IRQ problem

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Till alla gurus

Datorn funkar felfritt Win2k SP4

Har skrivaren på USB funkar jättebra

Kopplade in en USB webcam och då la nätverkskortet av.

Det visade dig att USBn och nätverkskortet har samma IRQ (9)
så när kameran gick igång så la internet av.

Hur löser jag detta?
I enhetshanteraren så kan jag inte ändra IRQ för automatiska inställningar e ibockat och går inte att bocka av.

Ska jag byta PCI plats på nätverkskortet? Får det en annan IRQ då?

Last edited:
Mr K skrev:
Till alla gurus

Det visade dig att USBn och nätverkskortet har samma IRQ (9)
så när kameran gick igång så la internet av.

Hur löser jag detta?
I enhetshanteraren så kan jag inte ändra IRQ för automatiska inställningar e ibockat och går inte att bocka av.

Ska jag byta PCI plats på nätverkskortet? Får det en annan IRQ då?

Samma IRQ ska väl funka ändå tror jag? Men kortplaceringen hade jag ändå testat...har haft liknande problem med nätverkskort och ljudkort och då löste det sig efter byte av kortplats!

Går det itne att styra upp IRQarna i BIOS? Det gör det ibland...dvs hårdkoda istället för PnP

Mr K skrev:
FUNKADE INTE ..... pissearg .....Vad ska jag göra .....
Flyttade nätverkskortet till annan PCIplats och det fick samma IRQ....

Prova igen. Ta en annan slot och skriv sedan hur det gick.

rookie skrev:
Samma IRQ ska väl funka ändå tror jag? Men kortplaceringen hade jag ändå testat...har haft liknande problem med nätverkskort och ljudkort och då löste det sig efter byte av kortplats!

Samma IRQ kan funka om inte enheterna används samtidigt. Men i Mr K's fall så lär han ju använda kameran online givetvis och då funkar det inte, eftersom det krockade med nätverkskortet. Står IRQ för Interrup request question btw?

Jag hatar Win XP och liknande OS eftersom proffsigheten får ge vika för användarvänligheten. Man har ingen kontroll på vad som händer längre. jag kan inte på rak arm förklara hur, men det ska gå att manuellt ställa in ett IRQ. Klicka klicka klicka och leta efter "egenskaper" el. liknande. Skal-mässigt så är ju Win 2k lite som Win '98 och där gick det iaf att ändra IRQ manuellt kommer jag ihåg.

Tacka vet jag gamla DOS med config.sys, autoexec.bat och command.com. Där visste man iaf vad som hände. GL!

Ställ in irq i bios så skiter ju windows i och prova om du har pnp-os ställ på NO i bios vill säga. Funkar även med xp/w2k

Prova att flytta kameran till ett annat USB-uttag om du har ett moderkort med många USB anslutningar.
Du har väl "disablat" printerport/serieportar i bioset och på så sätt frigjort fler IRQ:er som du ändå inte har någon användning för?

RoLLER skrev:
Står IRQ för Interrup request question btw?

(I)nterrupt (R)e(Q)uest. avbrottsförfrågan är den svenska termen.

Det pulade man mycket med på gamla Vic-64 tiden, för att få datorn att göra saker den egentligen inte kunde göra. :D

Efter 4 timmars pillande och 100milijoner omstarter så lyckar jag stänga av ACPI som finns i w2k/xp. ACPI är det som tar över irqstyrningen. Man kunde inte fixxa det i biosen utan endast på detta sätt.
Enligt microsoft så ska inte min dator starta nu ... men det gör den utan problem .....

Istället för att 6 st enheter delar på samma irq så har alla nu ett eget fint nummer. Som många skrev i det amerikanska forumet jag hittade infon ..... "Det är skönt att äntligen få återta kontrollen i sin dator"
Många skrev .... GÖR DET INTE NI SABBAR DATORN ..... men många provade och det funkar ... även så för mig.
Vill ni läsa mera ... mycket intressant ......
http://www.techspot.com/vb/archive/index/t-4116.html

Men åter till mitt problem:

Fastän nätverkskortet och USBn har olika IRQ så lägger internet av när jag kopplar in kameran.

Hur löser jag detta?

Om du har både webcammen och nätverkskortet installerat (så att NICen inte funkar), vad säger enhetshanteraren om NICen då, om du tar egenskaper och kollar i rutan "enhetsstatus"? Typ "den här enheten fungerar korrekt". Och vad säger den om webcammen?

Funtar på om det kan vara någon annan konflikt, med I/O-hantering eller minne. Om det är några konflikter bör det stå i den rutan.

Jag antar att du prövat de andra USB-portarna också?

Jag är för övrigt lika förbryllad som du, men ska kolla runt lite med mina "warezpolare" :D

Skalman skrev:
Om du har både webcammen och nätverkskortet installerat (så att NICen inte funkar), vad säger enhetshanteraren om NICen då, om du tar egenskaper och kollar i rutan "enhetsstatus"? Typ "den här enheten fungerar korrekt". Och vad säger den om webcammen?

Funtar på om det kan vara någon annan konflikt, med I/O-hantering eller minne. Om det är några konflikter bör det stå i den rutan.

Jag är för övrigt lika förbryllad som du, men ska kolla runt lite med mina "warezpolare" :D
Ska (k)olla när jag kommer hem ....

Skalman skrev:

När bägge är inkopplade och nätverket inte funkar så står det inget konstigt i enhetshanteraren. "den här enheten fungerar korrekt" på bägge ....

I got no fucking clue!!!

Mr K skrev:
När bägge är inkopplade och nätverket inte funkar så står det inget konstigt i enhetshanteraren. "den här enheten fungerar korrekt" på bägge ....

I got no fucking clue!!!

Det där låter som ett problem man med fördel löser "hands on". Dj*vligt svårt att felsöka dylikt över ett forum.

abstruse skrev:
Det där låter som ett problem man med fördel löser "hands on". Dj*vligt svårt att felsöka dylikt över ett forum.
Herrljunga till Staffanstorp ..... Jag bjussar på middag om du fixxar ..... hehe :tummenupp

Mr K skrev:
Herrljunga till Staffanstorp ..... Jag bjussar på middag om du fixxar ..... hehe :tummenupp

:)

Nu vet jag inte vad du har för BIOS men, olika BIOS ger ju olika inställningsmöjligheter och olika info vid P.O.S.T.:en, men har du verifierat att de IRQ som tilldelas instickskorten vid P.O.S.T.:en verkligen har samma tilldelning i Windows enhetshanterare? Kolla det först. Nu har jag inte läst igenom tråden det senaste, men testade du att flytta korten flera gånger mellan olika moderkortsslottar och se om det hjälpte?

Edit: Det låter ju oneklingen fortfarande som att du har en IRQ- alternativt drivrutinskonflikt.

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda