzuki GS450 -81 har börjat krångla.

Började misstända och hosta/hacka efter att batteriet dött (inget konstigt med det).
Köpte ett nytt batteri (det var på tiden ändå) men efter ungefär en tanks körning uppstod samma problem igen.
Laddade upp batteriet och kunde köra ett par kilometer innan problemet uppstod igen.

Går fint stundtals (med nyladdat batteri) , börjar sedan misstända och förlorar effekt, dör på tomgång.
Startmotorn svarar ofta inte alls (helt död) efter ett stopp, brukar hoppa igång igen om MCn får vila en stund.
MCn var tidigare mycket lättstartad, även när man springer igång den.

blinkers flimrar när MCn går illa, blinkar snabbare när man varvar motorn. (alla lampor beter sig underligt).

Batteriet ligger på strax över 12v med motorn av och ca 13.5V med motorn igång så regulatorn verkar vara ok? (har bara mätt när motorcykeln går som den ska, ska testa att mäta nästa gång den går illa)
Tror att batteriet laddas som det ska men att det dras ur när MCn står (löser det tills vidare genom att koppla ur batteriet mellan varven)

Har kollat kontakter och kablar (rengjort kontakterna + 5-56)

Något tips om vad det kan vara alternativt om hur jag kan felsöka?
Mvh/ Jonas

Det låter nästan som att din generator har tackat för sig! När får du 13,5V? Är det på tomgång eller är det på 3-4k varv? Sjunker spänningen när du varvar så finns det risk att generatorn inte laddar på högre varv, när i synnerhet tädningen drar mer. Testa att slå på helljuset och varva 3-4k varv och mät vad du får då, är det lägre än på tomgång så låter det som att generatorn är slut, alternativt en dålig jordpunkt nånstans.

Mät mellan trådarna(tre st förmodligen gula) som kommer från statorlindningen på högersida. De ska leverera ca 70 v. Koppla en amperemätare mellan pluskabeln och pluspolen utan att slå på tändningen så kan du se om ngt ligger och tjuvdrar.
Generellt hade suzuki prolem med statorlindningar och regulatorer på 80-talet så det är inget unikt om de skulle gå sönder. Eftermarknads finns t ex på www.touringbutiken.se "Generatorlindning 70-4200 GS450 81 1.188:-. Laddningsregulator 70-4013 GS450 81 1.268:-"

Tack för svaren!
Hoztic:
har för mig att den låg runt 13.5V konstant oberoende varvtal (vilket är som det ska om jag har förstått det hela rätt?)
Körde en liten runda nu och den gick helt perfekt, vad felet än är så kommer det väldigt plötsligt, den kan gå fantastiskt bra ena sekunden och sen nästa går den knappt alls.
Blinkers blinkar med lagom stora intervall oberoende varvtal när den går bra men så fort den börjar gå illa blinkar de snabbare när jag varvar.

Ska köra en lite längre sträcka ikväll med min far och då göra lite mätningar även när den börjar gå illa.

Min egen slutsats är att det inte borde bero på en dålig kontakt för då skulle den gå halvtaskigt hela tiden. generatorn/regulatorn är säkert inte jättefräscha men tror ni att felet kan bero på dem?

Anders R:
Ska se om jag kan lokalisera trådarna du menar ikväll, tack för svaret =)

Alla tips välkomnas!

De symptom som du uppger hade jag på min GSX750 -80 när både statorn och regulatorn pajade. Det är samma delar så det kan vara det problemet. Om jag kommer ihåg rätt var det regulatorn som var paj och förstörde statorn, eller tvärtom. Först när bägge hade bytts upphörde problemen. Tack och lov att man orkade springa igång 260 kg motorcykel på den tiden.

okej ska försöka kolla upp det.
Min väger bara 185kg så det är lugnt ^^
Jag har fått lite motion genom att tvingas gå ett par kilomter med den några gånger de senaste veckorna =P

Låter som om den laddar - men laddar för lite.
Som andra sagt, stator eller regulator.
Staorn är ju täml enkelt uppmätbar.
"Mät mellan trådarna(tre st förmodligen gula) som kommer från statorlindningen på högersida. De ska leverera ca 70 V".. Växelspänning förstås!
Sant, men då ska de vara bortkopplade från regulatorn..
Är det ok så är nog regulatorn, tyvärr. Den är som nån påpekat "nästan gratis".. :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti